Igår var jeg ude og kører og jeg prøvede og trykke i styret som jeg fik fortalt af flere af jer.. og rigtig nok kunne jeg straks mærke at jeg havde meget mere kontrol over kørslen.. og nu slalommer jeg den uden om dæksler.. Fedt og der skal ingen ting til.. Kanon't...
Majse
"Trykke i styret" - skær det lige ud i pap.... - jeg vil også prøve......
Ja jeg kunne også godt tænke mig og vide hvad det er i snakker om, er det kontra styring i hentyder til eller hva.
Eller skal jeg side med venstre hånd og trykke med en vilkårlig finger på et bestemt sted styret når jeg køre, for det tror jeg næppe har en effekt:D
ja det er godt nok en gammel tråd fra i sommers..
men vil da gerne prøve at forklare for dig, da jeg ik syntes at det er blevet beskrevet nogen steder. (måske fordi de fleste allerede godt er klar over det)
hver gang du drejer/lægger dig ind i et sving, kontrastyrer du helt automatisk. Dvs dit forhjul peger i realiteten den modsatte retning af hvad du egentlig kører (læner din cykel mod venstre, peger dit forhjul en smule mod højre). Du lægger ikke mærke til det, m.m. du fokuserer på det, eller lærer følgende tip "tryk på styret" som nok er en lidt forkert beskrivelse i mine øjne.
Prøv når du kører ligeud, at med din (lad os sige højre hånd) at skubbe styret frem således at styret går mod venstre.. så vil du mærke at cyklen forsøger at lægge sig ned mod højre, og derved også begynde at trække/dreje mod højre. Det er kontrastyring. og derved lægger man nemmere mærke til at man rent faktisk kører kontrastyring i et hvert sving (forhjulet peger ikke i samme retning som kørselsretningen (det er selvølgelig minimalt, men det gør det)
Det med at kunne kontrastyre er en god ting, når du eks. pludselig skal undvige noget. Istedet for at prøve at dreje ved at læne cyklen til den ene side for at dreje uden om det der nu måtte være i vejen for din kørsel, så er kontrastyring den hurtigste måde at få undviget på, fordi man tvinger cyklen til at lægge sig ned til at svinge.. det andet er for langsomt, hvis det er en undvige manøvre.
det samme kan gøres hvis man ligger godt ned i et sving, og man pludselig finder ud af at svinget bliver skarpere, hvis tiden ikke er til at bruge vægten, så hiver/skubber man lidt i styret, og cyklen vil lægge sig mere ned og dreje skarpere. Det er her at man skal kende sin cykel godt og have lidt nosser. (har endnu ikke bevidst gjort det... men håber at banekørsel næste år, gør mig bevidst om teknikken/muligheden i det.)
håber det har kastet lidt lys over sagen..
for dem som ikke var klar over det..
Det er sundt at få det prøvet af, det er jo rart at vide hvordan ens motorcykel fungerer/reagerer
iiihh... blir det ik snart sommer !!