Forfatter Emne: Kontrol af forgaffel  (Læst 2251 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Christoffer Olsen

• Søndagskører
  • **
Kontrol af forgaffel
« Dato: Marts 08, 2007, 07:41:59 am »
Hej,

Hvad bør man kontrollere på en SV650 forgaffel mht slør og ustabilitet? Og hvordan gøres det lettest uden centerstøtteben?

Mvh
Christoffer
SV650 K6 - Ixil Underseat - Rizoma Blink

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Kontrol af forgaffel
« Svar #1 Dato: Marts 08, 2007, 08:29:15 pm »
Jeg fik kontrolleret min forgaffel for skader sidste sæson, da jeg blev påkørt af en bakkende knold. 

Fa. Moto Sport, som lavede forsikringsskaden, sagde at de afmonterede hjulet og udmålte hver enkelt gaffelben for eventuelle skader.

Men mindre kan måske gøre det, hvis du ellers ved at MC ikke har været udsat for skader.

Du kan jo starte med at klodse den op med en træblok under motorblokken.
så skulle du frit kunne dreje styret til yderpositionerne, og kontrollere om kronrørslejerne er slidte. (de må ikke hakke, eller falde til ro i midterposititionen)

Men selve gaffelbenene bør vel ikke have slør?? Hvis de har, vil jeg mene der er noget galt.

Til gengæld kan man jo se om pakdåserne er i orden.  Dvs. kontroller at der ikke kommer olie eller vand med op når du 'pumper' med forenden.

Skift olien i forgaffelen hvis du har kørt i mere end 2 år.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Christoffer Olsen

• Søndagskører
  • **
Re: Kontrol af forgaffel
« Svar #2 Dato: Marts 08, 2007, 09:27:57 pm »
Hej,

Tak for svaret.

Der skal vist ikke være slør i gaffelbenene. Mener at man til køreprøven skulle kunne lave en test hvor man: trak frem i gaffelbenene mens forhjulet hang frit, vride i styret mens man holder forhjulet fanget mellem benene og så løfte i styret.

Mht opklodsning er jeg lidt bange for at skade udstødningen. Det kunne være rart med en baghjulsløfter og en donkraft... Må ud og købe :)

Mvh
Christoffer
SV650 K6 - Ixil Underseat - Rizoma Blink