Forfatter Emne: Køreprøve  (Læst 4616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Terry

• Scooterfjæs
  • *
Køreprøve
« Dato: Maj 29, 2008, 06:28:57 pm »
Efter at have gennemført samtlige køretimer og teoritimer, skal man jo til to prøver. Teoriprøve ca. 1 måneds ventetid, og ifølge loven kan køreprøven først bestilles efter bestået teori, køreprøve 6 ugers ventetid. Alt i alt sidder man med meget meget lange løg, ens kørelærer kan jo ene mand beslutte om man skal tage flere køretimer inden køreprøven. Idet ventetiden er så lang bliver ens kort langsomt dyrere og dyrere, heldigvis for mig er min cool og jeg slipper 8) Jeg ville blot med dette indlæg bare pointere hvor klamt systemet er og hvor usle politiet og de motorsagkyndige er. Jeg vil give 1000 doughnuts til den mand der kan skaffe mig en køreprøve. Cyklen er bestilt hos FA, det har den været længe, sommeren er kommet, damerne har smidt tøjet - MEN HVOR ER MIN KØREPRØVE!!!  :cry:

Kondi

• Sandt SVin
Re: Køreprøve
« Svar #1 Dato: Maj 29, 2008, 06:37:20 pm »
Politiet og de motorsagkyndige er ikke skyldige. Det er derimod etableringen af Borgerservicecentre i hver enkel kommune der har gjort det hele meget mere omstændigt (trods de troede på det modsatte). Forsøget på at etablere online bestilling og overblik ved booking af teori- og køreprøvetimer for både elever og lærere er faldet helt på jorden. Kørelærerne er pissed over at de ikke kan bestille prøver til et helt hold som i gamle dage. Det betyder færre elever og færre timer, da deres kalender SKAL stå åben for en potentiel prøve = mindre profit.

Politiet er også berørt, da det ligeledes er svært for dem at danne sig et overblik over behov samt formidling af sagkyndige etc.

Og så er der lige eleverne, som alle har det præcis som dig! ;)

Hurraaa for revolutionen...

Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Ulvehaar

• Roadracer
« Svar #2 Dato: Maj 29, 2008, 07:14:04 pm »
Der er håb om en hurtigere køreprøve. Systemet fungerer som et simpelt bookingsystem, som f.eks. hos din tandlæge. Hvis der kommer et afbud, bliver der et hul i kalenderen, som kan udfyldes af den kørelærer der er hurtigst på tasterne. Kørelærerne skal dog selv aktivt logge på systemet og se om der er kommet ledige tider, de får ikke automatisk besked og kan ikke stå i kø. Punk din kørelærer lidt for at logge på jævnligt og se efter en tidligere prøve til dig, fordi du simpelthen ikke kan vente. Sådan fik jeg en prøve 1 måned tidligere end først planlagt.

Alternativt kan du ringe til kørelærere i andre dele af landet, og høre om de kan skaffe en hurtigere prøve. Jeg kunne spare 3 uger på at køre til Ringsted i.s.f. Valby, men fik som sagt en hurtigere prøve af min egen kørelærer i sidste ende.
Jacob - Amager - Between bikes - Tidligere: Suzuki SV650S K5, Kawasaki Z1000 '03, Suzuki SV1000 K6

Terry

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #3 Dato: Maj 29, 2008, 07:30:10 pm »
Han sidder hver aften og kontrollerer om hvorvidt der er ledige pladser, så kan vist ikke bede ham om mere. Tror også han kigger efter i andre kommuner, altimens sidder jeg som et lille barn og mener at ventetiden er ulidelig. Har researchet lidt og det er vist et ret stort problem: http://politiken.dk/indland/article353584.ece

LB

• Gæst
« Svar #4 Dato: Maj 29, 2008, 07:39:00 pm »
Min teoriprøve blev booket nærmest lige da jeg startede på kortet, så det var ikke noget problem. På mit hold gik der fra 1-4 uger, så havde vi alle været oppe. Som de andre siger, hvis din lærer er lidt OBS, så skal der nok gå kortere tid.

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #5 Dato: Maj 29, 2008, 07:48:36 pm »
Kender en der tog undervisningen i århus, "skiftede" kørelærer til en i Vejle, tog en enkelt time der, og kunne derfor gå op til prøver dernede, hvor der ingen ventetid var. Smart. Det kostede kun en enkelt køretime, og to køreture fra Århus. :orkester:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Tulle

• Roadracer
« Svar #6 Dato: Maj 29, 2008, 09:00:57 pm »
Politiet og de motorsagkyndige er ikke skyldige. Det er derimod etableringen af Borgerservicecentre i hver enkel kommune der har gjort det hele meget mere omstændigt (trods de troede på det modsatte). Forsøget på at etablere online bestilling og overblik ved booking af teori- og køreprøvetimer for både elever og lærere er faldet helt på jorden. Kørelærerne er pissed over at de ikke kan bestille prøver til et helt hold som i gamle dage. Det betyder færre elever og færre timer, da deres kalender SKAL stå åben for en potentiel prøve = mindre profit.

Politiet er også berørt, da det ligeledes er svært for dem at danne sig et overblik over behov samt formidling af sagkyndige etc.

Nu er jeg så ikke helt enig i at det er Borgerservice´s fejl. Måske fordi jeg selv arbejder i sådan en biks. Jeg kan sige, at for Roskilde´s vedkommende er det netop problemet, at der ikke er nok sagkyndige, og det er politiets opgave, at stille disse til rådighed og sørge for, at behovet for flere sagkyndige bliver dækket. De skal dog have den relevante uddannelse og det er vist der det kniber. Når vi hos os, har rykket for kortere ventetid for køreprøver, (om det så er bil eller mc), får vi besked på, at de ikke har flere de kan trække på. Samtidig er det nye online system, som politiet skulle sørge for var parat til den nye kommunalreform 1/1-2007, ja det var ligesom ikke klar. Det ville være rart hvis det bare kørte, for det ville også aflaste borgerservicecentrene en del. De stakkels kørerlærer, skulle ikke sidde i lange køer og vente på, at det blev deres tur til at kunne booke tid. Forhåbentlig kommer det til at køre perfekt, når systemet kører som det skal, og flere og flere bruger det......og så håber vi alle selvfølgelig, at der kunne komme flere sagkyndige, det er så sur røv at vente på at kunne komme op til køreprøve !!!!!

Som en sidebemærkning kan jeg nævne, at kørerlærer fra bl.a. Solrød området køret til Roskilde og bookede tid til prøver sidste år, for der var kortere ventetid end hos dem selv, det gav bare ekstra lang ventetid, for så var der jo ikke plads til "vores" egne kørerlærer i byen.

Jeg vil lige nævne, at det overhovedet ikke er ment som et surt opstød, eller jeg føler mig truffet fordi jeg nu engang arbejder hvor jeg arbejder. Jeg er helt enig i, at mange ting i kommunerne (også den jeg selv er ansat i), kunne fungere meget bedre. Men det skal samtidig nævnes, at alt stadig er forholdsvis nyt, efter diverse sammenlægninger af både medarbejdere og opgaver.......vi sidder ikke og "drikker smøger og ryger kaffe" hele dagen. Det er faktisk temmelig stressende at arbejde i Borgerservice, da man skal have en meget bred viden, lige fra pas, kørekort, vielser, flytning, sygesikring, børneydelser, boligsikring, ejendomsbeskatning, helbredstillæg, refusion af kørsel, tandlæge om mange mange flere opgaver........og man skal have kendskab til lovgivningen på de forskellige områder......stadig ikke for at øffe, blot for at give en lille idé om hvordan virkeligheden ser ud for de ansatte i disse centre.

Men vil give dig helt ret og råbe i kor med dig: Hurraaa for revolutionen....

Håber snart du kan komme til prøve Terry, kender selv alt for godt (kan stadig huske det) hvor surt det er med ventetiden.......

Og sorry mit indlæg blev så langt....... :oops:
Nu med Gsx r 400 r ........ som rent faktisk kan køre :O)

Kondi

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Maj 29, 2008, 09:20:43 pm »

Men det skal samtidig nævnes, at alt stadig er forholdsvis nyt, efter diverse sammenlægninger af både medarbejdere og opgaver.......vi sidder ikke og "drikker smøger og ryger kaffe" hele dagen. Det er faktisk temmelig stressende at arbejde i Borgerservice, da man skal have en meget bred viden, lige fra pas, kørekort, vielser, flytning, sygesikring, børneydelser, boligsikring, ejendomsbeskatning, helbredstillæg, refusion af kørsel, tandlæge om mange mange flere opgaver........og man skal have kendskab til lovgivningen på de forskellige områder......stadig ikke for at øffe, blot for at give en lille idé om hvordan virkeligheden ser ud for de ansatte i disse centre.

Men vil give dig helt ret og råbe i kor med dig: Hurraaa for revolutionen....

Helt sikkert - ingen tvivl om at der er losset en masse lård over til jer. Hvilket naturligvis skaber kaos fremfor overblik. Øvøv.
Kom, vi råber lige igen: Hurraaaaa for revolutionen!

:blink:
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #8 Dato: Maj 29, 2008, 11:34:27 pm »
Der arbejdes faktisk på at bemyndige kørerlærerne til at forestå køreprøven for at komme ventetiderne til livs... Der var et inslag om det i TV Avisen her forleden!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #9 Dato: Maj 30, 2008, 10:23:57 am »
Der arbejdes faktisk på at bemyndige kørerlærerne til at forestå køreprøven for at komme ventetiderne til livs... Der var et inslag om det i TV Avisen her forleden!
Orv, har en kørelærerfætter.....så skal jeg da bare ha papir på alt hvad der kan køre selv
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Ole Jensen

• Roadracer
  • Hvorfor skulle man køre på andet end et SVin?
« Svar #10 Dato: Maj 30, 2008, 04:48:03 pm »
Jeg husker kun problemet som var det igår. Sidste sommer tog jeg et lyn kørekort på 3½ uge. Efter første teorilektion bestilte jeg teoriprøven samme dag, 6 ugers ventetid. Her så det allerede skidt ud, men jeg var heldig, dem som bestilte den dagen efter måtte vente en uge pga. overgang til nyt system og en endnu længere kø. Efter bestået teoriprøve ville jeg bestille køreprøven samme dag, men nej jeg stod i det gamle system så måtte vente på at af godkendt en fiktiv teoriprøve i det nye system, men det kunne man kun om torsdagen, don't ask why?  :huh:
Samme dag den blev godkendt fik jeg min køreprøve kun 6 uge senere, lækkert ikke at have haft finderne i en GS500 i 2 mdr. og så direkte til teoriprøve, men hva fan, bestod og 9 dage senere holdt SVinet på min matrikel.  :mrgreen: :hand:
Rød SV1000S K4 årg. 05, Akrapovic, K&N, Rabbid styrebox, Spyball alarm, Xenon, sort kåbeglas, fuldkåbe, hugger, egosæde og Rizoma blink, nummerpladeholder og styrender.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19031

Mc-musen :-)

• Søndagskører
  • **
  • Mc-musen :-)
« Svar #11 Dato: Juni 01, 2008, 09:51:49 pm »
Rooolig nu *ggg* sommeren er kun lige begyndt og når du har bestået og skal på vejene, så går pigerne jo nærmest nøgne rundt pga varmen, så det er tiden værd at vente haha  :D 8) :blink:
Så er jeg tilbage hehe :-)

Rasmus S

• Roadracer
« Svar #12 Dato: Juni 02, 2008, 05:14:05 pm »
Jeg hørte i radioen idag (desværre kun med et halvt øre) At hvis systemet med køre- og teoriprøver som det er nu, ikke snart kommer til bunds i ventelisterne, ville det komme til overvejelse om private skulle overtage prøverne. Ligesom det er gjort med synshallerne
Men om priserne forbliver uændret så, det er jo lige det...

Hvis der var andre der hørte det, må i gerne lige kaste lidt mere lys over sagen!
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #13 Dato: Juni 02, 2008, 05:35:12 pm »
Politiet og de motorsagkyndige er ikke skyldige.

Da jeg tog kørekort for et par år siden var der sq også flere måneders ventetid - selv i foråret. Jeg var færdig med undervisningen og banekørsel på 1 måned - ca. den 1/4.... Så ventede jeg 1 måned på teoriprøven og måtte derefter vente en måned mere på køreprøven... Det var på grund af underbemanding hos politiet!

Så man kan ikke skyde hele skylden på borgerservice - det har blot gjort det værre!

Man kan dog skære ned på ventetiden ved at tage prøven i en af landkommunerne. Der var nogle fra min gamle køreskole som overtalte kørelæreren til at lade deres sidste køretime gå til Hillerød (der var kortere ventetid) og så tage prøven der.

Jeg ved dog ikke hvor meget tid de sparede...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Snetyven

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #14 Dato: Juni 25, 2008, 11:59:36 am »
I København kan man ofte få en køreprøve næste dag, hvis man kan få sin kørelærer til at checke for afbud.