Forfatter Emne: Motorcykelisters dårlige ry?  (Læst 4980 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Motorcykelisters dårlige ry?
« Svar #15 Dato: Juli 29, 2008, 12:29:02 pm »
Han skriver som han gør, fordi han er snotdum og samtidigt provokerende.

Det er set MANGE GANGE før at han løber tør for argumenter og går i børnehave mode - og det bidrager ikke med noget....
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Majse

• Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
« Svar #16 Dato: Juli 29, 2008, 01:05:59 pm »
Han skriver som han gør, fordi han er snotdum og samtidigt provokerende.

Det er set MANGE GANGE før at han løber tør for argumenter og går i børnehave mode - og det bidrager ikke med noget....
Sikken en nar....  :twisted:

svtøz

• Søndagskører
  • **
    • http://www.blåbjerg-mc.dk/
« Svar #17 Dato: Juli 29, 2008, 06:02:21 pm »
Hvor langt ude.

Jeg syntes iøvrigt at dødsulykkerne generelt er et stort problem for mc'isternes dårlige ry.
Uanset hvem der måtte have skylden.
Faktum er, at rigtig mange mc-piloter (og evt. passagerer) bliver slået ihjel i trafikken.
På et eller andet tidspunkt får regeringen nok og begynder at skærpe kravene til mc'erne og deres piloter.
- og så kan man frygte at det sjove går lidt af det, at køre mc.

Forestil jer tvunget periodisk syn, periodiske teoriprøver osv osv.

Kør dog ordentligt og forsvarligt og lad være med at køre hurtigere på landevejene end at du kan nå at stoppe ved sideveje og farlige kryds.
Jeg er personligt lidt små-nervøs på de jyske landeveje.
Det er tydeligt at biler der kommer fra sidevejene først meget sent bliver opmærksom på min MC og dens hastighed.

Vi skal generelt bare have nedsat antallet af ulykker.
Se hvad der sker med lastbiler og højresvings ulykker med cyklister.
Nu skal lastbilerne udstyres med radar og pis og papir.
Cyklistrådet foreslår sågar at der kommer airbags på ydersiden af biler så cyklisten lander blødt...
Selvom højresvingsulykker med cykler og lastbiler som regel er cyklistens skyld, så er det alligevel cyklisten man prøver at tilgodese... Det er så langt ude...

Vi skal skal undgå at det samme sker for mc'erne så der ikke dukker alle mulige åndssvage lovkrav op.
x2  :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
"Ethvert menneske er idiot fem minutter hver dag. Klogskab består i ikke at overskride denne grænse”

draugluin

• Søndagskører
  • **
« Svar #18 Dato: Juli 30, 2008, 06:51:14 am »
Selvom højresvingsulykker med cykler og lastbiler som regel er cyklistens skyld, så er det alligevel cyklisten man prøver at tilgodese... Det er så langt ude...

Hvordan er det cyklisternes skyld at lastbilerne ikke overholder deres vigepligt? Er det så også mc'ernes skyld når de bliver kørt ned af venstresvingende biler?
Prøv for sjov skyld at se på http://www.hvu.dk/pdf/HVUrapp04.pdf.

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
« Svar #19 Dato: Juli 30, 2008, 08:45:21 am »
Det er cyklisternes skyld fordi de ikke gør sig selv synlige, eller giver lastbilerne en chance for at undgå ulykkerne.

Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Lasse1982

• Sandt SVin
« Svar #20 Dato: Juli 30, 2008, 09:02:23 am »
Hvem der har skylden i højresvingsulykker ved jeg ikke. Men kan kun sige at når jeg selv er på cykel og der er en lastbil som jeg kan se er ved at svinge så holder jeg sku tilbage til han er væk. Da de har meget svært ved at se en lille cykel....
Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

draugluin

• Søndagskører
  • **
« Svar #21 Dato: Juli 30, 2008, 09:12:32 am »
Det er cyklisternes skyld fordi de ikke gør sig selv synlige, eller giver lastbilerne en chance for at undgå ulykkerne.

Lastbilerne krydser ind over cykelstien, og har derfor vigepligt og per definition skylden, hvis der sker noget, på samme måde som det er bilernes skyld, hvis de drejer til venstre foran/ind i en modkørende mc.
I mindst tre tilfælde, i den rapport jeg linkede til, holdt cyklisterne og ventede i krydset før lastbilen ankom. Hvad mon de skulle have gjort for at gøre sig synlige eller give lastbilerne en chance for at undgå ulykkerne? Skulle de være sprunget af cyklen og flygtet ind på fortovet, da lastbilen nærmede sig? Nej, løsningen er selvfølgelig at vi allesammen kører i bil, så vi bliver synlige for folk der ikke ser sig for.

Lord Fungus

• Plastikrocker
  • If you run, you only die tired
« Svar #22 Dato: Juli 30, 2008, 10:14:35 am »
Hvem der har skylden i højresvingsulykker ved jeg ikke. Men kan kun sige at når jeg selv er på cykel og der er en lastbil som jeg kan se er ved at svinge så holder jeg sku tilbage til han er væk. Da de har meget svært ved at se en lille cykel....

Du har fat i noget af det rigtige ikke at dette desværre er løsningen men lige som der findes billister og mclister uden hjerne så mangler nogle cyklister også sådan en og de prøver tit at gennemtrumfe deres ret som cyklist og vi ved jo godt det det er dem det går ud over.

Bolvig

• Søndagskører
  • **
« Svar #23 Dato: Juli 30, 2008, 11:47:02 am »
Sagen er i mine øjne indlysende.

Du holder på en havelåge lavet af aluminium. Du har ingen form for beskyttelse på...
På din venstre side holder der en kasse på 18 tons.
Kassens gule lampe blinker... Den fortæller at den gerne vil til højre.
Du kan ikke - ved at kigge i kassens spejle - se chaufføren.
Du har altså på intet tidspunkt haft øjenkontakt med chaufføren.
Hvordan i alverden kan man så finde på at køre op på siden af kassen når den begynder at trille fremad ???

Hvis man ikke kan se den åbenlyse sammenhæng her, så vil jeg anbefale dem, der ikke har prøvet det endnu, at prøve at sætte sig op i førehuset på en lastbil.
Få en kammerat til at gå en tur langs lastbilens højre side og hold øje i spejlene.
Der er usandsynlig mange blinde vinkler i en lastbil.
OG - hvis du har mulighed for det, så prøv at en få lastbilchauffør til at give dig en tur i lastbilen.
Læg mærke til hvordan du ikke kan høre en skid.
Folk der råber, cykelklokker der ringer... whatever... Man kan stort set ikke høre noget som helst.

Til mc-teoriundervisningen snakkede man meget om "Andre køretøjers manøvreegenskaber og færdselsvilkår".
Derfor burde hele denne forklaring være fuldstændig unødvendig.
Hvis jeg er på mc, så giver jeg plads til lastbiler der skal dreje eller komme rundt i et sving.

Rasmus S

• Roadracer
« Svar #24 Dato: Juli 30, 2008, 03:11:31 pm »
Bolvig, som draugluin nævner, så er der ikke meget at gøre, hvis man allerede holder i krydset på sin cykel. Og der så kommer en kasse på 18 tons...

Men jeg forstår bare ikke hvorfor der ikke er et kamera så kassebilchaufføren kan se alt der forgår ved hans højre dør, og ned langs siden på kassen. Det er da i biler med bak-kamera?
Det kan være indbygget i spejlet eller whatever
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

Lord Fungus

• Plastikrocker
  • If you run, you only die tired
« Svar #25 Dato: Juli 30, 2008, 03:51:34 pm »
Er der også på mange lastbiler, men blinde vinkler vil der altid være så lang tid der er noget karosseri der ikke er gennemsigtig, ligesom cyklister der er cyklister der ikke kører hensynsfuldt.

Bolvig

• Søndagskører
  • **
« Svar #26 Dato: Juli 30, 2008, 06:12:19 pm »
Præcis... Bak-kamera'er har også blinde vinkler... OG - chaufføren har allerede 4 spejle han skal kigge i...

Det er lige før, at der skal sidde en radar hele vejen rundt om lastbilen som skal kunne kende en lygtepæl fra en cyklist...

Hvis man allerede holder i krydset på cykel så må man se sig tilbage inden man kører frem. Man skal da hele tiden holde styr på de andre trafikanter.
Hvis man ikke har haft øjenkontakt med en lastbil-chauffør... så har han nok ikke set dig...
Det er altså fuldstændig det samme som man får tudet ørene fulde af på mc-skole... så det er i virkeligheden ganske simpelt.
... nu kører jeg så med tonet visir så jeg har ikke øjenkontakt med NOGEN som helst :-)
 :afro:

Enur

• Søndagskører
  • **
« Svar #27 Dato: August 01, 2008, 10:33:56 pm »
Da jeg tog kørekort til lastbil oplevede jeg på første tur fra svanemøllen hvor hurtigt det kan gå galt.
På vej tilbage holder vi i et kryds og skal til højre. Jeg havde placeret mig tæt nok på kantstenen mente
jeg selv, men nej der var lige plads til et cykelhjul mellem kantsten og lastbil.
Hvis kørelæren ikke havde været med, så havde det været en knust cykel med fører.
Selvom en lastbil er udstyret med ekstra spejle så kan der stadig være blinde vinkler.

Da jeg boede i københavn oplevede jeg næsten dagligt, at hvis jeg ikke næsten kørte helt op på kantstenen ved højresving
uden cykelsti, så var der mede garanti en eller to der med den ene fod på fortovet, prøvede at list forbi. Har sågar oplevet
folk der slår til bilen når jeg lukker af for cykler ved højre sving i kryds.