Forfatter Emne: Logren med halen...  (Læst 4890 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Clach

• Scooterfjæs
  • *
    • Clach.dk
Logren med halen...
« Dato: Juni 26, 2008, 05:10:59 pm »
Hej ale...

Jeg har haft mit kilosvin i en 3 mdr efterhånden Og er rigtig glad for den...Men jeg synes jeg oplever en lidt urolig bagende, lidt som om hvis den logrer med halen, når jeg kører stærkt. Når jeg giver gas, forsvinder fornemmelsen. Men det er en ret ubehagelig følelse når man går der ud af med over 150 km/t...
Det skal siges at jeg har sørget for at kontrollere dæktryk flere gange og det hjælper ikke på problemet....Er det fordi stydæmperen ikke er kraftig nok?
Det skal også nævnes at cyklen vidst nok er sænket lidt af tidligere ejer.

Er der nogen der har oplevet samme problem, eller kender til fænomenet, så vil jeg med glæde høre fra jer :)

Mvh Claus

Rasmus S

• Roadracer
Re: Logren med halen...
« Svar #1 Dato: Juni 26, 2008, 05:19:16 pm »
Der er flere der har oplevet det samme som dig.

Kan ikke huske præcis hvad det skyldes, men mener det er bagdæmperen der ikke er indstillet korrekt efter din vægt. Det vil hjælpe lidt på det, men ikke fjerne det helt...
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

jesper

• Plastikrocker
« Svar #2 Dato: Juni 26, 2008, 05:50:41 pm »
Hej ale...

Jeg har haft mit kilosvin i en 3 mdr efterhånden Og er rigtig glad for den...Men jeg synes jeg oplever en lidt urolig bagende, lidt som om hvis den logrer med halen, når jeg kører stærkt. Når jeg giver gas, forsvinder fornemmelsen. Men det er en ret ubehagelig følelse når man går der ud af med over 150 km/t...
Det skal siges at jeg har sørget for at kontrollere dæktryk flere gange og det hjælper ikke på problemet....Er det fordi stydæmperen ikke er kraftig nok?

Er der nogen der har oplevet samme problem, eller kender til fænomenet, så vil jeg med glæde høre fra jer :)

Mvh Claus
Prøv at søge lidt på forum. Der er mange der har skiftet bagdæmper mm. Og der er kommet en mere rolige og stabil maskine ud af det.
SV 1000s K3 sølv Xenon 6000K

Clach

• Scooterfjæs
  • *
    • Clach.dk
« Svar #3 Dato: Juni 26, 2008, 06:50:08 pm »
Okay...ja for jeg kiggede lidt i forum, men fandt ikke lige noget...men må søge lidt mere...
Men det har altså noget med affjedringen på bagakslen at gøre...
Takker for svarene ind til videre...

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #4 Dato: Juni 26, 2008, 09:52:16 pm »
Hej ale...

Mvh Claus

Du skal have nogle kommentarer fra "1000S" folket, da N er en smule anderledes.
Der er i hvert fald et par led mere på kæden...
Men du burde prøve at stille på bagdæmperen i henhold til instr. bogen inden du skifter den ud.
Der er gode indstillingsmuligheder på den originale.
Og hvis ikke du kører ræs, så kan du måske klare dig med et anderledes setup ?

Jeg ved ikke om der er forskel fra K3-K7, men du kan da starte med at sætte den default, og så prøve ændringerne udfra dette.

Ellers er der adskillige, som gerne vil sælge dig ny affjedring.

Min N bliver lidt levende ved ca. 200, hvis jeg ikke holder gas på, men det tilskriver jeg turbulensen. Jeg har jo ingen kåbe til at flytte luft for mig; kun en lille ølmave og den laver også lidt turbulens  :innocent:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Damage

• Gæst
« Svar #5 Dato: Juni 27, 2008, 07:49:25 am »
Okay...ja for jeg kiggede lidt i forum, men fandt ikke lige noget...men må søge lidt mere...
Men det har altså noget med affjedringen på bagakslen at gøre...
Takker for svarene ind til videre...

Prøv at søg på Hyperpro...  :blink:

pingo

• Sandt SVin
« Svar #6 Dato: Juni 27, 2008, 02:44:21 pm »
Hvad menes der med "logren med halen"? Hopper røven op og ned eller hvad? går fjeddern i svingning?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
« Svar #7 Dato: Juni 27, 2008, 06:05:30 pm »
Motorcyklen går i svingninger fordi styregeometrien er dårlig når man presser cyklen. "Presser" lyder måske forkert når den bare skal køre ligeud, men der er rimeligt godt tryk på baghjulet og mindre vægt forude når vinden rejser cyklen op ved de 150km/t...

Man kan med fordel kigge på det her skema og bruge lidt tid på justering - i dit tilfælde er det mere fjederforspænding og kompression bagved som med al sandsynlighed skal til for at løse problemet.

http://hyperpro.dk/troubleshooting.htm

Er den sænket, så bør du få den tilbage til standard højden og gå ud derfra - ellers er det ikke til at sige hvad der sker...  :brok:
« Senest Redigeret: Juni 27, 2008, 06:07:03 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Clach

• Scooterfjæs
  • *
    • Clach.dk
« Svar #8 Dato: Juni 28, 2008, 10:56:45 am »
Nu har jeg fået læst en del op på justering af affjedring...Og ved at det allerførste jeg skal undersøge er, om den er justeret standard. Nu ligger jeg heldigvis inde med rep. håndbogen til cyklen, så det er ikke noget problem.
Hvis det ikke løser problemet, tror jeg at jeg vil starte med at undersøge om "static sag" er som det skal være. Hvis ikke den er det har affjedringen jo ikke mulighed for at arbejde korrekt.
Der efter må det jo være at lege med de forskellige justeringsmuligheder og finde det "optimale" setup for mig. Har luret lidt på om det kan være en fordel at sænke forgaflen lidt, for på den måde at få en mere styrevillig cykel? Er der nogen af jer der har prøvet det?

Sajmon

• Sandt SVin
    • Hvad vil du her?
« Svar #9 Dato: Juni 29, 2008, 11:23:54 pm »
Jeg har bedre erfaring med at hæve den bagi med andre kødben - så hjælper du på frihøjden i stedet for at gøre det værre...

Clach

• Scooterfjæs
  • *
    • Clach.dk
« Svar #10 Dato: Juli 01, 2008, 06:08:06 pm »
Jeg lå og skruede lidt på det i dag...men jeg oplever at jeg ikke kan justere bagfjederens preload til standard...Og min suzukiforhandler kunne ikke give mig et entydigt svar på hvordan det skulle gøres. Jeg har justeret på fjederens pre-load mens den stod på støttebenet. Men er bagefter, i samråd med en anden mc-mekaniker, blevet klar over at det skal gøres uden belastning. Altså egentlig med dæmperen afmonteret.
Det er så hvad det er...men jeg oplever faktisk at fjederen kan blive så slap, altså nå til et punkt på justeringen, at den ikke kan presse bagenden af cyklen mere op, uanset hvor meget jeg justere videre.

Er der nogen af jer, der har justeret på jeres SV'er og måske kan kommentere lidt på det?
Og sidst, hvad farve er fjederen på jeres SV'er, standard, for den sidst nævnte mekaniker var ret sikker på den måske var blevet sænket med en anden fjeder.

Sajmon

• Sandt SVin
    • Hvad vil du her?
« Svar #11 Dato: Juli 02, 2008, 12:14:38 am »
Standard fjederen er hvid.

Preload er som sådan ligemeget hvis din "static sack" er på plads - dvs cyklen hænger det den skal uden du sidder på den. Er den sænket med en anden fjeder, så har jeg en standard fjeder liggende du kan prøve med - det kræver blot du finder en der kan skifte den for dig, eller opfinder et værktøj som kan komprimere fjederen uden dæmperen. Alex tager ikke alverden for det, så det er muligt du kan få ham til at skifte den for dig.

Grand Danois

• Sandt SVin
« Svar #12 Dato: Juli 02, 2008, 11:08:41 am »
Jeg justerede også i en evighed på min 1000s k3, endte med at sætte en hyperpro fjeder på (dette kan gøres uden specialværktøj, bortset fra noget til at holde bagenden fra jorden mens man piller dæmperen af - og uden at tage udstødningen af, selvom værkstedsmanualen foreskriver at den skal af)

Det var de bedste 1000 kr jeg brugte på den maskine.....den faldt helt til ro. (satte dog bagefter også hyperpro i forgaflen, men det var bagfjederen der gav den største forbedring syntes jeg)

Tjek også lige om det "knaser" når du drejer styret helt fra side til side... for at tjekke om der evt er luft i din styrdæmper - det er set før  :shock:
« Senest Redigeret: Juli 02, 2008, 11:10:20 am af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Clach

• Scooterfjæs
  • *
    • Clach.dk
« Svar #13 Dato: Juli 02, 2008, 03:11:52 pm »
@Grand Danois : Var det hele dæmperen du skiftede til hyperpro, eller var det kun fjerederen? For 1000,- kr det er da en fin pris for den upgrade...

Jeg har nu justeret på fjederen. Og det virker som om symptomet er væk. Umiddelbart efter testkørsel forekommer det ikke op til 190 km/t. Så længe jeg ligger mig ned, men oprejst må det tilskrives min egen modstand og flagren rundt på cyklen.

Så ind til videre anser jeg problemet som løst. Jeg takker rigtig mange gange for alle jeres inputs og svar.

Claus

Grand Danois

• Sandt SVin
« Svar #14 Dato: Juli 03, 2008, 12:19:17 am »
@Grand Danois : Var det hele dæmperen du skiftede til hyperpro, eller var det kun fjerederen? For 1000,- kr det er da en fin pris for den upgrade...

Jeg har nu justeret på fjederen. Og det virker som om symptomet er væk. Umiddelbart efter testkørsel forekommer det ikke op til 190 km/t. Så længe jeg ligger mig ned, men oprejst må det tilskrives min egen modstand og flagren rundt på cyklen.

Så ind til videre anser jeg problemet som løst. Jeg takker rigtig mange gange for alle jeres inputs og svar.

Claus

Det var kun fjederen...
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir