Forfatter Emne: Kobling e.lign slipper kortvarigt ved 6000 rpm  (Læst 3743 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SkyQuake

• Scooterfjæs
  • *
Kobling e.lign slipper kortvarigt ved 6000 rpm
« Dato: Maj 20, 2013, 03:06:23 pm »
Hej gutter og gutinder. Den var helt gal i dag med min SV1000s 2006 med PC3 og høj temperatur uden for. Cyklen har kørt 31.000 km. De kiggede ind i motor og kobling ved sidste service uden at finde fejl. De synes dog den vibererede en smule ud over normalen. (Det syntes jeg ikke - men jeg er heller ikke fagperson). De skiftede to pakninger for at kigge ind i hhv. motor (en bolt der skulle tjekkes) og gearkassen blev også undersøgt - hvordan ved jeg ikke. Suma sumarum har de vel skiftet noget olie på gearkassen også????

Her pinse mandag hvor motoren var godt driftvarm - så kunne jeg hele tiden provokere et kortvarigt slip ved 6.000-6.500 omdrejninger, hvis jeg vred håndtaget i bund fra lave omdrejninger. Cyklen mister lige pusten for så at trække vildt igen ved 6.500+ Nålen daler fra 6.500 til 6000 og så er der ikke mere. Kunne fremprovokere det i hhv. 3.-4.-5. gear. 6. gear var der ikke lige plads til. Det er sket før, men slet ikke i samme omfang som i dag. Hvad kan det være?

Gammel, forkert eller for lidt olie på gearkasse?
En kæde der hopper en tand? Når maks moment tager fat?
Slidte kobling plader/fjedre?
Ny grundindstilling af koblingspunkt?
Motorstyringen der bøvser?
Fordi jeg har smidt Statoils 95 otan på istedet for liberhaver??? :D

SkyQuake

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Kobling e.lign slipper kortvarigt ved 6000 rpm
« Svar #1 Dato: Maj 20, 2013, 03:23:05 pm »
Hvor fik du den lavet og ved du hvilken motorolie de fyldte på?

Gearkasse/kobling bruger samme olie som resten af cyklen re jeg ret sikker på.

Gearkassen "slipper" ikke bare sådan uden at man kan høre det, så det kan være at du har ret i at koblingen glider. Da det er en vådkobling som ligger i samme oliebad som resten af motoren, så er det vigtigt at man ikke bruger den forkerte olie.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

SkyQuake

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #2 Dato: Maj 20, 2013, 09:05:50 pm »
Vordingborg MC-center. Jeg ringer og spørg dem i løbet af ugen.

SA

• Roadracer
« Svar #3 Dato: Maj 20, 2013, 10:43:14 pm »
Hvis omdr. FALDER, kan det jo ikke være en kobling der glider...!   

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #4 Dato: Maj 21, 2013, 09:59:17 am »
Hvis omdr. FALDER, kan det jo ikke være en kobling der glider...!

True... Det lyder MEGET underligt?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Haugen

• Sandt SVin
  • Bike: andet
« Svar #5 Dato: Maj 21, 2013, 02:51:53 pm »
Mikrolækage i benzintilførslen, som kun får tryk nok til, at suge luft ind ved 6500 rpm og hvor benzinen har tryk nok til, at passere forbi over 6500 rpm? Eller måske en afklemning efter samme princip? Jeg gætter bare og er på ingen måde sikker, men hvis de har hevet lidt for meget i benzinslangen... Kan det overhovedet lade sig gøre?
« Senest Redigeret: Maj 21, 2013, 02:55:48 pm af Haugen »
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl

SkyQuake

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #6 Dato: Maj 21, 2013, 06:14:31 pm »
Hej - fik ikke ringet - job, job og job.

Jeg må være et svar skyldigt i om den falder i omdrejninger. Det går jo pænt stærkt.

Om den glider op til 6500 fra 6000 omdrejninger, for så at få fat og ryge ned til 6000 igen kan jeg ikke vurdere. Umiddelbart synes jeg dog ikke jeg hører noget mekanisk, ej heller at motoren momentant slukker/misskyder? Det er mest som den falder på plads i et gear eller og cyklen lige "knækker" og mister trækket i 0.2 sekunder. Men altid ved de pågældene omdrejninger.

Et andet udenlandsk forum nævnte noget med et luftfilter der tabte/sugede luftfilter materiale ind???

Jeg skal nok opdatere løbende.

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Maj 22, 2013, 11:21:32 am »
Jeg kan faktisk huske at der er et par stykker som har haft et lignende problem før... Nu siger du godt nok at omdrejningerne STIGER og ikke daler - så koblingen er ikke renset for mistanke endnu. Men prøv lige at se på nedenstående.

De som oplevede lignende problemer fandt de ud af at der slap luft ind et eller andet sted imellem luftkassen og indsprøjtningen. Det var bare et spørgsmål om at spænde et spændebånd og så var problemet væk. Det kan jo være at de vibrationer din cykkel resonerer ved passer med ca 6000 omdr og dette får falsk luft til at slippe ind ved dette spændebånd (sandsynligvis på den bagerste cylinder hvor det er svært at komme til og spænde ordentligt.

Se her:

http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7606.msg78554

http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=10119.msg103184

http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=5639.msg61854

SA

• Roadracer
« Svar #8 Dato: Maj 22, 2013, 07:13:20 pm »
Hvis du mener, at det er noget ifbm motor-styringen, og det er muligt at genskabe problemet
 Konsekvent og ved samme omdr, så ville jeg nu prøve at koble PC fra! Bare for at udelukke den
mulighed.

SA

SkyQuake

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #9 Dato: Maj 23, 2013, 08:01:33 pm »
Hej piger

Jeg testede det lige i dag - godt nok kun 32 km, men kunne ikke fremtvinge "hakket" i accelerationen i hverken 3., 4. eller 5. gear. Eneste forskel er kortere tur og langt koldere i vejret.

Sky