Forfatter Emne: Rensning af kæde - problem  (Læst 9484 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Trevize

• Roadracer
  • bike: SV650SK6
Rensning af kæde - problem
« Dato: Maj 24, 2008, 10:22:58 pm »
Jeg har et problem når jeg renser min kæde. Kort fortalt synes jeg simpelthen ikke den bliver ren nok.

Jeg bruger et rensemiddel på dåse (jeg har lige glemt navnet) og så bruges en klud og en gammel tandbørste. Mit problem er at kæden stadig virker 'oileret' på trods af at jeg har prøvet at tørrre grundig af med klud af at rensemidlet har siddet lidt. Jeg synes ikke jeg kan få den helt ren.

Nogen der har nogen gode ideer til hvad der kan gøres bedre? Eller griber jeg det helt forkert an?
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Rensning af kæde - problem
« Svar #1 Dato: Maj 24, 2008, 10:26:14 pm »
jamen din kæde skal jo netop være olieret.....

hvilken type kædesmørelse bruger du??

ALsv1000S

• Søndagskører
  • **
« Svar #2 Dato: Maj 25, 2008, 01:24:30 am »
De fleste kæderensemiddel efterlader en oliefilm der beskytter kæden til den bliver smurt op igen.
En kæde der er blottet total for en beskyttende oliefilm vil meget hurtig begynde at ruste. Tro mig det går stærkt.

Jeg bruger selv et produkt fra Lubral til at rense kæden i. Påfører produktet og lader det sidde i 5-10 minutter. Derefter tørre jeg kæden af med en klud. Er kæden meget snavset anvender jeg en tandbørste. Kæden er så ren og let fedtet ind. Smørre derefter op med en kædeolie. Pt anvender jeg Lubral 1010 kædespray.

Hvilket fabrikat af produkter der anvendes er et spørgsmål om du personligt er tilfreds med resultatet og ikke mindst kædens levetid.

André

SilVer

• Plastikrocker
« Svar #3 Dato: Maj 27, 2008, 12:12:29 am »
Jeg fik lidt inspiration her http://youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA&feature=related
og her http://youtube.com/watch?v=80CESYb6bbM

Det tog tid og det svinede men fin blev den. Dog har den afgivet lidt sort snask igen efter at være blevet godt varmet igennem. Der har siddet noget tilbage i kringelkrogene hvor jeg ikke kunne komme til. Regner med at et par gange mere klarer det.
"There are three sports in the world - bullfighting, mountain climbing and motor racing. The rest are merely games" - Ernest Hemingway

Flemming L

• Sandt SVin
« Svar #4 Dato: Maj 27, 2008, 12:25:03 am »
Hvad koster en ny kæde tænkte dovenlars
 :oops:
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

Trevize

• Roadracer
« Svar #5 Dato: Maj 27, 2008, 08:21:13 am »
Glimrende videoer.

En ting der undrede mig er dog at i den første video bruger han masser af WD40 direkte på kæden. Har det ikke tendens til at æde O-ringene op?? Jeg må erkende jeg bruger Wd40 i meget begrænsede mængder og altid sprayet på en klud først.

Ole

• Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #6 Dato: Maj 27, 2008, 09:32:36 am »
WD40 er fy på moderne kæder.. Og hold nu op med at være sådan en flok pynte-tøser og kom ud i det gode vejr :-)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Kenny

• Roadracer
« Svar #7 Dato: Maj 27, 2008, 09:36:58 am »
jeg bruger lampe olie, det er billigt og så virker det

Trevize

• Roadracer
« Svar #8 Dato: Maj 27, 2008, 09:54:25 am »
Jeg synes bare at have læst at lampeolie også en tendens til at æde O-ringene.  :?  Men jeg kan jo selvfølgelig tage fejl.
« Senest Redigeret: Maj 27, 2008, 09:56:10 am af Trevize »

steen

• Roadracer
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
« Svar #9 Dato: Maj 27, 2008, 09:59:47 am »
Jeg mener at det anbefales i instruktionsbogen at benytte motorolie til at tørre kæden med.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Kenny

• Roadracer
« Svar #10 Dato: Maj 27, 2008, 10:29:58 am »
jeg har brugt lampe olie i 25 år, på de cykler jeg har haft, ingen kæder er gået tabte på grund af det ..... det er iøvrigt også super til og tørre fælge af i  :D

SilVer

• Plastikrocker
« Svar #11 Dato: Maj 27, 2008, 10:31:05 am »
Jeg brugte noget billig kædespray fra Hein Gericke og lampeolie (efter de mange anbefalinger herinde). Lampeolien virkede bedst resultatet kan du se herhttp://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=9935.0
"There are three sports in the world - bullfighting, mountain climbing and motor racing. The rest are merely games" - Ernest Hemingway

Palle

• Søndagskører
  • **
  • Bike: Sv650S
« Svar #12 Dato: Maj 27, 2008, 02:53:17 pm »
Jeg bruger en KettenMax (købt hos Louis.de) og billig lampeolie. Det virker og sviner ikke så meget !!!!
Husk dog at tørre kæden godt af bagefter + smøre den inden første tur.
Palle, Aalborg - Silver SV650S-03 Mods:  JMV kåbe, undertail og hugger. Sædeskal, Fuld Akrapovic titanium, Tre-mod, Hyperpro forgaffelfjedre, hvide blink mm.

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #13 Dato: Juni 01, 2008, 11:00:30 pm »
Jeg har aldrig renset kæde på de mc´er, som jeg har haft igennem årene.
Medmindre man scooter rundt i klitterne på stranden, så er der ikke det store behov for at rense kæde - den smider selv snavset af.

Et ganske tyndt lag spray/olie på indersiden af kæden er nok til at holde friktionen gående, og min får en smule hveranden gang jeg tanker.

Når det så er tid til stramning af kæden, får den hele flinketuren med spray´en.
Men så får den osse først lov til at rulle på asfalt næste dag, når alt opløsningsmidlet er fordampet !

Måske nogle pøser for meget spray på deres kæde  :huh:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #14 Dato: Juni 03, 2008, 01:18:56 pm »
Når man har en guld-farvet kæde, så bliver snavset dobbelt så tydeligt  :mrgreen:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)