En 4-takts motor er skam fint følsom overfor ens rørlængder.
Som udgangspunkt skal de være lige lange og have så ens modstand og flow som muligt. Det giver så ens ydelse på begge cylindre som muligt, med mest effekt og mest rolig motorgang til følge.
Forrøret på en TL1000R og for den sags skyld en SV1000 er komplet tåbeligt lavet. For mange buk og for mange buler og krumninger - som desværre er direkte sammenligneligt med prisen på cyklen.
VTR1000F er lavet anderledes, da begge cylindre blæser igennem begge potter i modsætning til SV / TL som har en potte dedikeret til hver cylinder - dog med et balancerør imellem som et kompromis.
Ducati laver også et krydsrør under deres maskiner som sørger for at begge cylindre blæser lige meget i begge potter.
At det hjælper på trækket i mellemområdet når man stopper den ene potte til på Honda'en, hænger efter min bedste overbevisning sammen med at topeffekt er højere prioriteret end mellemområdet på DEN udstødning, som er et valg man står overfor når man bygger den. Man kan ikke få det hele i en og samme løsning.
Jeg har idag fået min Powercommander og mit KN filter ind ad døren. Når de ting er monteret og mit forrør er færdigbygget 100%, ryger den afsted til Alex - og så bliver det spændende at se hvordan den udvikler effekten. Jeg er selv af den mening at udstødningen har givet noget ekstra i forhold til std forrørene + Akrapovic, for power wheelies i 2. gear med std gearing har aldrig været så nemt som nu - og skifter man hårdt nok til 3. så letter den 5-10cm forben, og det har den HELLER ikke gjort før.
Gassen er nervøs som aldrig før, som tyder på mere mager blanding end tidligere - og det tyder igen på at der er et større benzinbehov. (Den har mere effekt gemt i sig)
Men nu får vi at se.