Forfatter Emne: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?  (Læst 4742 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

KBO

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 20
Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Dato: Maj 19, 2008, 10:38:07 am »
Vil lige høre jeres andres mening.

Gå i tankerne om at installere en PCIII, men økonomien tillader ikke et custommap her og nu, så jeg ville starte med en downloadet map, hvilket skulle være i orden at køre med i følge Dynojet.

Men så undrer det mig at FVMotor siger på deres hjemmeside at det ikke kan lade sig gøre:

"Kan man downloade eller låne et map som passer til sin MC

Nej det kan man ikke,  især ikke til italienske MC, da der kan være sat en anden chip i, eller være ændret i indsprøjtningen,
andre mærker kan også være justeret i den originale ECU, Suzuki kan f.eks. være justeret i den originale indsprøjtning med en Teka,
disse justeringer kan Powercommanderen ikke se, derfor vil et downloadet eller lånt map aldrig passe 100%                                                                 
Selv 2 helt ens MC uanset mærke, skal ofte stilles 10 til 15 % forskelligt.

Hvis en MC et givent sted er justeret til f.eks. – 10 % brændstof og man så sætter et map i som også siger – 10 så har man jo – 20 % brændstof,
og det er måske på et sted hvor den skulle have haft + 10 %  dette vil give en meget dårligt kørende MC som er i stor fare for at brænde sammen".


NU blir jeg sgu forvirret eftersom FVmotor anbefales af mange.

Jeg er helt med på at et custommap er bedre end premade maps, men kan det nu også passe hvad FVmotor skriver

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #1 Dato: Maj 19, 2008, 10:59:48 am »
Husk på de gerne vil sælge et styks indrulning  :innocent: Men selvfølgelig har de ret i at køre med PC uden indrulning ikke er perfekt. Om et downloadet map er bedre end premade skal jeg ikke kunne sige, det er vist meget individuelt fra maskine til maskine.
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

KBO

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 20
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #2 Dato: Maj 19, 2008, 11:17:30 am »
Men li'frem skade motoren!?


Damage

  • Gæst
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #3 Dato: Maj 19, 2008, 11:28:29 am »
Som jeg læser det har de altså ret. Min SV´er er f.eks blevet justeret i den originale ECU.

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #4 Dato: Maj 19, 2008, 01:10:16 pm »
Den første sætning er forkert. Hvor de skriver: "Nej det kan man ikke"

Selvfølgelig kan man det. I nogle situationer er det bare en dårlig ide, netop af de grunde som de skriver.

Men har man en ny/uændret mc og man ved map'et er lavet til en sådan, f.eks. dem der er tilgængelige på Dynojets hjemmeside, så vil det også fungere uden risiko for motoren.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

KBO

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 20
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #5 Dato: Maj 19, 2008, 01:28:21 pm »
Det var også det jeg regner med.

Dynojet vil vel næppe lægge maps ud til download, hvis der var en risiko ved produktet.
Jeg mener, de kunne jo meget let få et sagsanlæg på halsen over i US.


skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #6 Dato: Maj 19, 2008, 06:39:47 pm »
Jeg prøvede sammen med Alex MC med et custom map og manuel tilkøring... DET ER SVÆRT!!!!!

Man skal stille på MANGE parametre for at få et nævneværdigt udbytte ud af en PowerCommander. Det man sparer ved at bruge et rullefelt er MANGE testkørsler for at måle på sin egen føling om det er godt eller skidt der man laver.

Hvis du ikke har råd til at få stillet din PC rigtigt og eks. monterer åbne potter og et high-flow filter - så ville jeg anbefale at du fik stillet på cyklens originale motorstyring. Det er billigere og relativt nemt at gøre hvis man kender et sted som kan!

Anyone? Hvem kan stille benzin på ECU'en?

Om man kan skade motoren? Nej - ikke alvorligt... Men man skal heller ikke nødvendigvis regne med at få noget godt ud af det! Resultatet af mine anstrengelser var at min cykel kom til at køre med en alt for fed blanding. Det gik ud over benzinøkonomi, sodede af helvedes til og gav rigtig dårlig motorgang i lave omdrejninger.

Efter at jeg fik rullet maskinen ordentligt fik jeg benzinokonomien tilbage og et langt bedre gasrespons!!! Om det var pengene værd??? Hvis jeg havde haft noget andet at bruge dem til - så et halvt nej... Den kører markant bedre nu - men det har satme også kostet knaster!

aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Damage

  • Gæst
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #7 Dato: Maj 19, 2008, 07:01:23 pm »


Anyone? Hvem kan stille benzin på ECU'en?


KJ Motorcykler i herlev.

hokeren

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 6
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #8 Dato: Juni 04, 2008, 01:56:40 pm »
Jeg har kørt med et 'lånt' cutom map fra en SV med samme udstyr som min, og der har umiddelbart været en klar øget performance i forhold til standard. Jeg har ikke mærket noget 'galt' med cyklen!
Men enig en custom tilrulning vil formentlig kunne give det sidste!

Motorskade kan jeg dog heller ikke forstå, men det bunder som sagt nok i at FVMotor gerne vil sælge en tilrulning :-).

De maps man kan hente fra Dynojes hjemmeside synes jeg umiddelbart er en smule 'rich', men den lille mængde benzin som er tilovers vil blive sendt med udstødningsgasserne ud i udstødningen! Så hvordan det skulle kunne forårsage motorskade kan jeg ikke følge.

Blot mine 5 ører  :D

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #9 Dato: Juni 05, 2008, 10:54:00 pm »


Anyone? Hvem kan stille benzin på ECU'en?


KJ Motorcykler i herlev.

Alex MC i Fedensborg

Lydmuren ...
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Kan eksisterende maps forårsage motorskade!?
« Svar #10 Dato: Juni 06, 2008, 10:08:48 am »
Så hvordan det skulle kunne forårsage motorskade kan jeg ikke følge.

Well det soder... Det går motoren ikke nødvendigvis i stykker af - men tændrørene kan jo blive sodet til så man ikke har optimal tænding.

Du har helt ret i det med at maps'ne på nettet er lidt "rich". Da jeg prøvede et af dem inden jeg fik min rullet røg min benzinøkonomi lige ud af vinduet og unstødningen sodede ad helvede til.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4