Problemet er løst.
1. Først skiftede vi koblingsplade. Løste ikke problemet.
2. Så blev master og slave cylinder skilt ad og renset. Løste ikke problemet.
3. Skilte koblingen ad for anden gang. Undersøgte "slipper clutch" aka back torque limiter (btl). Dette har løst den glidende kobling fra 4-6.5k omdrejninger.
Det var svært at fremprovokere på kommando, men skete 10-30 gange på en tur. Typisk når man "coastede" og holdte en rolig fart fx 80 eller 130 og man så gav pludselig gas. 1 ud af 3 gange ville den tage omdrejninger og glide i koblingen indtil omkring 6.5-7k omdrejninger. For derefter at hamre koblingen sammen og dale ned til de korrekte 5,x omdrejninger der nu passede til farten.
De kunne spore en minimal slitage på EN af de 3 "tænder" i Suzukis slipper konstruktion. Og lidt misfarvning (korrison) omkring slipper enheden. Vores bedste bud er at denne minimalt deforme "tand" har gjort det muligt for slipper-enheden at "hænge" og ikke glide ordentlig på plads. Engang imellem.
I min nysgerrighed på at fejlsøge kan man læse at denne konstruktion ikke bare "slipper" lidt ved motorbremsning, men endnu vigtigere er at den hjælper til med at udøve ekstra pres på koblingen ved acceleration, når den mærker momentet. Den "slipper" og udøver ikke dette pres når man bare cruiser ved konstant hastighed - ergo er det vigtigt den kan glide de få millimeter den nu skal uhindret og at den gør det når man vrider håndtaget.
Enkelte andre udenlands, som har haft problemer relateret til BTL har enten svejset skidtet sammen, fået lavet en custom løsning eller sat en BTL fra en V-strom i, som skulle være bedre!?! Jeg har fået sat en ny BTL i min. Som Suzuki til stor overraskelse (for VOMC) havde på lager herhjemme.
Sorry - er ikke mekanisk velformuleret. Men håber nogle en dag kan spare en hel del tusinde kroner, tid og frustration i fejlsøgning.