Forfatter Emne: Bremser - Radial hvad for noget?  (Læst 8230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Bremser - Radial hvad for noget?
« Dato: April 01, 2007, 08:22:56 pm »
Nysgerrigt spørgsmål...

Hvad er forskellen på radial-bremser og bremser som så ikke er radial?

Fordele... ulemper... hvorfor osv.?!?!

/Jakob
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

GTI

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 767
  • Go big or go HOME!
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #1 Dato: April 01, 2007, 08:32:06 pm »
Aner ikke, men har fått med meg at radialbremsenes kalipper er montert mer horisontalt..

SV med "vanlige" bremser.

ZX10R med Radialbremser
Nå med GSX-R 750 K7 ('07)


Tidligere MCer:
1098 S ('08)
YZF-R1 RN12 ('06)
VFR800A7 VTEC ('07)
SV650SK3 ('03)

"Only a motorcyclist understands why a dog sticks his head out of a car window

Kilosfau

  • Gæst
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #2 Dato: April 01, 2007, 09:21:58 pm »
Hvad er forskellen på radial-bremser og bremser som så ikke er radial?

Fordele... ulemper... hvorfor osv.?!?!

Allerførst så er det caliperens og boltenes orientering i forhold til skivens. Radial er den nye type og axial var den gamle type.

Fordelen er at man isolerer kræfterne som man bruger til at klemme klodserne mod skiven fra de krafter man bruger til at holde caliperen på sin rigtige plads.

Det giver mere stivhed og mindre fleks i konstruktionen og dermed mere føling med bremserne og dermed bedre bremser.

I grunden åndsvagt at de ikke har været sådan altid... det er så simpelt at det har taget 100 år at opfinde  :oops:

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #3 Dato: April 01, 2007, 09:33:03 pm »
I grunden åndsvagt at de ikke har været sådan altid... det er så simpelt at det har taget 100 år at opfinde  :oops:
Og i den forbindelse har jeg et lille tillægsspørgsmål :) Hvorfor er der ikke radialt monteret kalibre på alle nyere mc'er? Altså der kan der ikke være så stor prisforskel, at det kun er forbeholdt racercyklerne - eller kan der?

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #4 Dato: April 02, 2007, 07:36:52 am »
I grunden åndsvagt at de ikke har været sådan altid... det er så simpelt at det har taget 100 år at opfinde  :oops:
Og i den forbindelse har jeg et lille tillægsspørgsmål :) Hvorfor er der ikke radialt monteret kalibre på alle nyere mc'er? Altså der kan der ikke være så stor prisforskel, at det kun er forbeholdt racercyklerne - eller kan der?

Hygge

Du har ret i at der formentlig ingen prisforskel er på de to typer. Jeg tror det er marketingafdelingen der har gjort deres indflydelse gældende.
Der er simpelthen nødt til at være forskel på modellerne op igennem prisrækken, der skal altså være "noget" der adskiller den dyre fra den billige.
Radialbremser, usd-gafler er "modeord" inden for mc-verdenen lige nu, så derfor er det der forskellen er lige nu.
Når nu (næsten) alle cyklerne har fået radialbremser, så hiver man bare endnu et konstruktionsprincip ind fra racerverdenen og overbeviser os tosser om at vi ikke kan leve uden :lol:
Mit bud på det "næste" er .... Gasforgafler, ligesom dem de kører med i moto-gp. Ducati Desmosedici har dem, så det er nok kun et spørgsmål om tid før de tilbydes på en 1098. og så ruller lavinen...
Giver det mening?
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #5 Dato: April 02, 2007, 08:00:53 am »
Giver det mening?
Nej  :brok: :brok:
.. men du har sikkert ret... :wink:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #6 Dato: April 02, 2007, 09:18:07 am »
I grunden åndsvagt at de ikke har været sådan altid... det er så simpelt at det har taget 100 år at opfinde  :oops:
Og i den forbindelse har jeg et lille tillægsspørgsmål :) Hvorfor er der ikke radialt monteret kalibre på alle nyere mc'er? Altså der kan der ikke være så stor prisforskel, at det kun er forbeholdt racercyklerne - eller kan der?

Hygge

Du har ret i at der formentlig ingen prisforskel er på de to typer. Jeg tror det er marketingafdelingen der har gjort deres indflydelse gældende.
Der er simpelthen nødt til at være forskel på modellerne op igennem prisrækken, der skal altså være "noget" der adskiller den dyre fra den billige.
Radialbremser, usd-gafler er "modeord" inden for mc-verdenen lige nu, så derfor er det der forskellen er lige nu.
Når nu (næsten) alle cyklerne har fået radialbremser, så hiver man bare endnu et konstruktionsprincip ind fra racerverdenen og overbeviser os tosser om at vi ikke kan leve uden :lol:
Mit bud på det "næste" er .... Gasforgafler, ligesom dem de kører med i moto-gp. Ducati Desmosedici har dem, så det er nok kun et spørgsmål om tid før de tilbydes på en 1098. og så ruller lavinen...
Giver det mening?

Jeg er enig med Paw.

Men der er selvfølgelig lidt forskel på at tilbyde radialbremser og så gas dæmpede forgafler mv.

Det der er så "sjovt" ved radialbremserne er netop at de ikke er dyrere at fremstille, da det udelukkende er et spørgsmål om at monteringshullerne sidder i en anden vinkel.
Der har selvfølgelig været en lille meromkostning til fremstilling af nye støbeforme, men mon ikke den forskel er tjent hjem.

Så ja, det er et marketingspørgsmål samt en måde at presse profitten til det yderste.

Men for at svare på Skurkens oprindelige spørgsmål, så er det præcis som Kilosfau siger.  :)
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #7 Dato: April 02, 2007, 09:33:01 am »
Jeg er for så vidt enig i, at fremstillingsprisen på radialbremser og "almindelige" bremser sandsynligvis ikke er særligt stor. Men udviklingen af radialbremser til en eller anden vilkårlig model koster noget guld. Så måske også derfor vælger man at beholde de gammeldags bremser på de billigere eksisterende modeller, og venter med radialbremser, indtil modellen enten får en kraftig opdatering, eller bliver faset ud til fordel for en helt ny.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #8 Dato: April 02, 2007, 09:59:28 am »
Giver det mening?
Nej  :brok: :brok:
.. men du har sikkert ret... :wink:

Selvfølgelig har jeg ret :wink: :mrgreen:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

GTI

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 767
  • Go big or go HOME!
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #9 Dato: April 02, 2007, 10:00:51 am »
Så lærte jeg også noe nytt.

Hva kaller man så disse bremser? Semi-radial?? :lmao:
Nå med GSX-R 750 K7 ('07)


Tidligere MCer:
1098 S ('08)
YZF-R1 RN12 ('06)
VFR800A7 VTEC ('07)
SV650SK3 ('03)

"Only a motorcyclist understands why a dog sticks his head out of a car window

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #10 Dato: April 02, 2007, 11:31:34 am »
nej kutter bremser :lmao: :lmao:
   

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #11 Dato: April 02, 2007, 02:03:40 pm »
nej kutter bremser :lmao: :lmao:

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL  :lmao: :lmao: :lmao:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #12 Dato: April 02, 2007, 02:06:16 pm »
Hvad er forskellen på radial-bremser og bremser som så ikke er radial?

Fordele... ulemper... hvorfor osv.?!?!

Allerførst så er det caliperens og boltenes orientering i forhold til skivens. Radial er den nye type og axial var den gamle type.

Fordelen er at man isolerer kræfterne som man bruger til at klemme klodserne mod skiven fra de krafter man bruger til at holde caliperen på sin rigtige plads.

Det giver mere stivhed og mindre fleks i konstruktionen og dermed mere føling med bremserne og dermed bedre bremser.

I grunden åndsvagt at de ikke har været sådan altid... det er så simpelt at det har taget 100 år at opfinde  :oops:

Tak for dit svar!

Det giver ikke nogen mening at alle maskiner ikke kører med dem (foruden markedsføringsperspektivet). Nu er det tilfældigvis sådan noget jeg garbejder med så jeg er ganske sikker på at dette er årsagen. Med et fint ord "produkt-differenciering"  :wink:

Freddy har så nok den anden-vigtigste pointe... Med mindre at konkurrenterne gør det så skal man ikke opdatere noget som virker - så længe at man har differentierede produkter... Noget for en hver smag  :?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

slowhand30

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 174
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #13 Dato: April 02, 2007, 07:31:28 pm »
Hvordan ser man forskellen mellem radial bremser og "normalle"....kan man se det på hvordan calibren er monteret ?

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Bremser - Radial hvad for noget?
« Svar #14 Dato: April 02, 2007, 08:32:57 pm »
Hvordan ser man forskellen mellem radial bremser og "normalle"....kan man se det på hvordan calibren er monteret ?

Lige præcis.

De radialt monterede sidder med boltene pegende ind mod forakslen.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)