Forfatter Emne: Regler for lille kort...?  (Læst 2721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Regler for lille kort...?
« Dato: September 09, 2007, 12:39:35 pm »
Jeg havde det oppe og vende igår på MCG, men kom ikke rigtig tættere på et svar af den grund, selvom der var nogle der forsøgte at svare (over evne?).

Spørgsmålet er: De famøse 34 Hk, der ca. er grænsen mellem de store og små maskiner - hvordan måles det? Er egentligt bare nysgerrig, ikke et problem jeg står over for, men kunne da være rart at vide om det er et rullefelt der afgøre det, eller om det er den effekt fabrikanten har opgivet?

F.eks. sådan en maskine som en ZZR 250 er opgivet til 36 hypper, så er det fabrikantens tal der passer er den jo lige til en stor bøde at blive toppet på, hvorimod er det en rulle test kan den da sikkert få både PC og ny potte uden at blive for vild.

Nogle der er så langt inde i reglerne at de kan svare? Ellers må jeg prøve  :police: næste gang..

Der ud over har jeg egentligt et spørgsmål mere. Drosling - Hvordan foregår det? Er det en mekanisk spærring eller noget elektronisk? Igen bare nysgerrig da jeg ikke ved noget om dette emne. Men vil da gerne blive klogere, så jeg kan dele min viden med nye kører med tiden.
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Mikkel

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
    • Profil på motorcykelgalleri.dk
Re: Regler for lille kort...?
« Svar #1 Dato: September 09, 2007, 01:21:37 pm »
Kørekortbekendtgørelsen

§ 8. Kørekort til kategori A (motorcykel) giver førerret i henhold til følgende:

1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre:

a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.

b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg.

c) Trehjulet motorcykel.

d) De under a), b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.

e) Stor knallert.

2) Kørekort til kategori A (stor motorcykel) giver ret til at føre:

a) De i nr. 1 nævnte køretøjer.

b) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg eller med en motoreffekt på over 25 kW.

c) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg.

d) De under b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.

Stk. 2. Foreligger der ikke oplysning om massen af vand, olie og brændstof, anvendes motorcyklens egenvægt med tillæg af 15 kg.

§ 15. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.

Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 8, stk. 1, nr. 2, litra b-d, er dog betinget af, at den pågældende

1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A,

2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år og herefter har bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel, jf. bilag 5, eller

3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en stor motorcykel, jf. bilag 5.

Stk. 3. Ansøgning om ret til at føre stor motorcykel i de i stk. 2, nr. 2, nævnte tilfælde behandles efter reglerne i kapitel 7.



Mht. om det er rullefelt eller det fabrikanten opgiver, så er det det tal der står på registreringsattesten der er gældende. Altså vil det som udgangspunkt være fabrikantens tal. Har man så en større mc der bliver droslet ned, er det tallet fra leverandøren af neddroslingskittet der er gældende. Det er derfor, at det skal være et typegodkendt neddroslingskit.

Har man mistanke om, at den lile mc rent faktisk er for stor - så kan den kaldes til et kontrollerende syn. Jeg har aldrig hørt om, at det er sket, men det er ligesom med alle andre færdselssager hvor der er mistanke om noget ulovligt, fejl eller mangler ved køretøjet.



Jeg ved ikke om det gjorde dig klogere, eller blot mere forvirret.
Den lykkelige ejer af en ond GSXR750K7 - Tidligere ejer af en SV650SK4.

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Re: Regler for lille kort...?
« Svar #2 Dato: September 09, 2007, 08:46:16 pm »
Mange tak... Tror det dækker meget godt. Bortset fra, hvordan ser sådan et droslingssæt ud og hvordan virker det i praksis?
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: Regler for lille kort...?
« Svar #3 Dato: September 10, 2007, 07:34:52 am »
Mange tak... Tror det dækker meget godt. Bortset fra, hvordan ser sådan et droslingssæt ud og hvordan virker det i praksis?
Jeg kender to slags droslingskit:
Det ene er bare en plade til hver karburator som monteres mellen karburator og cylinder. I pladen er der så et hul der svarer til at cyklen kommer ned på de ønskede HK.

Det andet er en "stopklods" der monteres i karburatoren så vacuumspjældet ikke kan gå helt op og derved begrænser indsugningsmængden.
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Regler for lille kort...?
« Svar #4 Dato: September 10, 2007, 10:29:21 am »
Mange tak... Tror det dækker meget godt. Bortset fra, hvordan ser sådan et droslingssæt ud og hvordan virker det i praksis?
Jeg kender to slags droslingskit:
Det ene er bare en plade til hver karburator som monteres mellen karburator og cylinder. I pladen er der så et hul der svarer til at cyklen kommer ned på de ønskede HK.

Det andet er en "stopklods" der monteres i karburatoren så vacuumspjældet ikke kan gå helt op og derved begrænser indsugningsmængden.
Jeg kender en tredje, som er et mekanisk stop der sættes på gasrullen, således den ikke kan drejes til fuldt udslag. Så vidt jeg husker, er det faktisk det der bliver brugt på den nye SV'er, hvis man skulle have lyst til at drosle sådan en.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Nick

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 952
Re: Regler for lille kort...?
« Svar #5 Dato: September 10, 2007, 05:46:33 pm »
Mange tak... Tror det dækker meget godt. Bortset fra, hvordan ser sådan et droslingssæt ud og hvordan virker det i praksis?
Jeg kender to slags droslingskit:
Det ene er bare en plade til hver karburator som monteres mellen karburator og cylinder. I pladen er der så et hul der svarer til at cyklen kommer ned på de ønskede HK.

Det andet er en "stopklods" der monteres i karburatoren så vacuumspjældet ikke kan gå helt op og derved begrænser indsugningsmængden.
Jeg kender en tredje, som er et mekanisk stop der sættes på gasrullen, således den ikke kan drejes til fuldt udslag. Så vidt jeg husker, er det faktisk det der bliver brugt på den nye SV'er, hvis man skulle have lyst til at drosle sådan en.

Hygge

Min er droslet sådan... :? :rolleyes:  :x
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Re: Regler for lille kort...?
« Svar #6 Dato: September 10, 2007, 05:50:22 pm »
Sweet... jeg takker mange gange for svarene... :respekt:
Så ved jeg også lidt om det.  :thumbsup:
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.