Forfatter Emne: Er der nogen der kender reglerne?  (Læst 3077 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

søren t

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
Er der nogen der kender reglerne?
« Dato: Oktober 17, 2006, 06:19:42 pm »
Hey! det er under et år siden jeg købte min cykel brugt af en forhandler og nu er der så allerede røget et plejlstangsleje, er der nogen der ved om forhandleren ska dække sådan noget? hele motoren ska jo udskiftes!
"skrig"gul sv650'er med laser high mount potte, hyperpro fjedre i forgaffel

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #1 Dato: Oktober 17, 2006, 07:01:15 pm »
Hvad står der i købskontrakten? Står der noget om garanti, udvidet garanti, nul-fejls garanti eller lignende?
Umiddelbart tror jeg du er på dybt vand - var den røget på vej hjem fra forhandleren eller en uge efter havde du nok en god sag, men et år er lang tid.
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #2 Dato: Oktober 17, 2006, 07:17:46 pm »
Som udgangspunkt har du jo to års reklamationsret. Du skal reklamere over fejlen inden for to måneder efter den er opstået. Problemet er dog at du, da der er gået med mere end 6 måneder, står med bevisbyrden for at fejlen var til stede ved købet.

Jeg tror det vil være en god ide at alliere dig med ham advokaten der reklamerer (altså putter reklamer i bladet ;)) i Touring Nyt.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #3 Dato: Oktober 17, 2006, 07:32:16 pm »
Jeg tror det vil være en god ide at alliere dig med ham advokaten der reklamerer (altså putter reklamer i bladet ;)) i Touring Nyt.

Eller med dem her måske:
http://www.forbrug.dk/klage/guide/bilklage/bileks/salg/
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #4 Dato: Oktober 17, 2006, 08:14:20 pm »
Som udgangspunkt har du jo to års reklamationsret. Du skal reklamere over fejlen inden for to måneder efter den er opstået. Problemet er dog at du, da der er gået med mere end 6 måneder, står med bevisbyrden for at fejlen var til stede ved købet.

Jeg tror det vil være en god ide at alliere dig med ham advokaten der reklamerer (altså putter reklamer i bladet ;)) i Touring Nyt.
Se eventuelt her:
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/hurtig/reklamationsret/
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Claus m

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 510
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #5 Dato: Oktober 18, 2006, 04:19:27 pm »
Prøv dog at kontakte sælgeren, det kunne jo være at de vil reparere af sig selv, for så vil de jo få et stort plus herinde. :respekt: :thumbsup:
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

søren t

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #6 Dato: Oktober 18, 2006, 04:46:29 pm »
Prøv dog at kontakte sælgeren, det kunne jo være at de vil reparere af sig selv, for så vil de jo få et stort plus herinde. :respekt: :thumbsup:

det har jeg gjort, men han sagde at det ikk var hans problem efter et halvt år.. har dog fundet ud af indtil videre at der er de 24 måneders reklamationsret, så det er jo faktisk ham der ska lave det!.. :club:
"skrig"gul sv650'er med laser high mount potte, hyperpro fjedre i forgaffel

søren t

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #7 Dato: Oktober 18, 2006, 04:57:49 pm »
Altså Nyg, du er jo ret sej til at finde de rigtige ting! jeg har selv tosset rundt den side, uden at finde noget konkret! tak for hjælpen, nu for sq at vide at han godt kan komme igang med at få svinet til at kører!!  :twisted:
"skrig"gul sv650'er med laser high mount potte, hyperpro fjedre i forgaffel

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #8 Dato: Oktober 18, 2006, 05:17:23 pm »
Sælger vil jo nok vægre sig en del ved det, jeg håber du holder os opdateret med slutningen på historien, og evt. også hvordan det blev bevist at fejlen var til stede på købstidspunktet (jeg forestiller mig noget med antal kørte kilometer, overholdte service-intervaller osv)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

søren t

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #9 Dato: Oktober 18, 2006, 09:11:09 pm »
Sælger vil jo nok vægre sig en del ved det, jeg håber du holder os opdateret med slutningen på historien, og evt. også hvordan det blev bevist at fejlen var til stede på købstidspunktet (jeg forestiller mig noget med antal kørte kilometer, overholdte service-intervaller osv)

eftersomcyklen kun har kørt 27.000 og man må forvente at en sådan motor kan kører længere, må der enten være en produktionsfejl i lejet eller ås har den været kørt uden olie inden jeg fik den, begge dele går ind under fejl og mangler, som er noget sælger skal rette op på i de to år man har reklamationsret, det er det jag har kunnet læse mig frem til ihvertfald!
"skrig"gul sv650'er med laser high mount potte, hyperpro fjedre i forgaffel

søren t

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #10 Dato: Oktober 18, 2006, 09:12:09 pm »
... og jo ska nok følge op på "historien" løbende, (forhåbentligt bliver den kort) hehe  :wink:
"skrig"gul sv650'er med laser high mount potte, hyperpro fjedre i forgaffel

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #11 Dato: Oktober 18, 2006, 11:12:32 pm »
Husk lige at 24 måneders reklamationsret betyder, at hvis DU kan bevise (i en retssal) at motoren havde fejlen da du købte den, SÅ skal sælger betale.

Kan du ikke uden tvivl bevise at motoren var fejlbehæftet, så er der ikke noget at gøre.
Ked af at skuffe dig, men jeg tror ikke du skal regne med at få sælger til at betale.
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #12 Dato: Oktober 19, 2006, 12:42:07 am »

eftersomcyklen kun har kørt 27.000 og man må forvente at en sådan motor kan kører længere, må der enten være en produktionsfejl i lejet eller ås har den været kørt uden olie inden jeg fik den, begge dele går ind under fejl og mangler, som er noget sælger skal rette op på i de to år man har reklamationsret, det er det jag har kunnet læse mig frem til ihvertfald!

Freddy's oldschool SV gjorde det samme (plejlstangsleje pulveriseret) Så du er ikke alene om at have det problem

søren t

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
Re: Er der nogen der kender reglerne?
« Svar #13 Dato: Oktober 20, 2006, 02:00:05 pm »

eftersomcyklen kun har kørt 27.000 og man må forvente at en sådan motor kan kører længere, må der enten være en produktionsfejl i lejet eller ås har den været kørt uden olie inden jeg fik den, begge dele går ind under fejl og mangler, som er noget sælger skal rette op på i de to år man har reklamationsret, det er det jag har kunnet læse mig frem til ihvertfald!

Freddy's oldschool SV gjorde det samme (plejlstangsleje pulveriseret) Så du er ikke alene om at have det problem
det er jo ås et meget godt tegn på en produktionsfejl!  :blink:
"skrig"gul sv650'er med laser high mount potte, hyperpro fjedre i forgaffel