Alle moderne motorolier er blandbare. Du kan altså sagtens efterfylde med feks fuldsyntetisk, selvom der er påfyldt semisyntetisk, og viskositeten behøver heller ikke være den samme. Problemet med en fuldsyntetisk olie skulle være, at der bliver for lidt friktion i koblingspladerne, hvorefter der er risiko for fedtende kobling. Hvis man går på jagt i olie-junglen efter alternativer til sin mc, så er det vigtigt, at man sørger for, at olien er klacificeret JASO: MA. Det skulle vist være noget amerikansk kvalitetsnorm-halløj, der fortæller, at den er velegnet til vådkoblinger. API-normen siger noget om smørekvaliteten, og når jeg har kigget på dunke i Brugsen, T-Svansen og lignende steder, så klarer deres billigste olier typisk API: SJ, som for få år siden var forbeholdt dyre olier. Så min (husmands-)teori er, at vi som motorcyklister ofte i god tro over-køber mht motorolie. Hellere skifte oftere til rimelig pris, end ofre den dyre med alle Racing-logoerne, som i sidste ende måske endda brænder din kobling af.....!
Jeg har altid brugt Motul 5100 fra Suzuki-manden. Sidste gang var jeg dog med i et fælleskøb på nettet, hos noget der hedder ReinhardOil.dk og fik leveret 4 x 5l Sunoco Futura 10W40 på trappestenen til en fin pris.
Søren