Hej alle,
Følgende er ikke et surt opstød, men nærmere en opfordring til at passe bedre på jer selv og andre - samt begrænse den uvilje vi motorcyklister får skabt blandt andre trafikanter pga. vores - til tider - meget frembrusende adfærd.
Trods det at vores motorcykler fylder væsentligt mindre på vejen end en bil så fylder vi "mentalt" temmeligt meget i trafikken; vi larmer ofte mere end andre trafikanter, mange tror at alle motorcyklister er nogle bøller og ofte har andre trafikanter svært ved at vurdere vores hastighed og intentioner.
Jeg bor f.eks. lige ud til Bispeenbuen her i København og oplever mere eller mindre hvert 5. minut her i løbet af sommeraftenerne at der bliver kørt helt sindssygt hurtigt på broen. Hastighedsbegrænsningen på broen er på 70 km/t men efter min vurdering er hastighederne ofte oppe på 100 km/t og indimellem sågar over motorvejshastigheder. Mens jeg har boet her har jeg hørt 4 motorcyklister køre galt på broen - og hørt endnu flere historier om trafikuheld på broen - tro mig det lyder IKKE rart når nogen smider en MC med 100 km/t!
Jeg synes også oftere og oftere at der bliver kørt ALT for stærkt på vejene her i byen (ofte ml. 70-80 km/t) og der bliver lavet nogle temmeligt ureglementerede manøvrer (á overhalinger, zigzag kørsel og baghjulskørsel).
Min opfordring
- hvor hellig du end synes den lyder - er, at holde lidt igen med gashåndtaget når du kører i byen og vise respekt overfor de andre trafikanter. Hvis vi kan vise overblik og overskud så tror jeg vi kan gøre os selv en stor tjeneste i forhold til samfundets måde at anskue os på.
Hvad synes I?
Tony