Forfatter Emne: Luftfilter- igen igen....  (Læst 3732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Luftfilter- igen igen....
« Dato: Juli 03, 2006, 08:57:26 am »
Hej..

Har læst de forskellige indlæg vedr. udskiftning af luftfilter.. (K&N, Pipercross) men kan ikke rigtig finde ud af hvad folk har bedst erfaring med på en 1000ér...

Så spørgsmålet er : hvilket filter ville være bedst på en 1000ér med leovince potter...?, og får man overhovedet flere HK ved at skifte..?

Mvh
GD
« Senest Redigeret: Juli 03, 2006, 12:14:21 pm af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Luftfilter- igen igen....
« Svar #1 Dato: Juli 04, 2006, 05:09:21 am »
K&N reklamerer jo direkte med højere effekt og bedre benzinøkonomi, hvis man skifter filter. Det er selvfølgelig noget af en tilsnigelse, idet man ikke får begge dele, men enten det ene eller det andet. Det er en trade-off. Så hvis du blot skifter luftfilter, er der altså (næsten) helt sikkert én eller anden gevinst at hente. Hvis du kombinerer det med en ordentlig udstødning, er det derimod rimeligt sikkert at du henter en effekt-forøgelse, idet motoren lige pludselig kan få al den luft der er behov for, og samtidig også kan komme af med det igen. De standard-monterede luftfiltre og udstødninger er jo et kompromis fra producenternes side, for at kunne imødekomme diverse krav mod både støj og forurening. Samt selvfølgelig lettere/ingen vedligeholdelse. Eksempelvis et K&N filter skal jo fra tid til anden vaskes og re-olieres for at virke optimalt, hvorimod der sjældent skal gøres noget ved det originale luftfilter. Ligeledes skal en larme-potte pakkes om med nyt uld i ny og næ, hvorimod en standardudstødning nærmest er lavet til at kunne leve evigt, hvilket jo også er grunden til at en standardudstødning sjældent kan skilles ad.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Luftfilter- igen igen....
« Svar #2 Dato: Juli 04, 2006, 03:48:06 pm »
spørgsmålet er jo så hvad der er bedst K&N eller pipercross:

Som jeg har forstået det skal man ændre på luftfilter-kassen hvis man sætter K&N filter på, for at få luft nok. Hvilket man jo ikke skal med et pipercross filter - men er det en god ide at køre med et helt ubeskyttet filter til gadebrug i det danske klima, jeg tænker først og fremmest på vand og lign. altså om det kan komme ind til filteret.

Er der nogen der har prøvet K&N, uden at ændre "kassen" ?

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

GTI

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 767
  • Go big or go HOME!
Re: Luftfilter- igen igen....
« Svar #3 Dato: Juli 04, 2006, 04:17:10 pm »
Jeg kjører med KN uten å endre luftfilterkassen. Det fungerer fint på min 650. Satte det på sammen med komplett Yoshimura TRS og sykkelen har i alle fall fått et sterkere mellomregister, det virker rett og slett som den puster lettere..
Nå med GSX-R 750 K7 ('07)


Tidligere MCer:
1098 S ('08)
YZF-R1 RN12 ('06)
VFR800A7 VTEC ('07)
SV650SK3 ('03)

"Only a motorcyclist understands why a dog sticks his head out of a car window

palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
Sv: Luftfilter- igen igen....
« Svar #4 Dato: Juli 04, 2006, 06:42:53 pm »
jeg fandt dette http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_snorkel.html
jeg ved ikke om det giver nok luft og om man kan gøre det på en SV1000
men det er da en billig løsning
Blå SV650S 00

Rasmus

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
Sv: Luftfilter- igen igen....
« Svar #5 Dato: Juli 04, 2006, 08:10:13 pm »
jeg fandt dette http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_snorkel.html
jeg ved ikke om det giver nok luft og om man kan gøre det på en SV1000
men det er da en billig løsning

Jeg tror squ ikke jeg ville "hærge" SVinet med den slags hjemmebyg. Hvad koster KN og Pipercross til SVin??

palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
Sv: Luftfilter- igen igen....
« Svar #6 Dato: Juli 04, 2006, 10:13:28 pm »
smag og behag, jeg personlig kan bedst lide hvis det er "hjemmebyg"  :D (skal selvfølig være i orden og sikkert )
og da man ikke kan se det og selve filteret er uberørt så synes jeg det er fint, Hvis det altså virker :D
Blå SV650S 00

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Sv: Luftfilter- igen igen....
« Svar #7 Dato: Juli 04, 2006, 10:32:55 pm »
jeg fandt dette http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_snorkel.html
jeg ved ikke om det giver nok luft og om man kan gøre det på en SV1000
men det er da en billig løsning
Det er kun på den "gamle" model (K1 - K2 sv650) at luftfilteret ser sådan ud, men på den kan man ikke mærke forskel på den linkede operation og så et K&N.
Jeg gjorde det på min tidligere cykel, men kunne som sagt ikke mærke forskel på det modificerede filter og K&N.

Så skær det størrer og vent med at købe K&N til du skal skifte filteret alligevel...

SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Luftfilter- igen igen....
« Svar #8 Dato: Juli 04, 2006, 10:34:03 pm »
jeg fandt dette http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_snorkel.html
jeg ved ikke om det giver nok luft og om man kan gøre det på en SV1000
men det er da en billig løsning

Problemet er sådan set ikke at få luft nok TIL filtret, men IGENNEM filtret....


Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
Sv: Luftfilter- igen igen....
« Svar #9 Dato: Juli 10, 2006, 08:40:25 am »

jeg fandt dette http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_snorkel.html
jeg ved ikke om det giver nok luft og om man kan gøre det på en SV1000
men det er da en billig løsning
Det er kun på den "gamle" model (K1 - K2 sv650) at luftfilteret ser sådan ud, men på den kan man ikke mærke forskel på den linkede operation og så et K&N.
Jeg gjorde det på min tidligere cykel, men kunne som sagt ikke mærke forskel på det modificerede filter og K&N.

Så skær det størrer og vent med at købe K&N til du skal skifte filteret alligevel...


er man ikke nød til at dysse om eller hæve nålen hvis der kommer mere luft til, for ikke at få en for tynd blanding
« Senest Redigeret: Juli 10, 2006, 09:43:18 am af pallej »
Blå SV650S 00

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Sv: Luftfilter- igen igen....
« Svar #10 Dato: Juli 10, 2006, 12:20:10 pm »

jeg fandt dette http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_snorkel.html
jeg ved ikke om det giver nok luft og om man kan gøre det på en SV1000
men det er da en billig løsning
Det er kun på den "gamle" model (K1 - K2 sv650) at luftfilteret ser sådan ud, men på den kan man ikke mærke forskel på den linkede operation og så et K&N.
Jeg gjorde det på min tidligere cykel, men kunne som sagt ikke mærke forskel på det modificerede filter og K&N.

Så skær det størrer og vent med at købe K&N til du skal skifte filteret alligevel...


er man ikke nød til at dysse om eller hæve nålen hvis der kommer mere luft til, for ikke at få en for tynd blanding
Du er ikke ligefrem nødt til, men det er da ingen skade til.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...