Jeg er dog ikke helt glad for at man kan sætte begrænseren ud af spil selvfølgelig styrer man det selv............. men jeg har da ramt den et par gange
Timing Retarding er den begrænsning som af Suzuki er lagt ind i 2. og 3. gear (og på nogle maskiner også i 6. gear), af emissionsmæssige årsager. Som en eller anden her på forum vist har fundet ud af, findes denne begrænsning åbenbart kun på maskiner til det amerikanske og schweiziske marked, altså ikke på "danske" cykler. Så hele idéen med at foretage det såkaldte TRE-mod er for så vidt forsvundet.
Det er denne eliminering, der er i gearindikatoren (den, de kalder ATRE). Det er således
ikke omdrejningsbegrænseren, der bliver sat ud af spillet. Så ikke noget at være nervøs for på dét punkt.
Det. der skrives om GSX-R 1000 og GSX-R 1300, er derimod en lidt anden ting. Efter sigende har de japanske motorcykelproducenter en "aftale" kørende. Den går ud på, at de ikke må lave maskiner der kan køre over 300 km/t. Hvorvidt det er et lovkrav fra den japanske regering, eller om det bare er en aftale som producenterne selv er blevet enige om at overholde, skal jeg ikke kunne sige. Jeg hælder dog mest til det første. En anden version går på, at speedometeret på de japanske maskiner ikke må kunne vise over 300km/t, selv om maskinerne reelt godt kan køre hurtigere. Hvilken af de to versioner der er sand, aner jeg ikke. Men det er i hvert fald et faktum, at speedometeret på en GSX-R ikke kan vise mere end 299 km/t, og det samme er sandsynligvis gældende på en Hayabusa.
Hvorom alting er, så er det i hvert fald den begrænsning, der kan "fjernes" med den omtalte gearindikator.