Forfatter Emne: ik nok olie i motor?????  (Læst 5296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

El Bola

  • Gæst
ik nok olie i motor?????
« Dato: Maj 09, 2008, 10:02:28 am »
øhhhh

er det meningen at når man køber en ny mc og så ser nede i den der glastingst at der ikke går olie op til halvdelen af glasset når motoren er kold  :shock:

den er så op på halvdelen når jeg har været ude og køre da jeg har fået at vide at olien udvider sig


Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #1 Dato: Maj 09, 2008, 10:05:45 am »
det virker korrekt

Oliestand måles, på varm motor, 10 minutter efter man har slukket den..

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #2 Dato: Maj 09, 2008, 10:09:19 am »
 :D og husk ikke at have den stående på sidebenet...
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

El Bola

  • Gæst
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #3 Dato: Maj 09, 2008, 10:15:44 am »
Tak luske og Big G

synes altid i svarer på mine spg. når jeg får et af disse neurotiske anfald og bliver i vildt tvivl

gracias

men vil lige tilføje at når motoren er kold så kan man slet ik se noget olie det først når den er varm og det er rigtigt med at det er efter ca 10 min.
« Senest Redigeret: Maj 09, 2008, 10:17:36 am af El Bola »

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #4 Dato: Maj 09, 2008, 10:47:06 am »
Tak luske og Big G

synes altid i svarer på mine spg. når jeg får et af disse neurotiske anfald og bliver i vildt tvivl

gracias

men vil lige tilføje at når motoren er kold så kan man slet ik se noget olie det først når den er varm og det er rigtigt med at det er efter ca 10 min.

det fordi der skal være plads til alle de metal spåner der kommer ved de første 1000km ;)
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

El Bola

  • Gæst
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #5 Dato: Maj 09, 2008, 11:06:09 am »
Tak luske og Big G

synes altid i svarer på mine spg. når jeg får et af disse neurotiske anfald og bliver i vildt tvivl

gracias

men vil lige tilføje at når motoren er kold så kan man slet ik se noget olie det først når den er varm og det er rigtigt med at det er efter ca 10 min.

det fordi der skal være plads til alle de metal spåner der kommer ved de første 1000km ;)

tak for svaret

var lige ved at blive rigtig nervøs her. så det skal forstås som at der er rigeligt med olie i.

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #6 Dato: Maj 09, 2008, 11:12:38 am »
det fordi der skal være plads til alle de metal spåner der kommer ved de første 1000km ;)

... hvilket lige minder mig om noget jeg først opdagede her forleden - http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10002912

En magnetisk olie-aftapnings-bolt så spåner ikke virvler rundt i motoren, det er godt nok smart tænkt. Godt nok er SV 650 ikke listet, men en af de mange forskellige størrelser må da passe.

EDIT: men første tanke er selvfølgelig om den er kraftig nok til at kunne fastholde aluminium...
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Damage

  • Gæst
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #7 Dato: Maj 09, 2008, 11:50:14 am »
det fordi der skal være plads til alle de metal spåner der kommer ved de første 1000km ;)

... hvilket lige minder mig om noget jeg først opdagede her forleden - http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10002912

En magnetisk olie-aftapnings-bolt så spåner ikke virvler rundt i motoren, det er godt nok smart tænkt. Godt nok er SV 650 ikke listet, men en af de mange forskellige størrelser må da passe.

EDIT: men første tanke er selvfølgelig om den er kraftig nok til at kunne fastholde aluminium...

Metal spåner sætter sig i filteret, så det skulle ikke være nødvendigt med en bundprop med magnet.

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #8 Dato: Maj 09, 2008, 11:55:09 am »
En bundprop med magnet er kun opfundet for at give MC ejere dårlige nerver :brok:
Olie filteret sluger hvad der kommer forbi af løsdele :mrgreen:
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

Damage

  • Gæst
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #9 Dato: Maj 09, 2008, 11:56:42 am »
Tak luske og Big G

synes altid i svarer på mine spg. når jeg får et af disse neurotiske anfald og bliver i vildt tvivl

gracias

men vil lige tilføje at når motoren er kold så kan man slet ik se noget olie det først når den er varm og det er rigtigt med at det er efter ca 10 min.

det fordi der skal være plads til alle de metal spåner der kommer ved de første 1000km ;)

tak for svaret

var lige ved at blive rigtig nervøs her. så det skal forstås som at der er rigeligt med olie i.

Ja jeg har så en anden mening. Jeg tror ikke på at olien fylder så meget mere når den er varm at forskellen
er fra min til max i skueglasset...det er altså ret meget.

Når jeg kontrollere oliestand på min SV´er så gør jeg det med motorcyklen oprejst...om den er kold eller varm
så ligger niveauet ca. på det samme.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #10 Dato: Maj 09, 2008, 12:14:53 pm »
Ja jeg har så en anden mening. Jeg tror ikke på at olien fylder så meget mere når den er varm at forskellen
er fra min til max i skueglasset...det er altså ret meget.

Når jeg kontrollere oliestand på min SV´er så gør jeg det med motorcyklen oprejst...om den er kold eller varm
så ligger niveauet ca. på det samme.

Det synes jeg også  :)

Citér
Oliebranchen
Udvidelseskoefficient
Volumen for væsker ændres med temperaturen og er afhængig af udvidelseskoefficienten, som for mineralolie er ca. 0,0007 pr. ° C. 

Så vidt jeg ved, er det kun Aprilias V2'ere der skal kigges oliestand på 10min efter motorsluk.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skyggen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 797
  • 90*V2 sjover
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #11 Dato: Maj 09, 2008, 12:31:47 pm »
Ja jeg har så en anden mening. Jeg tror ikke på at olien fylder så meget mere når den er varm at forskellen
er fra min til max i skueglasset...det er altså ret meget.

Når jeg kontrollere oliestand på min SV´er så gør jeg det med motorcyklen oprejst...om den er kold eller varm
så ligger niveauet ca. på det samme.

Det synes jeg også  :)

Citér
Oliebranchen
Udvidelseskoefficient
Volumen for væsker ændres med temperaturen og er afhængig af udvidelseskoefficienten, som for mineralolie er ca. 0,0007 pr. ° C. 

Så vidt jeg ved, er det kun Aprilias V2'ere der skal kigges oliestand på 10min efter motorsluk.

Det gælder alle 4 takts motore mc-bil lige meget hva.
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #12 Dato: Maj 09, 2008, 01:35:51 pm »
det fordi der skal være plads til alle de metal spåner der kommer ved de første 1000km ;)

... hvilket lige minder mig om noget jeg først opdagede her forleden - http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10002912

En magnetisk olie-aftapnings-bolt så spåner ikke virvler rundt i motoren, det er godt nok smart tænkt. Godt nok er SV 650 ikke listet, men en af de mange forskellige størrelser må da passe.

EDIT: men første tanke er selvfølgelig om den er kraftig nok til at kunne fastholde aluminium...

Øhh........ sådan en prop skulle da meget gerne være standard..

det har der ihvertfald siddet på alle min Gixxer motorere, tror bestemt det er standard på de fleste skruzukier..

prøv at kigge efter næste gang

(aluminium er ikke så vigtigt at opsnappe, det er jo dejlig blødt og gør ingen skade  :D )

El Bola

  • Gæst
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #13 Dato: Maj 09, 2008, 01:40:37 pm »
hej luske du siger alle dine gixxere

når motoren var kold på dem hvor stod oliestanden så

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: ik nok olie i motor?????
« Svar #14 Dato: Maj 09, 2008, 01:42:23 pm »
Øhh........ sådan en prop skulle da meget gerne være standard..

:oops: Okay, jamen det er jo bare som det så skal være :)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).