Forfatter Emne: Klonk  (Læst 5350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Henrik Kallehauge

• Plastikrocker
  • AKA Zonar .. Brug venligst eget billed og navn
Klonk
« Dato: September 14, 2006, 10:34:36 pm »
HEY HEY :afro:

Er der nogle der har en ide om hvad det kan være der siger klonk, oppe foran på SVeren når jeg køre over en ujævnhed i vejen..
ALTSÅ uden stødæmperene går i bund... det er en 2000 s model ... kan ikke helt finde ud af om det kan være noget i kåben eller i forgaflen ..
hvis i har en ide om det nå i gerne lige skrive hvordan jeg kontrolere det også.... :cry:
Life is not like a box of choclat, is't like a jar of jalapenos, what you do today might hurt your ass tomorrow

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Klonk
« Svar #1 Dato: September 15, 2006, 08:43:48 am »
Det lyder helt klart som hvis dit kronrørsleje ikke er spændt ordentligt.

Hvis du prøver at trille lidt baglæns og tager forbremsen, siger den så ikke en lille klonkelyd også?
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Paw

• Sandt SVin
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
« Svar #2 Dato: September 15, 2006, 09:35:49 am »
Hvad kører du på?

Hvis det er en 650, så er det formentlig en harmløs lyd der stammer fra forgaflen. Jeg ved ikke hvad der siger sådan, men jeg har læst at det har noget med konstruktionsprincippet bag (damping rod).

Min egen 650 sagde den lyd, og det gør Connias GS og min Z750 også. Alle disse cykler kører med samme type forgaffel.

Hvis du kører 1000, så er det nok ikke det jeg lige har beskrevet. SV1000 kører med cartridge gaffel og de er så vidt jeg ved ikke kendt for mislyde.
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #3 Dato: September 15, 2006, 11:46:15 am »
Hvad kører du på?

Hvis det er en 650, så er det formentlig en harmløs lyd der stammer fra forgaflen. Jeg ved ikke hvad der siger sådan, men jeg har læst at det har noget med konstruktionsprincippet bag (damping rod).

Min egen 650 sagde den lyd, og det gør Connias GS og min Z750 også. Alle disse cykler kører med samme type forgaffel.

Hvis du kører 1000, så er det nok ikke det jeg lige har beskrevet. SV1000 kører med cartridge gaffel og de er så vidt jeg ved ikke kendt for mislyde.
Min siger det samme, og jeg tager mig ikke af det :D :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

B2

• Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
« Svar #4 Dato: September 15, 2006, 11:48:33 am »
Hvad kører du på?

Min siger det samme, og jeg tager mig ikke af det :D :D
Det gør, og har min altid gjort, og der er ikke sket noget ved det endnu.
Så jeg lader som ingen ting lidt endnu  :D
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Henrik Kallehauge

• Plastikrocker
« Svar #5 Dato: September 15, 2006, 12:34:14 pm »
Okay takker folkens...

har chekket kronrørs lejet og det er ikke det... men det med dæmperne kunne det sagnes være..
men kan det have noget med olien at gøre ??? den er godt nok ikke utæt der.. :huh:
Life is not like a box of choclat, is't like a jar of jalapenos, what you do today might hurt your ass tomorrow

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #6 Dato: September 15, 2006, 01:45:17 pm »
Hvad kører du på?

Det som Paw er inde på mht. damping rod gafler er formentlig det der kaldes "hydraulic lock". (beklager de engelske udtryk, kender ikke de danske for det)

Det skyldes at damping rod gafler er baseret på "fixed orifice", som betyder at de huller som (dæmpnings-)olien skal løbe igennem når gaflen trykkes sammen er af en fast størrelse.
Når så gaflen trykkes meget hurtigt sammen, hvilket f.eks. sker ved et bump, så nås den øvre grænse for hvor hurtigt olien kan løbe igennem hullerne, men i stedet for at olien bare løber videre i et fast tempo, så "låser" gaflen så den ikke kan trykkes mere sammen, på trods af at den langt fra er trykket i bund.

Men, dette burde føles som når gaflen bunder, dvs. slår op i styret så man kan mærke det.

Hvis det ikke er tilfældet er det formentlig noget der ikke sidder helt fast (når vi nu har udelukket kronrørslejerne).

Jeg kan ikke sige præcis hvad det er, men f.eks. er bremsekalibrene jo flydende ophængt, hvilket betyder at de kan bevæge sig.
Så det er ikke umuligt at ved at hårdt bump i forgaflen at man kan mærke bremsekalibrene "hoppe".
Men det er altså bare et gæt/bud.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Henrik Kallehauge

• Plastikrocker
« Svar #7 Dato: September 16, 2006, 01:17:16 am »
Takker Rune for forklaringen

Jeg har besluttet at jeg vil gå hele forgaflen igennem da jeg egentlig ikke ved noget om hvordan det står til med olien O.S.V da jeg jo har købt SVinet brugt  :hand: Skal jo alligevel have slebet lakken af den da den er krakeleret   :cry:

MEN TAKKER I ER FOR FEDE HER INDE

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #8 Dato: September 16, 2006, 08:35:30 pm »

I ER FOR FEDE HER INDE

Må vi være fri for den slags beskyldninger... :x Det er nok at konen siger det, men når det nu også kommer frem her på forummet, så siger jeg altså stop!!! :lmao: :lmao: :lmao:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

MS

• Plastikrocker
« Svar #9 Dato: September 17, 2006, 07:16:40 pm »
HEHE hellere fed end flink !  :lmao:
Of those who know nothing, few are silent

SV1000k6 - Mivv Titanium potter - Hamicad grille - Puig DB - Hyperpro for og bag - Supercorsa - Hamicad fender eliminator - Suki ego sæde -

Henrik Kallehauge

• Plastikrocker
« Svar #10 Dato: September 18, 2006, 10:48:17 pm »
ja ja fede, flinke, seje, kloge, eller nogle rigtig rare mennesker vælg selv...  Griner så er der vel lidt for en hver smag :mrgreen: