Forfatter Emne: Tomgangsskrue sidder fast  (Læst 3523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Danzig

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 112
Tomgangsskrue sidder fast
« Dato: Oktober 30, 2006, 12:09:40 am »
Hej
Helt ny på min SV (650s,`02).

Min SV kører kun med ca 900rpm i tomgang, så den går ud konstant...også når den er varm.
Jeg har prøvet at dreje på tomgangsskruen, men den sidder uhjælpelig fast
...eller også gør jeg det forkert :undecided:
Jeg holder fast med en tang på det inderste stykke rør, samtidig med at jeg forsøger at dreje på skruen,
men den er fuldstændig umulig at rokke.
Er det bedst, at køre ned og få den skiftet eller er der nogen, der har et godt råd?
-Og lige for at være sikker, det er vel højre om for at skrue op.

...og super side forresten :thumbsup:
I said wooho! (H. J. Simpson)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Tomgangsskrue sidder fast
« Svar #1 Dato: Oktober 30, 2006, 01:52:35 am »
Velkommen til.

Tomgangsskruen kan godt være en smule bøvlet at have med at gøre (specielt hvis man har en fuldkåbe til at sidde i vejen :brok: ). Dette til dels fordi den er forbundet til karburatorerne via et "kabeltræk" af nogenlunde samme type som et speedometerkabel, hvilket giver justere-skruen en "fjedrende" bevægelse.

Det burde ikke være nødvendigt at holde fast i yderkablet med en tang. Yderkablet sidder fast i et beslag, som igen sidder mellem selve stellet og motoren, så det burde ikke rokke sig. Hvis alt fungerer som det skal, kan man faktisk justere på skruen med fingrene alene. Men vi lever ikke i en perfekt verden, derfor kan snavs og manglende smøring have gjort kablet unødigt stramt. Det burde dog under alle omstændigheder kunne klares med en big-ass skruetrækker. Virker det imidlertid ikke, vil jeg foreslå dig at løfte tanken op og så få smurt tomgangskablet.
I øvrigt foreskriver manualen vist (hvis jeg husker ret) en tomgang på 1200-1400 omdr/min ved driftsvarm motor.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Tomgangsskrue sidder fast
« Svar #2 Dato: Oktober 30, 2006, 08:28:34 am »
Nu ved jeg ikke helt præcist hvordan systemet fungerer på en SV'er, men på min minigixxer, er det lidt nemmere at justere tomgangen hvis jeg trækker en lille smule i gaskablet (drejer på gashåndtaget). Så er der ikke nær så meget modtand, og man undgå den fjedrende bevægelse som Freddy nævner.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Danzig

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 112
Re: Tomgangsskrue sidder fast
« Svar #3 Dato: Oktober 30, 2006, 11:20:26 am »
Tak for svarene  :thumbsup:

Det lykkedes efter at have smurt kablet lidt og så men en big-ass skruetrækker at få den løs, så jeg kunne skrue på den...men det tog godt nok noget tid (og skruen er lidt medtaget nu :oops:).
Nu ligger den på 1500rpm, når den er varm, så nu skal jeg lige ha skruet den en smule ned igen.
Man skal åbenbart skrue en del på den, før det tomgangen ændrer sig.

Mange tak for hjælpen  :)
I said wooho! (H. J. Simpson)

Danzig

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 112
Re: Tomgangsskrue sidder fast
« Svar #4 Dato: Oktober 30, 2006, 11:22:21 am »
ps: -og yderkablet sidder ikke fast i forhold til beslaget, men det er ikke sikkert det betyder det store.
I said wooho! (H. J. Simpson)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Tomgangsskrue sidder fast
« Svar #5 Dato: Oktober 30, 2006, 03:41:47 pm »
Det lykkedes efter at have smurt kablet lidt og så men en big-ass skruetrækker at få den løs, så jeg kunne skrue på den...men det tog godt nok noget tid (og skruen er lidt medtaget nu :oops:).
Nu ligger den på 1500rpm, når den er varm, så nu skal jeg lige ha skruet den en smule ned igen.
Man skal åbenbart skrue en del på den, før det tomgangen ændrer sig.
Det med den medtagne skrue kan godt være svært at undgå, det er trods alt kun plastic.
Tomgangen kan du være rimeligt græsk-katolsk over, hvis du vil. Min står på 1600, og det bekymrer mig ikke. Jens Bjørn har sin til at stå på 2000, for at forhindre alt for kraftig motorbremsning. Så 1500 behøver du ikke være nervøs for.

ps: -og yderkablet sidder ikke fast i forhold til beslaget, men det er ikke sikkert det betyder det store.
Du har vist ret. Og nej, det betyder intet. Yderkablet er der vel kun for at stabilisere samt beskytte inderkablet, som ret beset jo blot er en stålwire.
Men super at høre, at det lykkedes. :D  :thumbsup:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Tomgangsskrue sidder fast
« Svar #6 Dato: Oktober 30, 2006, 06:16:44 pm »
Er det bedst, at køre ned og få den skiftet eller er der nogen, der har et godt råd?

Jeg plejer at pille kablet ud af beslaget når jeg skruer på tomgangen. Det virker nemmere. Desuden kan det være en fordel at "blippe" gassen når du skruer, så ikke du skal skrue imod fjedre, spjæld og hvad har vi.

Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Danzig

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 112
Re: Tomgangsskrue sidder fast
« Svar #7 Dato: Oktober 31, 2006, 01:07:51 pm »
Ja, jeg blev også nød til at tage den ud af beslaget for at kunne få den løs. Jeg holder den nok på de 1500rpm, nu når det er koldt, så kan jeg skrue lidt ned for den til foråret...bare det snart var forår.
Tak igen for svarene og info  :thumbsup:
I said wooho! (H. J. Simpson)