Forfatter Emne: GSX-R forgaffel - endelig monteret !  (Læst 7697 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
GSX-R forgaffel - endelig monteret !
« Svar #15 Dato: Maj 19, 2005, 03:58:51 pm »
Tillykke :D  :D  :D  :D  :D

Det ser godt ud :wink:

Jeg har jo tidligere udtalt at jeg aldrig ville underkaste 650`eren sådan en omsiggribende operation, men må da indrømme at det frister lidt nu hvor jeg ser slutresulatet.

Jeg glæder mig også til at høre mere om projektet og omkostningerne, for hvis det kan holdes under de (for mig) magiske 10k, ville jeg måske vælge denne løsning med at forbedre biken isteddet for at sælge den.

Jeg veksler meget mellem at sælge SV´eren for noget mere velkørende, eller som Rune; ombygge til den passer mine præferencer.

Jeg er nemlig pænt træt af ineffektive bremser og unuanceret affjedring :!:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
GSX-R forgaffel - endelig monteret !
« Svar #16 Dato: Maj 19, 2005, 05:17:53 pm »
nå nå Paw, det var hårde ord til SV'eren  :shock:

Nå men, her er en lille liste over omkostningerne:

aksel              359
clip-on højre (inkl. master cylinder)     718
clip-on venstre                                     202
forgaffel gsxr 1000                      6219
forhjul            2025
speedo sensor           280
speedo rotor           130
speedo healer           594
forskærm                           337
bremseslanger           960
bremseskiver         3750
bremseklodser           662
bolte              769
leje seal                           160
hjullejer                           146

total                        17314


Det ser umiddelbart temmelig dyrt ud, men det kan sagtens gøres billigere:
Forgaflen, der kunne man vælge en lidt ældre model uden radial bremser, der er næppe den store forskel.
Bremseskiver, der valgte jeg jo at købe nye
Bremseslanger, man kunne jo genbruge de gamle
Bremseklodser, afhængig af dem man fik med

Så man kunne nok holde det omkring de 10.000,- hvis man bare er så prisbevidst som muligt når man ebay'er  :wink:
Det bedste er nok at gå efter en så komplet forgaffel som muligt, da man ellers ender med at skulle betale fragt for hver ekstra del.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
GSX-R forgaffel - endelig monteret !
« Svar #17 Dato: Maj 19, 2005, 06:28:44 pm »
:shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:

Det var dog en vanvittig pris. Det er jo en femtedel af cyklens værdi :shock:

Jeg håber fandme den kører godt Rune :wink:

... Og nej jeg er ikke helt tilfreds med SV`erens køreegenskaber :!:

Men det var du vel heller ikke, vel :?:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
GSX-R forgaffel - endelig monteret !
« Svar #18 Dato: Maj 19, 2005, 06:42:41 pm »
ja, det var selvfølgelig for at forbedre affjedringen og bremserne.
det tæller også at jeg havde meget sjov ud af at planlægge og samle/indkøbe de rigtige dele.
Bling faktoren skal heller ikke glemmes  8)  8)  8)

Men der er jo andre og billigere måder at forbedre forgaflen på.
Racetech emulatorer, evt. i form af drop-in kittet fra Traxxion http://www.traxxion.com/store/detail.asp?product_id=SVDR

Mht. til bremserne ved jeg ikke om der nok at hente i nogle sinter metal klodser og armerede bremseslanger.
Hvis man kender en med en CNC fræser kunne man købe nogle GSX-R bremse kalibre og få lavet et beslag så de kunne monteres på gaflen.

Sidst men ikke mindst kunne du købe Janniks SV1000 gaffel  :wink:
Men ligesom med GSX-R gaflen skal du her have et nyt forhjul.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
GSX-R forgaffel - endelig monteret !
« Svar #19 Dato: Juni 03, 2005, 12:15:27 pm »
til PWEE: jeg har sendt dig en PM, men du har ikke svaret, så måske ser du det her og checker dine beskeder  :?:  :wink:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

PWEE

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 291
  • Low on bike again :-)
GSX-R forgaffel - endelig monteret !
« Svar #20 Dato: Juni 03, 2005, 01:11:42 pm »
Har lige svaret dig mester !!

//Per
SV1000SK5, Micronpotter, hugger, spyball

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
GSX-R forgaffel - endelig monteret !
« Svar #21 Dato: Juni 03, 2005, 01:27:00 pm »
Citat fra: runes-mc.dk

Men der er jo andre og billigere måder at forbedre forgaflen på.
Racetech emulatorer, evt. i form af drop-in kittet fra Traxxion http://www.traxxion.com/store/detail.asp?product_id=SVDR


Hvad kan de?
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
GSX-R forgaffel - endelig monteret !
« Svar #22 Dato: Juni 03, 2005, 01:50:04 pm »
Citat fra: Ole Hansen
Citat fra: runes-mc.dk

Men der er jo andre og billigere måder at forbedre forgaflen på.
Racetech emulatorer, evt. i form af drop-in kittet fra Traxxion http://www.traxxion.com/store/detail.asp?product_id=SVDR


Hvad kan de?


De emulerer (deraf navnet) en cartridge gaffel.

For lige at nævne forskellen: (så vidt jeg efterhånden har fundet ud af)
Der er 2 typer gafler (eller rettere indmad i gaflerne)

Damper rod (det er engelsk OK?): Et rør (rod) med nogle huller som dæmperolien kan løbe i gennem.

Fordele: Billigt

Ulemper: Hullerne er "faste" i den forstand at størrelsen på dem ikke kan ændres.
Det betyder at f.eks. ved et hårdt bump i vejen, kan der ikke løbe tilstrækkelig olie gennem hullerne og der opstår en "hydraulisk lås" og gaflen kan ikke trykkes sammen, så forenden hopper.


Cartridge: I stedet for et rør med et hul, har man en ventil med et antal metalskiver (Shims).
Metalskiverne er fleksible og giver en variabel ventil effekt.
Dvs. hvis gaflen trykkes hurtigt sammen, bøjer skiverne meget og lukker meget olie igennem og omvendt når gaflen trykkes langsomt sammen.

Fordele: Bedre, kan klare både store og små bump i vejen.
kan justeres på gaflen og endda endnu mere ved at skifte shims'ene.

Ulemper: dyrere end damper rod
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
GSX-R forgaffel - endelig monteret !
« Svar #23 Dato: Juni 03, 2005, 01:51:41 pm »
Både den nye og den gamle SV benytter damper rod i forgaflen (dog ikke SV1000).
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)