Forfatter Emne: svar fra Vejdirektoratet  (Læst 1819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
svar fra Vejdirektoratet
« Dato: September 20, 2008, 04:08:21 pm »
efter lang tid kom der et svar angående histar trafiktæller

Citér
Tak for din henvendelse vedr. vores brug af HiStar plader til trafikregistrering. Vi er altid meget interesserede i at få tilbagemeldinger fra trafikanter vedr. den måde vi driver vores veje på; herunder naturligvis også de ting, der befinder sig på og omkring vejen som f.eks. Trafiktælleudstyr.

På de større veje, hvor vi har behov for at kende trafikken løbende, tæller vi hovedsagelig trafikken ved brug af nedfræsede spoler, som kan mærke køretøjernes metal og derved blive talt. På mellemstore og mindre veje er det for bekosteligt at bruge denne fremgangsmåde, hvorfor der som du rigtig bemærker her bruges enten gummislanger på tværs af vejen eller tælleplader, der fastgøres til vejoverfladen midt i køresporet.

Primært vejenes udformning, men også sammensætningen af trafikken (store/små køretøjer) og deres fordeling over døgnet, gør det nødvendigt at have flere typer af tælleudstyr til rådighed.

Vi er ganske opmærksomme på, at tællepladerne er en ujævnhed på vejen. Vi har derfor også en løbende kontakt med politiet og deres sikkerheds afdeling om brugen af disse plader og restrektioner herfor. VI fik derfor allerede tilbage i 2003 testet dem ved en større undersøgelse. Her blev forskellige typer af tælleplader med forskellige farvninger og overfladebehandling overkørt af motorcykelbetjente ved forskellige hastigheder og fra forskellige vinkler.

Vi modtog en rapport herfra, som godkender pladerne til måling af trafikken under den forudsætning, at de er over fladebehandlet sådan, at man ikke skrider på dem. Man mente ikke, at det var nødvendigt med en særlig signalfarve, da pladernes ujævnhed var at sammenligne med andre ujævnheder, som man kan risikere at møde på kørebanen. Det vil heller ikke være særlig hensigtsmæssigt at male pladerne f.eks. hvide eller orange, da det netop er meningen at man IKKE skal se udstyret før passagen og måske derfor andre adfærd (køre i en bue udenom eller sætte hastigheden ned). Det er jo netop meningen, at trafikanterne skal registreres netop med den hastighed, de normalt kører med.

Der er i dag tre typer af tælleplader: en stor ca. 40*60 cm, en mellem ca. 40*40 og så en helt ny type, der kun måler ca. 15*20 cm. Den sidste type vil i løbet af få afløse de store typer, så ujævnhederne fra pladerne på vejen vil blive gradvis mindre.

Vi har en klar forståelse for det ubehag I som motorcyklister må føle, når der passeres et bump på vejen. Vi benytter derfor aldrig pladerne i sving og kun meget sjældent på veje, hvor der må køres mere end 80 km i timen.

Jeg håber med denne mail at have forklaret hvorfor og hvorledes vi bruger tællepladerne og vil selvfølgelig fortsat gerne indgå i en dialog herom.   


Venlig hilsen
Niels Moltved
Akademiingeniør

Vejdirektoratet.dk
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Mikkel

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
    • Profil på motorcykelgalleri.dk
Re: svar fra Vejdirektoratet
« Svar #1 Dato: September 20, 2008, 04:13:31 pm »
Tja, det ændrer jo ikke rigtig på noget, men det er da godt at du får et godt og uddybende svar. Har du tænkt dig at skrive tilbage ? - han skriver jo at han gerne fortsætter dialogen.

Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: svar fra Vejdirektoratet
« Svar #2 Dato: September 20, 2008, 04:23:22 pm »
Tja, det ændrer jo ikke rigtig på noget, men det er da godt at du får et godt og uddybende svar. Har du tænkt dig at skrive tilbage ? - han skriver jo at han gerne fortsætter dialogen.



jeg kan ik huske hvad jeg skrev helt presis i det første brev - men nævnte at det ik var det at det gik galt når man ramte den - men at den er så neutral at man kan over se den - og et shock kan få en til at reagere forkert...

jeg har ik set de nye og om det evt er lavere så det er mindre ujævnhed - men lige meget hvad gør det er stor forskel om man ved den er der når den påkøres end når shocket kommer i det man påkøre den....

de 2 gange jeg lå midt på vejen var pga en traktor havde lavet et langt muder spor, anden gang var pga cykellister i min side + modkørende biler
var opmærksom på andet
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: svar fra Vejdirektoratet
« Svar #3 Dato: September 21, 2008, 12:27:40 am »
Det er da et pænt og forstående svar, på trods af alt. Men jeg har nu set dem brugt lige efter et sving, hvor man stadig ik har rettet svinet op.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: svar fra Vejdirektoratet
« Svar #4 Dato: September 21, 2008, 06:22:48 pm »
Det er da et pænt og forstående svar, på trods af alt. Men jeg har nu set dem brugt lige efter et sving, hvor man stadig ik har rettet svinet op.

FOTO!!!!

Ellers enig - fint svar!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: svar fra Vejdirektoratet
« Svar #5 Dato: September 24, 2008, 10:22:36 pm »
jeg vil gerne lave et godt svar - men har brug for lidt hjælp:

ville nævne:
Citér
en detalje, der bliver nævnt "at trafikanterne skal registreres netop med den hastighed, de normalt kører med."
den statistik gælder kun for biler og større køretøjer

det er meget fint at der er lavet test med MC-betjente, men der er stor forskel på deres erfaring og motorcykler er i topklassen i forhold til de normale MC ejere i danmark
det at en mc-betjente er klar over at han påkøre en genstand gør en stor forskel
har hørt om tilfælde hvor det har give et vrid i lænden så føren måtte ligge resten af weekenden med en is-pose på ryggen...
har selv har smerter efter den slog med styret

jeg undskylder for at svaret har været noget tid undervejs men har taget det op med en større gruppe af MC ejere
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::