Jeg aner intet om at skifte potter.. Den eneste grund er vel federe lyd og flere heste? Men kræver det ikke en ny kalibrering af maskinen? Eller er det ikke nødvendigt når der er indspøjtning osv? Og hvorfor lige netop de potter?
Man kan ikke en gang være sikker på flere heste. Der er flere tests som har vist at nogle cykler og potter i forskellige kombinationer faktisk yder dårligere. Så hovedparten gørdet for lyden. De heste man potentielt kan få ud af blot at skifte potter er ubetydeligt få.
Man kan godt køre på en cykel med åbne potter uden at få justeret benzin/luft blandingen på et rullefelt (evt. ved hjælp af en PowerCommander). Man risikerer dog at maskinen kører på en for mager blanding - hvilket kan have fatale konsekvenser for motoren. Mest af alt fordi at en mager blanding brænder varmere end en korrekt blanding.
Hvis man laver en gennemført justering med en PowerCommander (som i princippet overskriver cyklens informationer til indsprøjtningen om benzinblanding) bliver cyklen ved hjælp af et rullefelt som måler cyklens ydelse tilpasset eks. åbne potter og high-flow luft filter (som eks. K&N eller Pipercross) i alle kombinationer af rpm. vs. gashåndtagsposition.
For at undgå at cyklens motorstyring laver problemer fordi at den justerede cykel fourener mere piller man også gerne lambda sonden af maskinen og erstatter den med en modstand som snyder motorctyringen til at tro at det hele er ok. Det betyder dog også at cyklen ikke længere justerer på blandingen ud fra udstødningsgassen. Dette burde dog heller ikke være nødvendigt hvis cyklen var kørt ordentligt ind.
Men altså - de hestekræfter man får ekstra ud af at sætte åbne potter og high-flow luftfilter på kommer fordi at man giver cyklen mulighed for at forbrænde mere benzin når den presses. Man får ikke bare på magisk vis flere hestekræfter.