Forfatter Emne: Støjmåling  (Læst 2598 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bolvig

• Søndagskører
  • **
Støjmåling
« Dato: August 25, 2008, 01:00:57 pm »
Hej venner,

Er der nogen der ved hvor man kan finde specifikationen på proceduren omkring støjmåling af mc'en?

Der må jo findes en standart for, hvordan målingen skal foretages for at være retvisende og gældende.

Bo

• Sandt SVin
  • DFM
Re: Støjmåling
« Svar #1 Dato: August 25, 2008, 01:29:03 pm »
Hep!

Det eneste jeg lige kunne finde foreskriver følgende:

ÅR                          1980     1989     1997
Motorcykler og lign.:             
< 80 cm3                   78    77            75
80-175 cm3       80-83    79            77
> 175 cm3               83-86    82            80

Og:

Støjtestning af nye køretøjer ved typegodkendelse foretages efter EU's direktiver ved, at køretøjet passerer et punkt i andet eller tredje gear med 50 km/t, hvorefter det udsættes for fuld acceleration (se figur 3.8). Efter 20 meters kørsel slippes speederen. Mikrofoner, der er placeret midt på accelerationsstrækningen i 7,5 meters afstand, registrerer det maksimale støjniveau LAmax.

Det hele kan læses her: http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=6335

/bo
MC-løs :-/

Bolvig

• Søndagskører
  • **
« Svar #2 Dato: August 26, 2008, 02:26:06 am »
Tak...
Nu arbejder jeg til daglig med lydteknik og akustik, og det er da en rimelig ensidet testmetode.
Og testmetoden gør det jo umuligt for politiet at håndhæve reglerne og siger INTET om hvor generende køretøjet i al almindelighed er for omgivelserne.

:police: :orkester:

Bo

• Sandt SVin
  • DFM
« Svar #3 Dato: August 26, 2008, 08:23:10 am »
Det kan du jo godt have ret i, og det kan da også være at der findes en anden metode polisen benytter sig af. Så skimmede kun teksten, men kunne forstå at det er for at leve op til EU's krav, men måske vi har særregler på dette område (også)?

/bo
MC-løs :-/

pling

• Roadracer
  • SV 650S - 1999
« Svar #4 Dato: August 26, 2008, 09:20:28 am »
Tak...
Nu arbejder jeg til daglig med lydteknik og akustik, og det er da en rimelig ensidet testmetode.
Og testmetoden gør det jo umuligt for politiet at håndhæve reglerne og siger INTET om hvor generende køretøjet i al almindelighed er for omgivelserne.

:police: :orkester:

Hej Bolvig.

Jeg kan forstå, at du arbejder med støj og akustik - kunne du tænke dig et job, hvor du kommer til at arbejde med bl.a. støj fra motorsportsanlæg, så kunne det da være interessant at tage en snak.

I øvrigt kan jeg fortælle, at jeg i øjeblikket arbejder med en alternativ målemetode i FIM, som muligvis kommer til at ændre på proceduren for samtlige producenter, og senere også kontrolinstanser som det danske politi.

Bolvig - send lige en PM, hvis du er interesseret.
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)