Sakset fra nettet:
Bankning opstår, når blandingen af benzin og luft i motoren presses sammen. For at få den optimale ydeevne skal tændrøret antænde blandingen på det rigtige tidspunkt. Men når luft presses sammen, stiger temperaturen.
Det kan føre til spontan antænding, der giver små eksplosioner i stemplet, som motoren ikke har godt af. Motorens ydeevne afhænger dog også af, hvor meget luft- og benzinblandingen sammenpresses.
Stor kompression giver stor ydeevne, men større risiko for bankning. Derfor er det en fordel at bruge benzin, som selvantænder så sent, at det kun er tændrøret, der sætter forbrændingen i gang. Denne egenskab kendetegner høj-oktan-benzin, og jo højere oktantal, desto længere går der, før den selvantænder
Og
Benzinens opgave er at forbrænde i bilens cylindre. Derved drives et stempel, som giver bilen drivkraft. I cylindrene bliver benzindampene presset hårdt sammen, og det gør dem varme. Forbrændingen skal sættes i gang af en gnist fra tændrøret, men af og til kan benzindampene blive så varme, at de selvantænder. Det er uheldigt, da det kan få benzinen til at eksplodere i utide. Selvantændelse er det, der høres som bankelyde fra motoren. Oktantallet er kort fortalt et udtryk for benzinens evne til at modstå selvantændelse.