Det mest optimale man kan lave i udstødninger, er en hvor der er mindst turbulens og højest flow. Da en motor oftest ikke har 2 cylindre som prutter på samme tid, er det logisk nok en ide at begge forrør er lige lange.
Forestil dig det her er en række af udstødningsknald fra motoren. 1 er en trykbølge og 0 er ikke.
10101010101010101010101010101
Forestil dig at du er uheldig og rammer en rørlængde hvor trykbølgerne vil komme i samme takt fra begge forrør ind i grenrøret.
Cylinder 1: 10101010101010101010101010
Cylinder 2: 10101010101010101010101010
Det vil skabe turbulens og meget pulserende flow når 2 trykbølger prøver at komme afsted på samme tid = lavere ydelse fordi gassen stopper op og skal accellerere op og ned i hastighed hele tiden.
Forestil dig nu at du rammer en rørlængde hvor knaldene er forskudte så de ligesom "fletter sig ind" i hinanden. Hvis rørene er lige lange, sørger motoren jo selv for at knaldene er forskudte, som giver følgende resultat:
Cylinder 1: 10101010101010101010101010
Cylinder 2: 01010101010101010101010101
Som ender med 1111111111111111111111111 = en fast strøm af trykbølger = højere flow = udstødningen vil få en støvsuger-lignende virkning.
Man kan også gøre en masse med rørlængder og tykkelser - men det er en meget mere teknisk forklaring man er ovre i. Der er skrevet en meget simpel og letlæst forklaring her :
http://www.ssheaders.com/header.htmDet er til biler, men teorien er 100% den samme.