Forfatter Emne: SLR kamera  (Læst 3745 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T. Brun

• Roadracer
SLR kamera
« Dato: Juni 12, 2008, 07:07:15 pm »
Hallo Fotofolk

Jeg er træt af de begrænsninger mit kompaktkamera har.
Jeg er derfor ved at købe et slr kamera, men hvad er bedst?

Jeg er faldet for et Nikon D80 til 7k med nikons egen optik på 18-135
Ved godt at det ikke er det sidste nye, men det ligger godt i hånden ;-)

Det er lidt af en trosretning kan jeg høre på folk.
Nogen her, der har erfaringer med et D80 eller måske et godt alternativ?
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
Re: SLR kamera
« Svar #1 Dato: Juni 12, 2008, 08:05:49 pm »
www.dcreview.com

Der er omfattende info om alle mærker/modeller, og mulighed for sammenligninger. Altid rart at se hvor meget ekstra man får for pengene, ved at vælge større model.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Bolvig

• Søndagskører
  • **
« Svar #2 Dato: Juni 12, 2008, 08:21:40 pm »
Jeg er den mellemfornøjede ejer af et Olympus E-510... Det sælges efterhånden ret billigt og der medfølger to objektiver. (et zoom og et wide)
Disse to objektiver udgør for så vidt det vidde-område som man har brug for i hverdagen.
MEN.
Nu arbejder jeg jo bl.a. i underholdningsbranchen så jeg har også brug for at tage billeder under lidt mørkere forhold end dagslys.
Og dér kommer objektiverne fuldstændig til kort.
De kan ikke følge med.
Det laveste blændetal de kan præstere er 3.5  ...og det er AAAALT for lidt.

(Des højere blændetal, des længere lukketid skal der bruges - dvs. motiver der bevæger sig bliver sløret.)

Olympus har et meget begrænset udvalg i objektiver... og har flest interessante i "PRO" serien som koster fra 17.000 og op. - alene for objektivet. (Og de når kun til blænde 2.8 eller 2.5)
Og deres gevind-standart er ikke kompatibel med f.eks. canon og nikon.

Det betyder at jeg har ret svært ved at bruge kameraet til dét der egentlig var hensigten - og jeg skal have MASSER af penge op af lommen for bare at komme i nærheden af det jeg vil.

Ellers er kameraet som sådan super fedt og nemt at betjene.

Så hvis du kun skal dage billeder i dagslys så er det et fint kamera... Ellers kig på f.eks. Canon EOS400D. Canon har et KÆMPE objektiv-udvalg og det er rigtig nemt at finde spændende objektiver på ebay til canon.

Så bare husk at tænk over hvad du skal tage billeder af og i hvilke omgivelser. Det glemte jeg at tænke over da jeg købte...
Så følgende er hermed til salg:
1 stk. Olympus E-510 kamerahus
1 stk. Olympus obj. 14-42mm (F 3.5 - 5.6)
1 stk. Olympus obj. 40-150mm (F 4 - 5.6)
1 stk. Olympus FL-36 Ekstrern blitz
1 stk. Taske til hele molevitten

Det er knap et år gammelt og i perfekt stand! Ingen ridser eller noget som helst.

Gi' et bud.

Capone

• Sandt SVin
« Svar #3 Dato: Juni 12, 2008, 09:09:52 pm »
Jeg har lige smidt en håndfuld sedler efter et Nikon D60 med 18-55 VR Objektiv. Mener det har samme CCD som D80 (10.2 MPixel i DX format).
Største minus i forhold til D80 er at det "kun" har 3 fokuspunkter (hvilket jeg godt kan leve med).
Det tager rigtigt gode billeder... også når man er fotospasser som jeg er.
D60 er efterfølgeren til D40X. Hvis du ikke lige forventer at skulle lave store forstørrelser, kan du måske med fordel gå efter D40 med 6 Mpixel CCD. Set til 2500,- i elgiganten.

D60 med 18-55 VR kit sælges for tiden til 4300,- hos kamerahuset. Nikon smider en SB-400 flash efter dig hvis du køber inden 31. juli. Med i prisen følger også et 2 timers fotokursus og 3 års rensning af dit kamerahus.

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
« Svar #4 Dato: Juni 12, 2008, 09:14:43 pm »
Vil også sige Nikon - det spiller bare MAX - har et D70S som jeg er meget glad for..

Nu kender jeg ikke lige D60'eren, men det lader da til at være et godt tilbud som Capone nævner..
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Nikolaj

• Sandt SVin
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
« Svar #5 Dato: Juni 12, 2008, 09:52:56 pm »
Jeg har et Canon EOS400D som jeg også er ganske godt tilfreds med.

Fotohuset i Virum har dette tilbud for tiden http://www.fotohusetvirum.dk/products.asp?id=514

Objektivet koster normalt 1500 og kamerahuset omkring 5000 så det er også en god deal.

Det er så efterfølgeren - og med et rimelig godt objektiv med billedstabilisator i....
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Brian Lund

• Roadracer
« Svar #6 Dato: Juni 12, 2008, 10:43:12 pm »
Jeg har et Pentax K10D, har ført haft K100D. De kan kun anbefales, det er måske ikke lige så nemt at få udstyr til som Canon og Nikon i alm. butikker, men der er alligevel rigtig meget at spare ved at købe i udlandet, så det rører mig ikke. Udover det så er Pentax bagud kompatibelt med mere eller mindre alle tidligere Pentax objektiver, så der er nok på brugt markedet.

Pentax har indbygget Shake Reduction, K10D, K20D og K200D er vand og støvtætte og de ligger rigtig godt, ihvertfald i min hånd. Ergonomien er bestemt værd at kigge på.

SV1000S K6 - blå.

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #7 Dato: Juni 13, 2008, 08:11:02 am »
Har et Nikon D40 og er meget tilfreds.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

T. Brun

• Roadracer
« Svar #8 Dato: Juni 15, 2008, 11:14:52 am »
Jeg har lige smidt en håndfuld sedler efter et Nikon D60 med 18-55 VR Objektiv. Mener det har samme CCD som D80 (10.2 MPixel i DX format).
Største minus i forhold til D80 er at det "kun" har 3 fokuspunkter (hvilket jeg godt kan leve med).
D60 er efterfølgeren til D40X. Hvis du ikke lige forventer at skulle lave store forstørrelser, kan du måske med fordel gå efter D40 med 6 Mpixel CCD. Set til 2500,- i elgiganten.

D60 med 18-55 VR kit sælges for tiden til 4300,- hos kamerahuset. Nikon smider en SB-400 flash efter dig hvis du køber inden 31. juli. Med i prisen følger også et 2 timers fotokursus og 3 års rensning af dit kamerahus.

Har også set på D60, det er et rigtigt fint tilbud de kører med i øjeblikket, og det skulle være bedre beskyttet mod støv end D80.
Hvordan er D60 til at tage billeder i bevægelse, har du prøvet det?
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

HC

• Plastikrocker
  • .............
« Svar #9 Dato: Juni 15, 2008, 11:21:57 am »
hmmm.. Altså, jeg har et gammelt digicam fra midten af 90'erne.. Det tager fine billeder, selv om det ikke kan alle mulige fancy ting.. Ang. billeder med bevægelse, hurtig lukkertid  :thumbsup:
Brændt barn, lugter ilde...

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
« Svar #10 Dato: Juni 15, 2008, 11:47:25 am »

Kommer meget an på hvilket objektiv du benytter - nedenstående er et af mine første billeder med et D70S med standardobjektivet:

- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Claus m

• Sandt SVin
« Svar #11 Dato: Juni 15, 2008, 12:28:42 pm »
Så følgende er hermed til salg:
1 stk. Olympus E-510 kamerahus
1 stk. Olympus obj. 14-42mm (F 3.5 - 5.6)
1 stk. Olympus obj. 40-150mm (F 4 - 5.6)
1 stk. Olympus FL-36 Ekstrern blitz
1 stk. Taske til hele molevitten

Det er knap et år gammelt og i perfekt stand! Ingen ridser eller noget som helst.

Gi' et bud.

Hvad forventer du prisen ca. skal være? Da jeg overvejer at anskaffe mig et slr kamera, og her burde jo være så rigeligt til mit brug, for at komme igang.
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

Bolvig

• Søndagskører
  • **
« Svar #12 Dato: Juni 15, 2008, 03:55:16 pm »
Jamen det ved jeg ikke...
Altså - Jeg gav 7000 for kameraet inkl. taske... Plus flash'en til 1600 (så vidt jeg husker)
Det er jo noget over hvad kameraet kan købes for i dag...
Men giv et bud...

Capone

• Sandt SVin
« Svar #13 Dato: Juni 15, 2008, 04:20:21 pm »

Har også set på D60, det er et rigtigt fint tilbud de kører med i øjeblikket, og det skulle være bedre beskyttet mod støv end D80.

Som den nybegynder jeg er, synes jeg det er et rigtigt fedt kamera. Hvis du med billeder i bevægelse mener, at du tager billeder mens du bevæger dig, så tror jeg det er det helt rigtige, da der er indbygget billedstabilisator i objektivet som følger med. Hvis du derimod mener at du primært skal bruge kameraet til at tage sports billeder, f.eks. under en fodboldkamp, ville jeg nok vælge et kamera med flere fokuspunkter. Men som allround kamera, som også lige er til at have med på ferieturen, skulle det være noget af det bedste. Læs evt. på www.kenrockwell.com om Nikons D40/D40x/D60/D80.
Han sværger til D40 på grund af en lidt bedre lysfølsomhed (påstået) og hurtigere flash synkronisering end på D60. Til gengæld roser han det medfølgende 18-55 VR objektiv til skyerne.

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Claus m

• Sandt SVin
« Svar #14 Dato: Juni 15, 2008, 04:36:06 pm »
Jamen det ved jeg ikke...
Altså - Jeg gav 7000 for kameraet inkl. taske... Plus flash'en til 1600 (så vidt jeg husker)
Det er jo noget over hvad kameraet kan købes for i dag...
Men giv et bud...

Mail sendt.
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde