Forfatter Emne: Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?  (Læst 6641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?
« Dato: September 02, 2012, 03:48:52 pm »
Kære venner,

Jeg har for et par måneder siden erhvervet mig en SV 1000 N fra 2006 med 5000 km på klokken..

Den tidligere ejer havde desværre mishandlet dyret og ladet den stå udendørs i al slags vejr. Efter en meget kærlig hånd, olieskift, nyt oliefilter, nyt luftfilter, nye tændrør og en ny tændspole kører dyret igen :)

Jeg fik F.A. Motorsport til at finde finde ud af hvorfor den kun gik på den ene cylinder, og det var her tændspolen blev skiftet.

Cyklen har kørt sindsygt godt efterfølgende, og de sidste 600 km siden udbedringerne har været en sand fornøjelse :D

Indenfor de sidste 50 km synes jeg at cyklen "motorbremser" meget når jeg kører helt almindelig by- og landevejskørsel. Hvad dælen kan det være? Kan jeg have brugt en forkert motorolie? Kan cyklen mangle gearolie eller lignende??

Cyklen starter nemt, kører fint i tomgang (ca. 1000 omdr/m) og trækker også umiddelbart som den skal. (måske med en knap så silkeblød motorgang). DEr vises ingen fejl i instrumenteringen. Jeg kom ved en fejl til at tanke Bio 2G med 2 % bioethanol på statoil sidste gang jeg tankede. Kan det have nogen inflydelse?

Mange spørgsmål fra en absolut nybegynder indenfor mcverdenen..

Sætter stor pris på jeres kyndige hjælp  :respekt:

Venlig hilsen
Kristian





Rigeligt gas!!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?
« Svar #1 Dato: September 02, 2012, 09:24:45 pm »
Velkommen til.   :mrgreen:

Fedt at høre fejlene blev fundet og du er glad for den.  :D

Din tomgang skal du starte med at justere op til 1300 som manualen siger - det vil med al sandsynlighed fjerne en del af det du oplever som motorbremse. Dog ER det en V2 som bare har den karakteristik at den motorbremser en del, så du kan ikke forvente 4 cyl silkeblød motorgang.

Motor og gearkasse deler olie, så hvis der er nok olie på, er det ikke problemet. Hvilken olie har du hældt på den?

Bioethanol er den ligeglad med...
« Senest Redigeret: September 02, 2012, 09:39:32 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?
« Svar #2 Dato: September 04, 2012, 04:01:31 pm »
Hej Sajmon,

Mange tak for svar. Har jo efter lidt tid her på svrider.dk fået indtryk af du er en sand guru når vi snakker Suzuki SV  :D

Jeg ved faktisk ikke præcis hvilken type olie der er fyldt på svinet, men går ud fra min kollega jeg købte den af har fulgt foreskrifterne? Hvilken olie har du gode erfaringer med, og hvor mange ml hælder du på? Tror jeg skifter olien igen. Den ser allerede meget mørk ud, og der er også fyldt for meget på kan jeg se  :facepalm:

Håber et olieskift og en opjustering af tomgangen kan gøre mig glad igen !

Vh
Kristian
Rigeligt gas!!

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?
« Svar #3 Dato: September 04, 2012, 04:09:05 pm »
Olie er religion, søg på forum og du skal finde..
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?
« Svar #4 Dato: September 04, 2012, 04:23:24 pm »
Hej Kristian,

Vær opmærksom på at for meget olie kan skade motoren ved belastning - så tap evt. lidt af den overskydende olie af maskinen inden du gør noget andet. Jeg mindes at der er 2700 ml. der skal på en SV1000 (det står lige ved siden af olievinduet. Hvis du har mulighed for at afmåle denne mængde, så ved du at du har gjort det korrekt.

Husk også at skifte oliefilter (typisk 100 kr) hvis du alligevel skifter olie. Det ville være en skam at forurene den nye olie med det skidt der kan ligge i filteret. Køb også en pakning med til bundproppen (typisk 5-10 kr) når du køber olie - så er du sikker på at alt er tip top :-)

Suzuki anbefaler semisyntetisk 10W40 og jeg har altid været glad for den Motul de typisk sælger hos de autoriserede forhandlere i 4 liters dunke.

Der har været flere tilfælde hvor SV ejere i god tro har hældt fuldsyntetisk race-olie på deres maskiner i troen at det var bedre, men har brændt koblingen af fordi den glider i det lette olie. SV-koblingen er designet specifikt til den olieviskositet som forhandlerne anbefaler.

Så vær sikker på at der bliver fyldt korrekt olie på!

Olien må desuden gerne være mørk karamel-brun - så længe at den er klar (og ikke sort).
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?
« Svar #5 Dato: September 04, 2012, 10:37:01 pm »
Endnu engang tak for svar, det er sgu en stor hjælp når man er nybegynder. Længe leve internettet og svrider.dk  :thumbsup:

Olien ser sort ud, og når cyklen står ret er glasset helt fyldt ud. Hmm, hvad har de dog tænkt da de fyldte på??

Ganske rigtigt som du siger, så står der ved siden af glasset 2700 ml..

Glæder mig til at se om det gør en forskel, men det er jeg sikker på det vil..

Skal nok lige komme tilbage med en up-date når jeg har fået det gjort!

God aften!!

Rigeligt gas!!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?
« Svar #6 Dato: September 04, 2012, 11:03:13 pm »
Jeg kører på Silkolene Pro 4T Race 10w40 som er en fuldsyntetisk race olie. Det har jeg gjort siden min SV havde 9750km på tælleren da jeg købte den, og også på den nye K7 motor jeg har smidt i. Den gamle motor blev adskilt og fik kontrolleret alle tolerancer, og derefter samlet igen uden så meget som at skifte en eneste ting og kører idag videre i en anden cykel. SAMME kobling selv efter 97.000km og den virker stadig som den skal.    ;)

Jeg vil ikke benægte at jeg selv et par gange har skiftet til fuldsyntetisk olie på andre folks MC'er, som meget hurtigt endte med glidende kobling. Det kunne man måske tolke som at den fuldsyntetiske olie var skyld i det, men så forstår jeg ikke at den ene gang vi så skiftede fiberplader som det eneste, forsvandt problemet og er ikke set siden. Det var en Bandit 1250...

Jeg kører ~6000km mellem skift og jeg tager ALTID filter med, selvom det kun bør skiftes hver anden gang.

For meget olie tager den kun skade af hvis det er FOR MEGET - dvs hvis det er en halv liter. Hvis det bare er op til toppen af glasset når den er varm og cyklen står lodret, så er det måske 100-200ml for meget, og det ændrer ingenting.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?
« Svar #7 Dato: September 05, 2012, 08:13:26 pm »
Så fik jeg skiftet olien og filtret og stillet tomgangen op til 1.300 omdr! Olien blev en Motul 10W-40 - 5100..

Jeg ville gerne være sikker på at tingene er i orden, da jeg ikke ved hvad der blev fyldt på da den blev skiftet for kun 700 km siden. Min kollega som sørgede for olieskiftet sidst er i USA, så har ikke mulighed for at spørge ham.

Syntes som sagt at cyklen havde fået en lidt anden lyd, og motorgangen var blevet mere hård/træg. Det kunne også mærkes på gearskiftet, hvor den ikke ville skifte f.eks. fra 2-3 gear ved omkring 9.000-10.000 omdr, eller forholdsvis hård kørsel. Gearskiftene var også mere besværlige ved almindelig rolig kørsel. I sving føltes motorbremsningen irriterende og hæmmende.

Det lader til at den rette olie i den rette mængde, og en opjustering af tomgangen har løst problemerne. Nu har jeg kun kørt end 10 km på den i dag, så det er svært at sige om det er vedvarende. Men en mærkbar forskel. Cyklen føles lettere i sving, og gearskiftene fungerer umiddelbart præcis som de skal  :D :D

Tak for hjælpen herinde!!!  :thumbsup:

God aften til alle :D

VH
Kristian
Rigeligt gas!!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Hård motorbremsning/motorgang på SV 1000 N 2006?
« Svar #8 Dato: September 05, 2012, 08:51:54 pm »
Så smør lige din gearpedal mens du er igang - den kan ofte være skyld i trægt skifte...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!