Forfatter Emne: forhøjer til bagenden  (Læst 2956 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jesse-james27

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
forhøjer til bagenden
« Dato: Marts 30, 2007, 03:00:44 pm »
nogen der har tegning til forhøjer til bagenden... har før fundet dem her på siden

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: forhøjer til bagenden
« Svar #1 Dato: Marts 30, 2007, 03:07:54 pm »
nogen der har tegning til forhøjer til bagenden... har før fundet dem her på siden
Hvis du kan vente til i aften, skal jeg skaffe dig alle de tegninger, du kan komme i tanke om. :wink:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

jesse-james27

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
Re: forhøjer til bagenden
« Svar #2 Dato: Marts 30, 2007, 03:10:16 pm »
hey freddy.... det kan jeg sagtens.... har du selv prøøvet det... og hvor meget højre kommer bagenden op-..?

jesse-james27

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
Re: forhøjer til bagenden
« Svar #3 Dato: Marts 30, 2007, 03:34:59 pm »
nogen der har tegning til forhøjer til bagenden... har før fundet dem her på siden
Hvis du kan vente til i aften, skal jeg skaffe dig alle de tegninger, du kan komme i tanke om. :wink:
[/quote

kan sagtens vente... ar du selv prøvet om det virker...?

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: forhøjer til bagenden
« Svar #4 Dato: Marts 30, 2007, 09:32:25 pm »
hey freddy.... det kan jeg sagtens.... har du selv prøøvet det... og hvor meget højre kommer bagenden op-..?
Jep, jeg har kørt med forhøjet bagende. Kører godt nok med de originale kødben i øjeblikket, men har nu tænkt mig at montere kortere kødben igen.

Udvekslingen mellem kødben og bagendens faktiske højde er på en SV'er cirka 1:3, hvilket vil sige, at hvis du monterer et kødben der er 5 millimeter kortere end de originale, hæver du bagenden med ca. 1½ centimeter. Det lyder ikke af voldsomt meget, og er det da heller ikke hvis man alene tænker på den kosmetiske effekt. Men man skal også tænke på, at man ændrer cyklens styr-geometri, endda ret alvorligt. Selv med blot en 1½ centimeters hævning af bagenden får man en mærkbart mere stejl kronrørsvinkel, og det kan altså mærkes på styringen. Cyklen bliver meget mere styrevillig!
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: forhøjer til bagenden
« Svar #5 Dato: Marts 30, 2007, 10:22:23 pm »
Freddy husk nu at beskrive den negative effekt det har når den bliver mere styrevillig...  :blink: (bare så man ikke tror det kun er en fordel.)
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: forhøjer til bagenden
« Svar #6 Dato: Marts 31, 2007, 12:20:05 am »
Freddy husk nu at beskrive den negative effekt det har når den bliver mere styrevillig...  :blink: (bare så man ikke tror det kun er en fordel.)
:? Syntes egentlig jeg havde beskrevet det, så det ikke fremstod som en fordel. For ja, du har ret. Det kan faktisk være direkte ubehageligt, så meget cyklen overstyrer.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: forhøjer til bagenden
« Svar #7 Dato: Marts 31, 2007, 03:09:35 am »
Her er arbejdstegninger til forskellige kødben. De er lavet til old school SV'ere, om de også passer til de nye aner jeg ikke.
Det mørke i midten (på det første billede) er det originale kødben. Der er 107mm fra center til center af de to huller. De andre springer med 5mm, således det korteste kødben har en afstand fra center til center på 92mm, og det længste har en afstand på 122mm.

Kødbenene er lavet i 6mm stål.

Udvekslingen mellem kødben og cyklens bagende skulle efter sigende være ca. 1:3, så hvis man sætter et 5mm kortere kødben på, hæver man bagenden med ca. 1½ centimeter. De røde (92, 97 og 102) hæver altså bagenden hhv. 1½, 3 og 4½ cm, og de grønne (112, 117 og 122) skulle sænke bagenden med hhv. 1½, 3 og 4½ cm.

 :!: :!: Husk at en hævet bagende giver en mere stejl kronrørsvinkel, og dermed en overstyrende cykel (det føles næsten som om cyklen drejer, blot man tænker på det, og kan være direkte ubehageligt i starten). Omvendt vil en sænket bagende give en fladere kronrørsvinkel, og dermed en understyrende cykel (cyklen bliver sværere at dreje, tænk blot på en chopper med lang forgaffel). :!: :!:
« Senest Redigeret: Marts 31, 2007, 03:11:37 am af Freddy »
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...