Forfatter Emne: En lille pøl olie?  (Læst 6094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
En lille pøl olie?
« Dato: Juni 05, 2008, 11:55:12 pm »
Hej folkens..

Da jeg kom ud til svinet i formiddags, tog jeg garagen af, og så at der lå en lille pøl olie eller lign. i forreste fælg.. Hvor kan væsken være kommet fra? Kan det have være bremsevæske i stedet? Jeg har ikke motioneret den de sidste par dage, så den har haft tid til at dryppe ud, eller hvad man nu skal sige.. bremserne virker helt fint, intet problem der, men jeg er bekymret for hvor det kom fra?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: En lille pøl olie?
« Svar #1 Dato: Juni 06, 2008, 01:40:06 am »
Det kan næsten kun være bremsevæske... Prøv at checke undersiden af caliprene... Jeg har set det samme på en Harley. Den dryppede også bremsevæske ned på fælgen.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: En lille pøl olie?
« Svar #2 Dato: Juni 06, 2008, 01:40:33 am »
Hej folkens..

Da jeg kom ud til svinet i formiddags, tog jeg garagen af, og så at der lå en lille pøl olie eller lign. i forreste fælg.. Hvor kan væsken være kommet fra? Kan det have være bremsevæske i stedet? Jeg har ikke motioneret den de sidste par dage, så den har haft tid til at dryppe ud, eller hvad man nu skal sige.. bremserne virker helt fint, intet problem der, men jeg er bekymret for hvor det kom fra?

Gaffelolie ?

Check med en finger under det højre gaffelben...;)
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Damage

  • Gæst
Re: En lille pøl olie?
« Svar #3 Dato: Juni 06, 2008, 07:23:53 am »
Jeg tror også et det er en forgaffelpakning som er defekt, det er også sket for mig og der var
motorcyklen sprit ny og kun kørt 20 km!!!  :(
« Senest Redigeret: Juni 06, 2008, 10:03:56 am af René T »

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: En lille pøl olie?
« Svar #4 Dato: Juni 06, 2008, 09:28:21 am »
Som suplement til ovenstående svar, skal det lige nævnes at der ikke skal ligge en lille pøl olie på din fælg, hvad enten det er bremsevæske eller forgaffelolie. Prøv evt. at duft/lugt (smag og behag :D) til det - jeg synes at bremsevæske dufter lidt af harpiks.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Re: En lille pøl olie?
« Svar #5 Dato: Juni 06, 2008, 10:03:15 am »
Som suplement til ovenstående svar, skal det lige nævnes at der ikke skal ligge en lille pøl olie på din fælg, hvad enten det er bremsevæske eller forgaffelolie. Prøv evt. at duft/lugt (smag og behag :D) til det - jeg synes at bremsevæske dufter lidt af harpiks.

Hygge

Nej, selvfølgelig skal der ikke det, der står også at det kan være en defekt forgaffel pakning og den skal selvfølgelig skiftes :blink:

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: En lille pøl olie?
« Svar #6 Dato: Juni 07, 2008, 12:42:25 pm »
Well, jeg var ude hos FA, og det viste sig at være en defekt pakning i forgaflen. Ligeledes skal jeg også have nyt forhjul på. Det var slidt på den der underlige asymmetriske måde, og jeg fik at vide at det var fordi affjedringen var for blød. Jeg blev derfor anbefalet af få noget hyperpro affjedring på. Hvad siger i til det?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: En lille pøl olie?
« Svar #7 Dato: Juni 07, 2008, 04:49:01 pm »
Well, jeg var ude hos FA, og det viste sig at være en defekt pakning i forgaflen. Ligeledes skal jeg også have nyt forhjul på. Det var slidt på den der underlige asymmetriske måde, og jeg fik at vide at det var fordi affjedringen var for blød. Jeg blev derfor anbefalet af få noget hyperpro affjedring på. Hvad siger i til det?
du mener forhåbentligt fordæk....  :shock:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: En lille pøl olie?
« Svar #8 Dato: Juni 08, 2008, 12:00:10 pm »
Well, jeg var ude hos FA, og det viste sig at være en defekt pakning i forgaflen. Ligeledes skal jeg også have nyt forhjul på. Det var slidt på den der underlige asymmetriske måde, og jeg fik at vide at det var fordi affjedringen var for blød. Jeg blev derfor anbefalet af få noget hyperpro affjedring på. Hvad siger i til det?
du mener forhåbentligt fordæk....  :shock:

Touche.. Ja, det er naturligvis dækket. :afro:
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: En lille pøl olie?
« Svar #9 Dato: Juni 09, 2008, 11:43:18 am »
Kan bare anbefale Hyperpro i forgaflen  :D :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

AHEP

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 262
Re: En lille pøl olie?
« Svar #10 Dato: Juni 09, 2008, 10:05:33 pm »
Kan bare anbefale Hyperpro i forgaflen  :D :D
Me too :D
Anders
Suzuki GS500E 96

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: En lille pøl olie?
« Svar #11 Dato: Juni 09, 2008, 10:32:17 pm »
Well, jeg var ude hos FA, og det viste sig at være en defekt pakning i forgaflen. Ligeledes skal jeg også have nyt forhjul på. Det var slidt på den der underlige asymmetriske måde, og jeg fik at vide at det var fordi affjedringen var for blød. Jeg blev derfor anbefalet af få noget hyperpro affjedring på. Hvad siger i til det?

Når du får skiftet din gaffelolie og dine pakdåser, så er gaflen som ny.
Hvis man vil bevare en "skarp" cykel, så skal gaffelolien skiftes hvert år.
Ellers bliver den slatten uden man egentlig opdager det - det kommer bare snigende...

De 2 blå dimser som stikker op i nærheden af styret kan altså skrues nedad, hvis du ønsker en hårdere fjederdæmpning  :innocent:
Der er gode muligheder for at justere affjedringen på en 1000´er, og medmindre du racer afsted, vil dyrere fjedre sikkert være spild af penge.
Check din instr. bog - der er fint beskrevet hvordan du stiller fjederforspænding (hårdhed på fjedrene/tension), kompression (sejhed i bevægelse/compression) og tilbageslaget (hvor hurtigt den svipper tilbage/rebound).

Prøv det inden du skifter dele, husk al justering skal ske med kolde dæmpere !

Selvfølgelig kan affjedringen forbedres med f.eks. Öhlins, men spørgsmålet er, om du personligt får noget ud af den ekstra udgift ?

(Og jeg kommenterer kun på 1000´eren - 6½´eren er anderledes).
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Damage

  • Gæst
Re: En lille pøl olie?
« Svar #12 Dato: Juni 10, 2008, 07:48:11 am »
Jeg har skiftet fjedre til Hyperpro og jeg kan fortælle dig at forskellen er så stor at du føler at din MC
er en helt anden. Det er klart den bedste indvistering jeg har gjort på min kilo SV´er.
Jeg brugte meget tid på at justere de originale fjedre og det blev aldrig helt godt, der er alt for meget
uro i maskinen.
Jeg kan varmt anbefale af skifte dine fjedre til Hyperpro.  :thumbsup:

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: En lille pøl olie?
« Svar #13 Dato: Juni 10, 2008, 09:35:49 am »
Lækker du fandt fejlen og det lykkedes  :D :D

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: En lille pøl olie?
« Svar #14 Dato: Juni 11, 2008, 12:43:56 am »
Jeg har skiftet fjedre til Hyperpro og jeg kan fortælle dig at forskellen er så stor at du føler at din MC
er en helt anden. Det er klart den bedste indvistering jeg har gjort på min kilo SV´er.
Jeg brugte meget tid på at justere de originale fjedre og det blev aldrig helt godt, der er alt for meget
uro i maskinen.
Jeg kan varmt anbefale af skifte dine fjedre til Hyperpro.  :thumbsup:

Hvor kan man evt. læse om test af Hyperpro ?
Nu kører jeg K7N, og er egentlig rimeligt tilfreds med den standard, men den bliver pænt levende ved ca. 200, hvis jeg ikke stadig holder på med acc.
Kan jeg komme ud over dét problem blot ved at skifte til Hyperpro ?
Ikke fordi det er specielt spændende ved den fart på en N, men vi skal jo osse holde klubbens "kåbedyr" lidt i ørerne - de skal ikke altid komme først hjem ...
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...