Forfatter Emne: Test: Få 10 ekstra hk med ny lydpotte  (Læst 3631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Test: Få 10 ekstra hk med ny lydpotte
« Dato: April 20, 2007, 06:50:02 pm »
 
Yahama FZ1-s var prøveklud for testen af lyddæmpere (Hmm - burde have være en SVér  :loser:)

 
Yoshimura TRC var den model, der kunne genere flest hestekræfter, og så var den nem at montere. Pris: 6495

 
Leovince SBK fremhæves i testen for sin fede lyd. Pris: 3655

 
Devil Master-potten havde det største drejningsmoment. Pris: 4695

Lydpotternes effektforøgelse



Arrow Race Tech: 145,3 hk uden indsats
Devil Master: 145,2 hk uden indsats
G.P.R. Rustfri: 145,5 hk (ingen indsats)
Laser Hotcam: 142,8 hk uden indsats
LeoVince SBK: 145,2 hk uden indsats
Mivv Kulfiber: 144,8 hk uden indsats
Nikko NX Oval: 145,0 hk uden indsats
Remus Rustfri: 145,6 uden indsats
Sebring Titanium: 145,0 hk uden indsats
Typhoon Kulfiber: 144,4 hk uden indsats
Yoshimura TRC: 146,6 hk uden indsats
Links
bike.dk
Af Christian Brinck

Offentliggjort 18.04.07 kl. 11:31

Der kan være ekstra hestekræfter at hente ved at skifte den orignale lyddæmper på din motorcykel ud, men der er forskel på de enkelte lyddæmperes effektforøgelse.

Det er magsinet Bike, der har testet en række lyddæmpere på markedet. Testmotorcyklen, hvorpå alle lyddæmperne blev monteret, var Yamaha FZ-1s årgang 2006.

Slip on-potter
Først blev Yamahaen testet med den originale lyddæmper, hvorefter 11 forskellige erstatningslyddæmpere - de såkaldte slip on-potter - blev monteret og afprøvet.

Yamaha-motorcyklen leverede 136,8 hk ved 11.500 o/m og drejningsmomentet lå på 95,7 Nm ved 9300 o/m.

Yoshimara og Devil bedst
I testen af de 11 lyddæmpere kom det bedste resultat kom fra Yoshimura-potten. Den klarede en stigning på næsten 10 hk. I alt 146 hk.

Potten fra Devil Master kan prale af den største stigning i drejningsmomentet.

Laser Hotcam-potten klarede sig dårligst. Stigningen i effekten blev ifølge Bike 142,8 hk og 100,6 Nm.

Bike anbefaler, at du - hvis du vil forbedre din motorcykels ydeevne yderligere - vælger et komplet system, et luftfilter med større flow og bedre gennemstrømning og optimerer forbrændningen med en Powercommander.
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

Haugen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 550
  • Bike: andet
Re: Test: Få 10 ekstra hk med ny lydpotte
« Svar #1 Dato: April 21, 2007, 07:15:49 pm »
Hmm, interessant. Der er lidt inspiration at hente til min nye FZ'er. Jeg havde nu umiddelbart tænkt på en Akropovic potte. Var den med i testen? Du nævner den ikke... Hvis ikke burde den have været det, men Yoshimuraen er vel den der ligger tættest på, eller hvad?
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: Test: Få 10 ekstra hk med ny lydpotte
« Svar #2 Dato: April 21, 2007, 08:45:56 pm »
Testen er kopieret direkte og det er rigtigt at Akaprovic ikke er med - hvorfor I dont know  :shock:
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

Haugen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 550
  • Bike: andet
Re: Test: Få 10 ekstra hk med ny lydpotte
« Svar #3 Dato: April 21, 2007, 11:34:14 pm »
Det er da egentlig underligt når Akrapovic er en af de største aktører på udstødningsmarkedet :?
Akrapovic påstår i øvrigt at man opnår 144,3 hk med deres slip on, 146 hk med deres racing line og 146 hk med deres evolution line. Det siger selvfølgelig ikke så meget når det er producentens egne tal og når det ikke er testet på det samme rullefelt som de andre, men alligevel...
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: Test: Få 10 ekstra hk med ny lydpotte
« Svar #4 Dato: April 21, 2007, 11:48:02 pm »
Enig - de burde have deltaget
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Test: Få 10 ekstra hk med ny lydpotte
« Svar #5 Dato: April 22, 2007, 12:17:32 am »
Jeg har lige taget et par billeder af testen fra Bike-bladet. Beklager kvaliteten, men mit kamera er ikke det bedste - håber det går :) Hvis der er nogle detaljer folk gerne vil have nærbillede af, skal i bare sige til. Så knipser jeg lidt mere :D

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her