Forfatter Emne: Varme potter....?  (Læst 4131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Varme potter....?
« Dato: April 12, 2007, 09:39:57 pm »
Er der nogle der kan forklare hvorfor orig. potterne bliver mega varme. De er jo lavet af aluminium så vidt min viden rækker. Har kørt med Leo´s Vimse før hen som oxo var alu, uden at de blev varme. Bare sårn lidt nysgerrig.... :shock:
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

slowhand30

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 174
Re: Varme potter....?
« Svar #1 Dato: April 12, 2007, 09:44:11 pm »
Kunne forstille mig at der var mere "modstand" i de orginale og derved bliver mere af varmen afsat i potten.....De uorginale er jo normal mere åbne og derfor nok også mindre "modstand"  :afro:

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: Varme potter....?
« Svar #2 Dato: April 12, 2007, 09:50:06 pm »
De er varme længe efter dyret er slukket og da alu normalt hurtigt bliver afkølet, skulle de teoretisk afkøles hurtigere. Men det kan være der sidder alm. jern inde i potten tæt op ad aluvæggen som afgiver varmen ?  :loser:
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Varme potter....?
« Svar #3 Dato: April 12, 2007, 09:52:26 pm »
De er varme længe efter dyret er slukket og da alu normalt hurtigt bliver afkølet, skulle de teoretisk afkøles hurtigere. Men det kan være der sidder alm. jern inde i potten tæt op ad aluvæggen som afgiver varmen ?  :loser:

Det skulle ikke undre mig om der er brugt ståluld inden i.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

slowhand30

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 174
Re: Varme potter....?
« Svar #4 Dato: April 12, 2007, 09:59:49 pm »
De orginale potter dæmper jo mere end de åbne og det gør de ved at have mere "fyld", og derved er der også mere der skal køles af som jo tager længere tid......Lidt det samme som hvis du varmer en 2 cm aluminium stang op til 100 grader og en 4 cm til samme temp....Så vil den tykke holde sig varmere længere, pga den har en større mængde energi (som varme) lageret  :rolleyes:

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Varme potter....?
« Svar #5 Dato: April 12, 2007, 10:58:33 pm »
Er der nogle der kan forklare hvorfor orig. potterne bliver mega varme. De er jo lavet af aluminium så vidt min viden rækker. Har kørt med Leo´s Vimse før hen som oxo var alu, uden at de blev varme. Bare sårn lidt nysgerrig.... :shock:
Ved ikke rigtig med kiloSV'en, men 650'eren (K3+) har katalysator i org.potten. Og den bliver pænt varm (når det er mørkt kan du se den er rødglødende)
Den sidder i starten af potten og du kan tydeligt mærke at det er der den er mest varm.
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Varme potter....?
« Svar #6 Dato: April 12, 2007, 11:01:49 pm »
på kilobæstet med standard potter lægger man ikke sine handsker til tørre... vi er næmere henne i noget med noget BBQ
   

Damage

  • Gæst
Re: Varme potter....?
« Svar #7 Dato: April 12, 2007, 11:24:26 pm »
Er der nogle der kan forklare hvorfor orig. potterne bliver mega varme. De er jo lavet af aluminium så vidt min viden rækker. Har kørt med Leo´s Vimse før hen som oxo var alu, uden at de blev varme. Bare sårn lidt nysgerrig.... :shock:
Ved ikke rigtig med kiloSV'en, men 650'eren (K3+) har katalysator i org.potten. Og den bliver pænt varm (når det er mørkt kan du se den er rødglødende)
Den sidder i starten af potten og du kan tydeligt mærke at det er der den er mest varm.

Det er korrekt, og der er også katalysator i org. potterne på kiloSV´eren.

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Re: Varme potter....?
« Svar #8 Dato: April 13, 2007, 08:46:09 am »
Der sidder katalysator i dine lydpotter. Den har en driftstemperatur på ca 700 grader :)

Standardlydpotten på min Kawasaki Z750, er lavet af rustfrit stål. Den har også katalysator, og den bliver dælme varm på ydersiden!!!

Den bliver faktisk så varm, at en dag jeg skulle kontrollere udstødningen for utæthed i samlingen (jeg holdte en klud for afgangshullet), ja så svedede den kluden af. Havde jeg ikke flyttet kluden da det begyndte at lugte brændt, så havde der været ildebrand :o :lol:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.