Forfatter Emne: Hjælp til relæ  (Læst 8810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

fldahl

• Roadracer
  • the devil made me do it...
Hjælp til relæ
« Dato: Juli 13, 2006, 07:22:13 pm »
Jeg har investeret i et nyt sæt horn. Dog ikke et Stebel Nautilus, som NYGs.  :?

Jeg har fundet fine steder at montere dem. Det er en to-delt horn. Det ene er monteret, hvor det originale før sad (se billede4) - og det andet er monteret til øverst højre for køleren (se billede3). Altsammen fint.!

Der følger et relæ med hornene. Jeg er ikke særlig elektrikerstærk - og jeg kan ikke finde ud af, at sætte skoene på de rigtige steder på relæet.

Vil nogen hjælpe.?

Jeg har prøvet mig frem til, at de to ledninger, der går til det gamle horn er: Den Orange/grønne er fast plus. Den blå/lysegrå er stel, der sluttes, når hornkontakten aktiveres (se billede2).

På relæet har jeg sat fast plus (orange/grønne) til pin 30. (se billede1). Jeg har sat kontakten (blå/lysegrå) til pin 85 (se billede1). Jeg har sat hornene til pin 87 (se billede1).

Intet virker.!  :cry:.. Og hvad skal man bruge pin 86 til.? og hvad betyder den lille bro, der er markeret på diagrammet mellem pin 30 og pin 86..??

Det skal siges, at hornene virker.! Det fandt jeg ud af, da jeg satte den faste plus til plus på hornet  :innocent:

På forhånd tak for hjælp.!

Billede1: (relæ og diagram)

Billede2: (ledningsføring til gammelt horn)

Billede3: (det ene horn monteret til venstre for køler)

Billede3: (det andet horn monteret i stedet for det originale)

« Senest Redigeret: Juli 13, 2006, 07:25:06 pm af fldahl »
Nu uden tohjulet liv...

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Hjælp til relæ
« Svar #1 Dato: Juli 13, 2006, 07:43:08 pm »
Hej, prøv at læse det dokument jeg har postet i den anden horn-tråd.  Der er en forklaring vedr. tilslutning af relæ.
« Senest Redigeret: Juli 15, 2006, 11:40:20 am af nyg »
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

fldahl

• Roadracer
Re: Sv: Hjælp til relæ
« Svar #2 Dato: Juli 13, 2006, 09:03:34 pm »
Hej, prøv at læse det dokument jeg har postet i den anden horn-tråd.  Der forklaring vedr. tilslutning af relæ.

Hej NYG, tak for hjælpen.. Jeg har gennemlæst den nyttige artikel om relæer...

Heri er følgende nyttige tegning.. Men må trigger-pin nummer 86 gerne fødes med stel (som hornkontakten tilbyder).?

Er det nødvendigt at trække plus direkte fra batteriet.? Jeg ved godt, artiklen anbefaler det.

Nu uden tohjulet liv...

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Hjælp til relæ
« Svar #3 Dato: Juli 13, 2006, 09:28:20 pm »
det vi jeg helst ikke svare på, jeg kopierede bare fremgangsmåden i guiden...
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Freddy

• Kalenderpedel
  • Sandt SVin
    • Mit sted...
Re: Hjælp til relæ
« Svar #4 Dato: Juli 14, 2006, 02:41:07 am »
Det er lidt tricky, idet du har fast plus, samt en minus der trigger.

Den faste plus (orange/grøn) ville jeg sætte på terminal 86, og minus fra kontakten (blå/lysegrå) på terminal 85. Hiv en plus direkte fra batteriet til terminal 30 (gennem en sikring, enten 15A som der står i den gule vejledning, eller hvad hornfabrikanten foreslår), og så en ledning fra terminal 87 til hornenes plus-terminal. Hvis ikke hornene får stel(minus) direkte fra deres egen montering, så hiv en ledning fra en hvilken som helst bolt i nærheden (som sidder i stellet) til hornenes stel(minus)-terminal.

Grunden til at det er mest fornuftigt at hive "føde"-plussen direkte fra batteriet, er at så kan du trække al den strøm, batteriet er i stand til at levere. Hvis det originale horn (som jo er temmelig fesent) ikke sidder på et relæ, bliver det fødet gennem horn-kontakten. Det er for så vidt godt nok, for man må gå ud fra at ingeniørerne har dimensioneret skidtet så det kan tåle det. Men hvis dine nye horn trækker mere strøm end det originale (hvilket er meget sandsynligt), trækkes der måske meget mere strøm gennem horn-kontakten end den er dimensioneret til, og det kan i værste fald give en fæl brændt lugt (gæt selv hvorfra). Er du rigtig uheldig, kan det komme til at koste dig en ny kontakt-klump.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

fldahl

• Roadracer
« Svar #5 Dato: Juli 14, 2006, 12:55:41 pm »
hej NYG og Freddy

Tak for svarene.. Med en nats søvn og Freddys udførlige forklaring, så tror jeg, jeg har fuldstændig styr på det.

Så nu vil jeg gå ned og splitte den ad.. Og montere det hele rigtigt.. Og så skal Vejle få at høre, at jeg har fået nye horn  :afro:

God weekend.!
Nu uden tohjulet liv...

Freddy

• Kalenderpedel
  • Sandt SVin
    • Mit sted...
« Svar #6 Dato: Juli 14, 2006, 01:01:19 pm »
hej NYG og Freddy

Tak for svarene.. Med en nats søvn og Freddys udførlige forklaring, så tror jeg, jeg har fuldstændig styr på det.

Så nu vil jeg gå ned og splitte den ad.. Og montere det hele rigtigt.. Og så skal Vejle få at høre, at jeg har fået nye horn  :afro:

God weekend.!
Du vender da lige tilbage med en melding, når du har fået skidtet til at virke! :D

fldahl

• Roadracer
« Svar #7 Dato: Juli 14, 2006, 08:11:15 pm »
Så virker hornene.!!!

Det er sød musik :innocent:..! Nu tror jeg, jeg kan flytte folk tilbage i deres bane, hvis de har overset mig..  :afro:

Det er bare alletiders.!  :D

(og så ved jeg også noget om relæer nu)
Nu uden tohjulet liv...

Freddy

• Kalenderpedel
  • Sandt SVin
    • Mit sted...
« Svar #8 Dato: Juli 15, 2006, 11:45:43 am »
Så virker hornene.!!!
Super! Tilsluttede du det, sådan som jeg foreslog?

fldahl

• Roadracer
« Svar #9 Dato: Juli 15, 2006, 04:53:34 pm »
Så virker hornene.!!!
Super! Tilsluttede du det, sådan som jeg foreslog?

Ja, præcis.. Dog får hornene stel fra deres montering... Det var ellers min tanke, at springe over, hvor gærdet er lavest og nøjes med at sætte det gamle horns faste plus til pin 30... Men jeg ombestemte mig, og købte en sikringsholder og noget ekstra ledning - og koblede relæet direkte til batteriet...

Det fik mig godt nok til at sende alle jer andre en tanke omkring al det elektroniske udstyr, I sætter på.. Der kan godt blive travlt omkring pluspolen på batteriet, hvis man skal have alt for meget udstyr på.. Skruer I andre også en rund løkke-polsko (eller hvad sådan en djævel nu hedder) rundt pluspolen på batteriet..?

Men det har givet mig blod på tanden, eftersom jeg har fundet ud af, det faktisk godt kan lade sig gøre, at montere noget selv.. Det ville være forholdsvis nemt, at koble eksempelvis en alarm til selvsamme relæ og så bruge hornene som sirene..

Men det må blive en anden gang..

Endnu en gang - tak for hjælpen...  :D

Nu uden tohjulet liv...

Freddy

• Kalenderpedel
  • Sandt SVin
    • Mit sted...
« Svar #10 Dato: Juli 16, 2006, 01:31:55 am »
Nu er det jo, trods alt, forholdsvis få ting man eftermonterer på en MC, i hvert fald en sportsmaskine som en SV'er. Så i langt de fleste tilfælde kan man klare sig med en kabelsko på plus-polen. Skal man i gang med alt for meget touring-udstyr, er det måske en fordel at investere i den slags power-distributors som bil-folket bruger til ICE (In-Car Entertainment).