Yahama FZ1-s var prøveklud for testen af lyddæmpere (Hmm - burde have være en SVér
)
Yoshimura TRC var den model, der kunne genere flest hestekræfter, og så var den nem at montere. Pris: 6495
Leovince SBK fremhæves i testen for sin fede lyd. Pris: 3655
Devil Master-potten havde det største drejningsmoment. Pris: 4695
Lydpotternes effektforøgelse
Arrow Race Tech: 145,3 hk uden indsats
Devil Master: 145,2 hk uden indsats
G.P.R. Rustfri: 145,5 hk (ingen indsats)
Laser Hotcam: 142,8 hk uden indsats
LeoVince SBK: 145,2 hk uden indsats
Mivv Kulfiber: 144,8 hk uden indsats
Nikko NX Oval: 145,0 hk uden indsats
Remus Rustfri: 145,6 uden indsats
Sebring Titanium: 145,0 hk uden indsats
Typhoon Kulfiber: 144,4 hk uden indsats
Yoshimura TRC: 146,6 hk uden indsats
Links
bike.dk
Af Christian Brinck
Offentliggjort 18.04.07 kl. 11:31
Der kan være ekstra hestekræfter at hente ved at skifte den orignale lyddæmper på din motorcykel ud, men der er forskel på de enkelte lyddæmperes effektforøgelse.
Det er magsinet Bike, der har testet en række lyddæmpere på markedet. Testmotorcyklen, hvorpå alle lyddæmperne blev monteret, var Yamaha FZ-1s årgang 2006.
Slip on-potter
Først blev Yamahaen testet med den originale lyddæmper, hvorefter 11 forskellige erstatningslyddæmpere - de såkaldte slip on-potter - blev monteret og afprøvet.
Yamaha-motorcyklen leverede 136,8 hk ved 11.500 o/m og drejningsmomentet lå på 95,7 Nm ved 9300 o/m.
Yoshimara og Devil bedst
I testen af de 11 lyddæmpere kom det bedste resultat kom fra Yoshimura-potten. Den klarede en stigning på næsten 10 hk. I alt 146 hk.
Potten fra Devil Master kan prale af den største stigning i drejningsmomentet.
Laser Hotcam-potten klarede sig dårligst. Stigningen i effekten blev ifølge Bike 142,8 hk og 100,6 Nm.
Bike anbefaler, at du - hvis du vil forbedre din motorcykels ydeevne yderligere - vælger et komplet system, et luftfilter med større flow og bedre gennemstrømning og optimerer forbrændningen med en Powercommander.