Forfatter Emne: Rust på kæden ... ???  (Læst 11106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Rust på kæden ... ???
« Dato: August 07, 2006, 07:37:49 am »
Jeg har en forholdsvis ny kæde. Kun kørt 5000 km i år.

Der er kommet små rustpletter på den efter regnvejr på Skagen vil jeg tro.

Hvordan fjerner man disse pletter ?

Jeg renser ca. hver 1000 km kæden med petrolium ... og sikre mig at kæden er smurt ordentlig ind efter rensningen, men kan ikke få disse små pletter væk.
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Grand Danois

• Sandt SVin
Sv: Rust på kæden ... ???
« Svar #1 Dato: August 07, 2006, 09:57:13 am »
Hvor sidder rustpletterne..? på rullerne, eller ?

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Rust på kæden ... ???
« Svar #2 Dato: August 07, 2006, 10:29:55 am »
pas på du ikke renser kæden for tit med petrolium, det er jo fedt opløsende... nu er der jo O-ringe i der er designet til at holde på fedtet inde i ledene. Men der er måske grænser for hvor meget de kan holde ude, når du konstant putter fedt opløsende midler på ! ...

hvis du ikke er ked af det, så prøv med WD40 eller anden rustopløsende smørelse.. måske fjerner det de små pletter rust.  MEN HUSK at  få det af igen og få smurt den kæde med kædespray !

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
    • Hvem er jeg så ...
« Svar #3 Dato: August 07, 2006, 11:04:01 am »
Hvor sidder rustpletterne..? på rullerne, eller ?

Mvh
GD

På siden .. der er intet på rullerne.
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Re: Rust på kæden ... ???
« Svar #4 Dato: August 07, 2006, 11:05:21 am »
pas på du ikke renser kæden for tit med petrolium, det er jo fedt opløsende... nu er der jo O-ringe i der er designet til at holde på fedtet inde i ledene. Men der er måske grænser for hvor meget de kan holde ude, når du konstant putter fedt opløsende midler på ! ...

hvis du ikke er ked af det, så prøv med WD40 eller anden rustopløsende smørelse.. måske fjerner det de små pletter rust.  MEN HUSK at  få det af igen og få smurt den kæde med kædespray !

Smører kæden hver ca. 500 km. ... og altid efter vask og i særdeleshed efter petroliums rens.
xXx - Christian

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #5 Dato: August 07, 2006, 11:18:47 am »

Ny kæde?  :undecided:

Jeg hvis jeg endelig renser min kæde, så gør jeg det med motorolie og en tandbørste.
Jeg tror ikke WD40 er godt for O-ringene. Måske en anelse ståluld kan fjerne rusten, men overfladen er jo brudt, så der kommer nok hurtigt ny rust.  :?

Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

steen

• Roadracer
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
« Svar #6 Dato: August 07, 2006, 11:29:25 am »
Jeg har en forholdsvis ny kæde. Kun kørt 5000 km i år.

Der er kommet små rustpletter på den efter regnvejr på Skagen vil jeg tro.

Jeg renser ca. hver 1000 km kæden med petrolium ... og sikre mig at kæden er smurt ordentlig ind efter rensningen, men kan ikke få disse små pletter væk.

Jeg kan ikke anbefale at rense sin kæde. Jeg har før gjort det med olie eller lampeolie på en klud men min erfaring er at det tager lang tid at få kæden til at holde på fedtet igen og derfor renser jeg ikke min kæde mere. Jeg kan godt forstå at du er bekymret for din kæde når den ruster men hvis den ikke har stive led skal du nok ikke bekymre dig mere om det.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
    • www.peets.dk
Re: Sv: Re: Rust på kæden ... ???
« Svar #7 Dato: August 07, 2006, 12:13:43 pm »

Smører kæden hver ca. 500 km. ... og altid efter vask og i særdeleshed efter petroliums rens.

Ja, men hvis du får renset det smørelse væk der sidder inde bag o-ringene får du ikke fedt derind igen.. 
o-ringene bør dog holde snavs og vand ude, men når de får så mange ture petroleum som du siger, er det ikke sikkert de kan holde til det i længden..   det er kun et gæt,

jeg ville under alle omstændigheder ikke affedte min kæde så tit som du gør

Jeg renser den kun når der er kommet meget skidt og snavs i kæden (jord og grus etc)

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Re: Sv: Re: Rust på kæden ... ???
« Svar #8 Dato: August 07, 2006, 12:57:03 pm »

Ja, men hvis du får renset det smørelse væk der sidder inde bag o-ringene får du ikke fedt derind igen.. 
o-ringene bør dog holde snavs og vand ude, men når de får så mange ture petroleum som du siger, er det ikke sikkert de kan holde til det i længden..   det er kun et gæt,

jeg ville under alle omstændigheder ikke affedte min kæde så tit som du gør

Jeg renser den kun når der er kommet meget skidt og snavs i kæden (jord og grus etc)

Lyder logisk og klogt ;-)
xXx - Christian

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
    • www.peets.dk
Re: Sv: Re: Sv: Re: Rust på kæden ... ???
« Svar #9 Dato: August 07, 2006, 01:08:31 pm »
Lyder logisk og klogt ;-)

Pas på, det er sjældent det sker..  :D :D

Paw

• Sandt SVin
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
« Svar #10 Dato: August 07, 2006, 01:11:25 pm »
Jeg renser min kæde med petroleum. Det har jeg gjort nu i over 10 år, og endnu har jeg ikke ødelagt en kæde.

Jeg bruger en Kettenmax fra Louis (den fjerner også rusten) sammen med petroleum, dernæst tørrer jeg kæden grundigt. Jeg kører evt. en lille tur op og ned af vejen for at slynge det sidste petroleum af kæden.
Nu skal der smøres grundigt!
Inderside, yderside, forside og bagside får alle en gang med kædesprayen.
Jeg tørrer naturligvis det overskydende fedt af.

Resultat: en ren og velsmurt kæde.

Jeg har indtil for nyligt brugt Motorex chainlube, men er lige blevet introduceret til Ipone chainspray. Begge produkter er de bedste jeg har prøvet (og jeg har prøvet mange).
God smøring og fremragende vedhæftningsevne.

Btw. Husk nu at rengøre tandhjul, fælg og bagsvinger nu du er igang. Bling, bling :P
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
« Svar #11 Dato: August 07, 2006, 01:35:29 pm »
Jeg har indtil for nyligt brugt Motorex chainlube,

Hvilket også er den der bliver brugt her i huset :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.