Forfatter Emne: Forgaffel  (Læst 5507 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jannik-Thorsen

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Forgaffel
« Dato: Marts 11, 2006, 04:13:03 pm »
Hejsa jeg er ny i dette forum........ :) jeg ville høre om der er noget som har kendskab til at gøre forgaflen mere hård om man kan gøre det kun med olie...

Hilsen Jannik

ole s

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 293
Forgaffel
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2006, 04:55:18 pm »
skift fjerderne i forgaffelen og olien til et sæt fra hyperpro , jeg var oppe hos alex-mc i dag og så sådanne et komplet sæt.

Ole S.
SV650 blå, zx6rr forgaffel,hugger, Hyperpro bagdæmper,og noget mere jeg ikke kan huske.

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Forgaffel
« Svar #2 Dato: Marts 11, 2006, 05:01:24 pm »
Citat fra: Jannik-Thorsen
Hejsa jeg er ny i dette forum........ :) jeg ville høre om der er noget som har kendskab til at gøre forgaflen mere hård om man kan gøre det kun med olie...

Hilsen Jannik


hejsa og velkommen til, hvad kører du på???
   

Jannik-Thorsen

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Re: Forgaffel
« Svar #3 Dato: Marts 11, 2006, 06:51:49 pm »
Citat fra: Moolex
Citat fra: Jannik-Thorsen
Hejsa jeg er ny i dette forum........ :) jeg ville høre om der er noget som har kendskab til at gøre forgaflen mere hård om man kan gøre det kun med olie...

Hilsen Jannik


hejsa og velkommen til, hvad kører du på???


Hejsa og tak.... jeg køre sv650s fra 99

Pyrotek

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 264
  • Nu med underseat Exhaust
Forgaffel
« Svar #4 Dato: Marts 12, 2006, 11:46:23 am »
Da jeg havde en 99'er altså gammel model drejede jeg 2 stk. bøsninger efter denne opskrift en opskrift jeg fandt her http://www.sv650.org

De skal være 35mm. i diameter og 15mm. lange og det skal være en bøsning altså med hul igennem.

den fulde tekst lyder:
My reworking of the SV continues - just thought I would send the lazy way of changing the fork oil and adding spacers - without removing the forks!

Lets face it, removing the front wheel, mudguard, calipers, forks etc is a right pain - there is a better way and it can be done in under 15 minutes! You need a thin bamboo pole about 3 foot long, 2 metres of 10mm flexible pipe, a bent nail, 1 litre of fork oil and a selection of 35mm washers. You are now ready to convert the washed out front suspension without removing the fork legs and it can be done in under 15 minutes!

First loosen the fork caps, now jack up the front wheel clear of the ground.
Remove the fork caps completely - dont worry about the caps popping upwards with spring tension, there is none!
Remove the metal spacer tubes from inside the forks.
Attach your bent nail to bamboo stick with tape, grovell inside forks and pull up to remove spacer washer, then grovel again and remove the spring.
Remove bent nail, insert bamboo pole into one leg, until it goes to the bottom - careful, the bottom has a recess in, get it right and you will feel the pole go down another six inches.
Pull back out and mark oil level on bamboo stick with black marker pen for reference later.
Attach pipe to bamboo stick right at the end and again send to inside of forks, down into recess. Suck on pipe and all the oil will magically drain into can. Catch what can! - Whoops sorry you need a can to catch oil in! Process takes about two minutes and does remove all the oil! Drain second leg same.
Pour 480ml of 15 sw oil into first leg, insert bamboo stick and careful top up to reference mark made earlier. Follow suit with second leg. (Mr Suzuki was a full 30mm different from one leg to the other in my SV - you now have two perfectly balanced legs - 489 ml is the correct amount per leg)
Insert springs, then amount of washers to increase preload that you require - I inserted 15mm each side and it feels not bad. The washers must be 35mm exactly, anymore and they will not fit inside the legs. I managed to find some at 35.5mm and had to grind the .5mm off.
Just drop an equal amount in each leg and top off with the original suzuki washer.
Insert the spacers and tighten up the fork caps - you will have to push down hard as you tighten as your washers are now doing their job.
Lower jack and burn rubber up the street!

Some people prefer thicker 20 sw oil, or more spacers, around 19mm not uncommon. With the rear set on number four, the front now feels matched, doesn't flop when braking and has helped no end with the pitching (UK roads).

Rates about a seven on the improvement scale. You could do better and fit aftermarket springs but not for the ?8 the above cost inc the oil.

So there you have it - the laziest way of uprating the SV front yet!

Det virker og giver en strammere forende 8)
Gul SV 650S K5

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Forgaffel
« Svar #5 Dato: Marts 29, 2006, 11:16:14 pm »
Jeg fik desværre ikke mere MC-tilbehør tilbage i skat i år (tværtimod :(), men jeg bliver nødt til at gøre noget ved den forende...

Jeg sidder og tænker på om det på K4'eren ikke ville have en tilsvarende effekt bare med 20w olie og så ellers skrue preloaden i bund? Uden at jeg lige gider gå ud og måle på den, tror jeg ikke at der fra standardindstillingen til bund er 15 mm.

Budgettet burde jo nok kunne strækkes til en liter olie og en stang bambus... ;)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Forgaffel
« Svar #6 Dato: Marts 29, 2006, 11:33:27 pm »
Ja skattefar og momsemor kan du være helt sikker på, at de tager hvad de skal ha !!


nåmen..  bare skrue forgaflen helt i bund og en 20w olie er nok ikke tosset at prøve med..  (og måske en smule mere end de foreskriver)

men som vi har snakket om..  er det jo ikke den løsning jeg ville anbefale.  :wink:  :wink:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Forgaffel
« Svar #7 Dato: Marts 30, 2006, 10:42:40 am »
Citat fra: n00bsmurf
Jeg fik desværre ikke mere MC-tilbehør tilbage i skat i år (tværtimod :(), men jeg bliver nødt til at gøre noget ved den forende...

Jeg sidder og tænker på om det på K4'eren ikke ville have en tilsvarende effekt bare med 20w olie og så ellers skrue preloaden i bund? Uden at jeg lige gider gå ud og måle på den, tror jeg ikke at der fra standardindstillingen til bund er 15 mm.

Budgettet burde jo nok kunne strækkes til en liter olie og en stang bambus... ;)

Ja, undskyld jeg spørger, men hvor meget har du egentlig prøvet at stille på din standard affjedring?

Vi kan hurtigt blive enige om at det er rat at investere i nyt grej, men lige præcis med affjedringen (både for og bag) vil jeg hævde at der er en hvis idé i at prøve sig lidt frem selv.  Det skærper bevidstheden om hvordan det i det hele taget fungerer, og om hvad ændringer i den ene eller anden retning forårsager.  
Således kan man også konstatere om (at) der er et reelt behov for ændringer i materiellet.

Du skulle da til Racing4fun, ikke?  Mon ikke der er mulighed for at stille på sagerne i pauserne, så har du et helt reelt grundlag for sammenligning.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Forgaffel
« Svar #8 Dato: Marts 30, 2006, 11:38:35 am »
Citat fra: nyg
Ja, undskyld jeg spørger, men hvor meget har du egentlig prøvet at stille på din standard affjedring?

Det korte svar - nok.

Der er lissom også kun 7 indstillinger bagpå, hvoraf kun de 4 giver nogen form for mening. Og foran har vi også kun preload. Det er jo ikke fordi det tager lang tid at høvle dem igennem.

Jeg synes at forenden er slatten uanset indstilling, og den er et reelt irritationsmoment for mig i hverdagen. Bagenden er bedre, men alligevel kom en gixxer-fjeder på - både fordi jeg synes det er sjovt at man kan, og så vil jeg gerne finde en indstilling der er et bedre mix mellem komfort og feedback. Det kan jeg ikke rigtigt med den originale. Indtil videre er jeg godt tilfreds med den. Jeg har ikke haft i tankerne at lave en GSX-R forende, det er alt for meget bøvl (hatten af for Rune), men jeg gad sgu godt skifte indmaden ud på den eksisterende.

Det kan være 1000'eren er bedre i standard-affjedringen. Men ærlig talt synes jeg 650'eren lader en del tilbage at ønske. Jeg kan ikke tro på den ikke kan blive bedre.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Forgaffel
« Svar #9 Dato: Marts 30, 2006, 11:50:28 am »
OK, fair nok! Vi har jo lidt flere indstillingsmuligheder, så jeg har lovet mig selv at jeg skal have målt & testet det  ordentligt igennem inden jeg investerer i noget nyt.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Forgaffel
« Svar #10 Dato: Marts 30, 2006, 12:01:30 pm »
Citat fra: nyg
OK, fair nok! Vi har jo lidt flere indstillingsmuligheder, så jeg har lovet mig selv at jeg skal have målt & testet det  ordentligt igennem inden jeg investerer i noget nyt.

Det er en fremgangsmåde jeg kun kan tilslutte mig :) Jeg er jo tilhænger af at man køber efter sit eget behov og evne og ikke hvad andre siger, check mine Z6-sutter.

100 kroners olie er værd at prøve...
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Bongers

  • Anders Matsort SV650S K2
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 556
  • Halvtids dum !!
Forgaffel
« Svar #11 Dato: Marts 30, 2006, 01:07:34 pm »
Citat fra: nyg
OK, fair nok! Vi har jo lidt flere indstillingsmuligheder, så jeg har lovet mig selv at jeg skal have målt & testet det  ordentligt igennem inden jeg investerer i noget nyt.


Prøv at se guiden til indstilling af affjedringen

Jeg har allerede fået mange timeres sjov ud af min nye fjeder (og den er ikke færdig indstillet) :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  Den er alt for stor - men meget fed at køre med  :P
Though I walk through the valley of the shadows of death, shall fear no evil, for I am the meanest motherfucker in the valley

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Forgaffel
« Svar #12 Dato: Marts 30, 2006, 01:32:57 pm »
Citat fra: Bongers
Citat fra: nyg
OK, fair nok! Vi har jo lidt flere indstillingsmuligheder, så jeg har lovet mig selv at jeg skal have målt & testet det  ordentligt igennem inden jeg investerer i noget nyt.


Prøv at se guiden til indstilling af affjedringen

Jeg har allerede fået mange timeres sjov ud af min nye fjeder (og den er ikke færdig indstillet) :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  Den er alt for stor - men meget fed at køre med  :P

prøv at se den sidste post i den tråd... :roll:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson