Nej, man BEHØVER ikke. Jeg skifter dog altid begge to samtidig på min, både af mere irationelle grunde, som jeg ikke skal kede dig med, og fordi der kan komme noget med dækkets profil ind i billedet. Du kan nemlig pludselig have et fordæk og et bagdæk med hver sin profil (nogle dæk designes med en mere spids profil og andre med en mere flad).
Og så er der altså det med alderen, for du kan stå med et 5-6 år gammelt dæk og det er modent til udskiftning under alle omstændigheder.
Det BT014, du linker til, er sikkert et udmærket dæk. Men det er altså et sportsdæk (ultra high performance sport kalder Bridgestone det, for det ikke skal være løgn) og langt, langt(!) de fleste er bedre stillet med et sportstouringdæk. Det lyder knap så swank, men dels holder de ofte længere og dels har de et bredere temperaturspænd, hvor dækket fungerer optimalt.
Det lyder selvfølgelig frækt med et ultra high performance dæk, men det bør du ikke lade dig forblænde af. Hvis det skal være Bridgestone, så kig hellere på deres BT-021 eller det nye BT-023. Endelig er BT014 en udgået dækserie og det betyder, at det kan være gamle dæk, du køber. Som tommelfingerregel skal dæk skiftes efter ca. 5 år uanset slid.
Hvis du er i humør til at surfe lidt, så søg efter dæk test fra engelske og tyske mc magasiner. Der er masser af gode tip at hente.
God fornøjelse.