Forfatter Emne: Dækskifte blev til stort service...  (Læst 5446 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

varmer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Dækskifte blev til stort service...
« Dato: Juni 16, 2008, 10:04:35 am »
Som nogen af Jer sikkert kan huske fra et tidligere indlæg så skulle jeg SVinet på værksted (FA Motorsport) efter jeg tog Jeres råd om at skifte bagdækket da der var kommet søm i.

Det blev en halvdyr fornøjelse, for ikke nok med at bagdækket skulle skiftes så mente de også at jeg skulle have nyt kædekit på da jeg ikke havde været for god til at passe på med smørelse osv.  :oops: Selvfølgelig siger jeg de skal skifte det også må jeg bare æde den regning også. (Min bankrådgiver er ikke glad i og med det lige skal siges jeg har bestilt Dainese Laguna Seca '08 læderdragt også  :mrgreen: )

Mit spørgsmål går så på om det virkelig kan være rigtigt at en ny cykel fra '07 kan slide kæden så hurtigt?! og i givet fald hvor meget/ofte skal man smøre kæden osv. Jeg hører meget gerne nogle råd/tips fra Jer.

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #1 Dato: Juni 16, 2008, 10:06:22 am »
hmm lyder mystisk. Mener man kan trille 20k på en kæde - ved normal brug og pleje.
Da jeg skulle til service, var det lige omvendt; de mente, jeg skulle have nyt bagdæk, da det var slidt ned. Aghhrr... regning +1800.. hmppff!

Jeg rengjorde kæden efter behov. Ikke noget med efter hver tredje tur eller lignende.
Kig på den og se om den trænger. Og lad være med at overdrive med olie... Det kører den ikke bedre af.
« Senest Redigeret: Juni 16, 2008, 10:08:29 am af Kondi »
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #2 Dato: Juni 16, 2008, 10:09:49 am »
Som nogen af Jer sikkert kan huske fra et tidligere indlæg så skulle jeg SVinet på værksted efter jeg tog Jeres råd om at skifte bagdækket da der var kommet søm i.

Det blev en halvdyr fornøjelse, for ikke nok med at bagdækket skulle skiftes så mente de også at jeg skulle have nyt kædekit på da jeg ikke havde været for god til at passe på med smørelse osv.  :oops: Selvfølgelig siger jeg de skal skifte det også må jeg bare æde den regning også. (Min bankrådgiver er ikke glad i og med det lige skal liges jeg har bestilt Dainese Laguna Seca '08 læderdragt også  :mrgreen: )

MIt spørgsmål går så på om det virkelig kan være rigtigt at en ny cykel fra '07 kan slide kæden så hurtigt?! og i givet fald hvor meget/ofte skal man smøre kæden osv. Jeg hører meget gerne nogle råd/tips fra Jer.
Hvis du har været en skovl til at passe kæden, så kan det godt passe!
Du skal smøre din kæde før rullerne i kædeledene bliver blanke.
I regnvejr går det hurtigt, så der skal man nok smøre for hver optankning.
Alt efter hvilken type kædesmørelse du anvender går der vel mellem 200-500km i tørvejr.
Nogle typer kædespray hænger bare bedre fast, og andre er meget letløbende.
Valg af kædespray er omtalt i andre tråde, så søg på emnet.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

varmer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #3 Dato: Juni 16, 2008, 10:11:43 am »
Altså jeg skal blankt indrømme jeg har smurt kæden 2-3 gange udover det ene service den har haft og jeg har nu trillet 6000 km.


Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #4 Dato: Juni 16, 2008, 11:02:17 am »
Det er nok lige i underkanten, tror ikke det kan strækkes mere end 500-600 km max i tørt vejr, alt efter smøremiddel.
SV1000S K6 - blå.

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #5 Dato: Juni 16, 2008, 11:10:44 am »
Det er nok lige i underkanten, tror ikke det kan strækkes mere end 500-600 km max i tørt vejr, alt efter smøremiddel.
Enig.
Jeg smør kæden mindst een gang om ugen, og ellers efter hver regnvejrkørsel.
Sidst holdt kæden til 32000 km...... men skulle nok ha været skiftet ved 20-25000 km, tænderne var begyndt at bøje  :oops: :oops:
Jeg har nu skiftet smørremidel til noget dry-noget..... sviner ikke fælgen, men jeg mener ikke det smørrer ligeså godt. Så næste skift bliver nok omkring 15000 km :undecided:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #6 Dato: Juni 16, 2008, 11:18:29 am »
Jeg har også haft blandede oplevelser med levetiden på et kædekit!

Jeg er MEGET omhyggelig med at smøre min kæde... MEGET! Det kører maks to tanke før den bliver smurt igen og jeg er omhyggelig med at kigge efter farven på rullerne. De får aldrig lov til at blive helt blanke. Cyklen holder desuden i læ for regn osv. og kæden bliver derfor KUN våd de gange jeg ved en fejl forvilder mig ud i en byge. Der har desuden aldrig været en rust-plet på den.

Sidst jeg fik kittet skiftet var for 6-7.000 km siden og jeg har lige fået strammet den op igen for første gang herefter. Der var den temmeligt slap. Sidste gang jeg fik skiftet kædekit var den MEGET slap (på grænsen til det farlige) og havde kørt 13.000. Jeg har altid passet ekstremt godt på min cykel - men jeg har ikke været helt tilfreds med levetiden på mine kædekit.

Hvor meget har det at sige at man motorbremser meget? Det er jo næsten umuligt ikke instinktivt at bruge SVinets dejlige motorbremse!

Hvor mange gange strammer i et kædekit før i skifter det ud? Bruger i bare den der med at mærke på et led bagpå bagerste tandhjul?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #7 Dato: Juni 16, 2008, 11:20:27 am »
Sidst holdt kæden til 32000 km...... men skulle nok ha været skiftet ved 20-25000 km, tænderne var begyndt at bøje  :oops: :oops:

Hvis man ikke giver så meget gas - (især på banen) - gør det ikke så meget ;)
DET ER RACE
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #8 Dato: Juni 16, 2008, 11:23:55 am »
Jeg har også haft blandede oplevelser med levetiden på et kædekit!

Jeg er MEGET omhyggelig med at smøre min kæde... MEGET! Det kører maks to tanke før den bliver smurt igen og jeg er omhyggelig med at kigge efter farven på rullerne. De får aldrig lov til at blive helt blanke. Cyklen holder desuden i læ for regn osv. og kæden bliver derfor KUN våd de gange jeg ved en fejl forvilder mig ud i en byge. Der har desuden aldrig været en rust-plet på den.

Sidst jeg fik kittet skiftet var for 6-7.000 km siden og jeg har lige fået strammet den op igen for første gang herefter. Der var den temmeligt slap. Sidste gang jeg fik skiftet kædekit var den MEGET slap (på grænsen til det farlige) og havde kørt 13.000. Jeg har altid passet ekstremt godt på min cykel - men jeg har ikke været helt tilfreds med levetiden på mine kædekit.

Hvor meget har det at sige at man motorbremser meget? Det er jo næsten umuligt ikke instinktivt at bruge SVinets dejlige motorbremse!

Hvor mange gange strammer i et kædekit før i skifter det ud? Bruger i bare den der med at mærke på et led bagpå bagerste tandhjul?

Hvor meget kæden giver sig i sin levetid har dels noget at sige i forhold til hvordan man kører (og bremser ;) ) Hvilken maskine man kører på har også noget at sige, idet motorkraften bestemmer hvor meget der kan trækkes i kæden.
Dels har mærket/kvaliteten sikkert også noget at sige - uden jeg kan sige noget om hvilke mærker der er gode :)

Men kæden giver sig altid og man skal holde øje med det og stramme den når den bliver for slap.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Damage

  • Gæst
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #9 Dato: Juni 16, 2008, 11:27:28 am »
Jeg er også meget omhyggelig med min kæde, jeg kontrollere ofte om den er korrekt tilspændt og smurt. Min Kæde har nu kørt
12.000 km og den er ikke slidt.

Jeg har altid brugt Motorex til at smøre min kæde på de motorcykler jeg har haft, jeg synes klart at det er den som har den bedste
vedhæftning...også i regnvejr.

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #10 Dato: Juni 16, 2008, 12:21:21 pm »
Hvis din kæde tilmed har været for slap/stram medvirker det også til at kæden slides hurtigere.

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #11 Dato: Juni 16, 2008, 12:25:42 pm »
Mit spørgsmål går så på om det virkelig kan være rigtigt at en ny cykel fra '07 kan slide kæden så hurtigt?! og i givet fald hvor meget/ofte skal man smøre kæden osv. Jeg hører meget gerne nogle råd/tips fra Jer.

Køb dig en Scottoiler eller anden automatisk kædesmører...
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #12 Dato: Juni 16, 2008, 12:33:56 pm »
Note til SVea:
Husk at den der kæde åbenbart skal smørres manuelt  :loser:

Havde faktisk fuldstændig svedt ud, at man skal huske den slags. Men nu gør det nok ikk så møjt ned de få kilometer jeg har fået kørt i år  :oops:
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #13 Dato: Juni 16, 2008, 01:26:41 pm »
Note til SVea:
Husk at den der kæde åbenbart skal smørres manuelt  :loser:

Havde faktisk fuldstændig svedt ud, at man skal huske den slags. Men nu gør det nok ikk så møjt ned de få kilometer jeg har fået kørt i år  :oops:

X 2 = også en Note til Majse...  :D  :D :D 

varmer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Re: Dækskifte blev til stort service...
« Svar #14 Dato: Juni 16, 2008, 01:34:31 pm »
Tja det var jo også ment som en reminder til dem som er ligeså glemsomme som mig. I øvrigt er FA Motorsport en god butik/værksted med super god service, og kompetente medarbejdere.  :thumbsup: