Jeg kan ikke lade være med at tænke på Peter Rahbek og hans instilling til affjedring. Han har skrevet det mange gange og holder fast ved at det er et meget vigtigt punkt som bør optimeres på alle MC'ere. Jeg har fundet et stykke på dba.dk om Fazer 1000 og her skriver han også lidt om oliernes kvalitet ( for i hans verden er der meget stor forskel ).
-------
Som forgaffelolie anbefaler vi Kayaba’s cross-type (SAE 2.5) selv om den umiddelbart lyder til at være alt for tyndtflydende og vel kostbar med en literpris i størrelsesordenen 150 kr. Årsagen er, at forgaflens OEM-påfyldte standardolie er noget billigt sprøjt og grundindstillingen opleves en smule for fast og overdæmpet til danske landevejsforhold. Bedre bliver det ikke, når den brugte Fazers usle forgaffelolie med tiden er opslæmmet med metalspåner og kondensvand. Så tage lige og afmonter gaffelen helt, poler gaffelbenene med ståluld, rens alle dele fuldstændigt, tør isenkrammet grundigt og saml så gaffelen grundigt efter at du har håndsmurt foringerne med lidt Kayaba-olie og sikret dig at alle dele er i helt perfekt stand. Undgå kompromisser her.
Vi anbefaler dette forgaffel "blowjob" særlig varmt fordi vi i Danmark kører en del langsommere og har mindre jævne veje end dem, Yamaha tiltænkte Fazer 1000 ved udviklingen. Men også fordi Kayaba-oliens kvalitet er utrolig god: Den skummer aldrig og ældes derfor langsommere. Den smører uhyre effektivt. Og hvis du hælder typisk 20-30 ccm ekstra i hvert forgaffelben i forhold til den anbefalede oliemængde, så opnår du en let øget fjederprogression (fordi der er mindre volumen til den indespærrede luft over gaffelolien), som vil komme dig til gavn ved hårde indbremsninger og på stærkt hullede og ujævne veje.
-----