Når man køre i det "røde felt" så er der sandsynlighed for at ventil-løfterne ikke kan følge med omdrejningerne, og det kan give store
skader på motoren.
Jeg ville hverken ha´den ene eller den anden. Den blå lyder til at være en "mandags maskine" og den grå har ligget og kørt i det røde felt under
tilkøring.
Men det er jo bare min mening.
Personligt er jeg nok lidt en sippe-røv hvad angår kørsel i rødt felt. Har ALDRIG (med vilje...
) kørt cyklen i det røde felt. For det første er der jo trods alt en mening med, at fabrikken har sat en markering, og for det andet er effekten forlængst aftaget. OK, en rigtig dygtig pilot kan måske have en fordel på bane, ved at undgå et gearskifte i en kurve, men alle os andre har efter min mening ikke noget at gøre deroppe. Men med hensyn til "svømmende ventiler" som omtalt ovenfor (altså hvor ventilerne ikke følger knastprofilen og dermed ikke når at lukke helt), så er det garanteret ikke et problem, sålænge man bliver stoppet af omdrejningsbegrænseren. Men ved for voldsom nedgearing kan man selvfølgelig overdreje motoren med motorskade til følge, som f.eks. bukkede ventiler.
Jeg tror helt ærligt at vores MC-motorer er så fin ingeniør-kunst, at de er nærmest umulige at ødelægge. Så hvis der ingen mislyde er fra motoren, så ville jeg personligt være tryg ved at vælge den du "har tævet" fra ny.
Jeg vil så alligevel stadig have lov til at være lidt sær og mene, at man ikke skal bruge det røde felt, ligesom cyklen heller ikke kan tåle regnvejr.....