Well, jeg var ude hos FA, og det viste sig at være en defekt pakning i forgaflen. Ligeledes skal jeg også have nyt forhjul på. Det var slidt på den der underlige asymmetriske måde, og jeg fik at vide at det var fordi affjedringen var for blød. Jeg blev derfor anbefalet af få noget hyperpro affjedring på. Hvad siger i til det?
Når du får skiftet din gaffelolie og dine pakdåser, så er gaflen som ny.
Hvis man vil bevare en "skarp" cykel, så skal gaffelolien skiftes hvert år.
Ellers bliver den slatten uden man egentlig opdager det - det kommer bare snigende...
De 2 blå dimser som stikker op i nærheden af styret kan altså skrues nedad, hvis du ønsker en hårdere fjederdæmpning
Der er gode muligheder for at justere affjedringen på en 1000´er, og medmindre du racer afsted, vil dyrere fjedre sikkert være spild af penge.
Check din instr. bog - der er fint beskrevet hvordan du stiller fjederforspænding (hårdhed på fjedrene/tension), kompression (sejhed i bevægelse/compression) og tilbageslaget (hvor hurtigt den svipper tilbage/rebound).
Prøv det inden du skifter dele, husk al justering skal ske med kolde dæmpere !
Selvfølgelig kan affjedringen forbedres med f.eks. Öhlins, men spørgsmålet er, om du personligt får noget ud af den ekstra udgift ?
(Og jeg kommenterer kun på 1000´eren - 6½´eren er anderledes).