Tillykke med cyklen, og velkommen til
Nu er det jo en rimelig ny motorcykel. Så der er ikke så meget at holde øje med. Men jeg plejer altid at mærke på mine dæk efter temperaturen, og går dem efter, efter slidtage eller mulige søm/skruer/sten og bare generalt hvordan dækkene har det... Og fordi jeg har prøvet at køre et søm op, og gider ikke komme ud for at man kommer ned igen, og så er den flad...
Men ellers så hvordan kæden har det. (Skal smøres hver 2-300 km), og så bare om den lyder rigtig i motoren (mislyde osv) Igen det er bare min måde at nusse om den
Så jeg ved den er klar til næste gang jeg skal bruge den.
Men det ser selvfølgelig når jeg har tid. Har jeg travlt, så ryger den bare i garagen, og så kigger jeg på det næste gang...
Men når du skal smøre kæden, skal den være varm. Altså efter en køretur... Så op på bagløfteren, eller bare skubbe cyklen lidt frem imens kæden smøres ind, med en kædespray min lokale forhandler har solgt mig.
Er den beskidt, mange dyr/myg/fluer så vaskes de væk. Meget nemmere når de stadig er friske...
Et kædekits levetid er meget forskelligt. Alt efter hvor god du er ved den, og vedligeholder den. At den altid er stram, og vel smurt. Men imellem 18 og 24.000 km skal du nok regne med. Men det er let at se når det skal skiftes. Det kan købes og skiftes af et værksted, hvis man selv har ti tommelfingre for en 1500-2000 kr. Eller du kan købe og montere det selv, for noget der ligner 1000-1300 kr