Forfatter Emne: Bag dæk slid  (Læst 3519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten101

• Scooterfjæs
  • *
Bag dæk slid
« Dato: Juni 24, 2012, 09:53:52 pm »
hej alle  jeg har lige fået mc kort og købt mig en sv fra 2003, har så kørt lidt over 1500km i år og kan se mit bag dæk har en slags kant midt på der hvor man køre mest, er en rimlig ny mc køre så ligger nok ikke min mc helt ned i svingene, men der er rigligt med mønster på dækket endnu
Mit spørglsmål er så kan jeg gøre noget ved den lille kant ? og hvornår bør jeg skife dæk?

Carsten

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Bag dæk slid
« Svar #1 Dato: Juni 25, 2012, 08:40:17 am »
Du bør skifte dæk inden du når slidmærkerne  - så er dækket nemlig ulovligt. SOm på et bildæk er der slidmærker i mønsteret på et MC dæk.

http://www.kleber.dk/KleberDK/front/index.jsp?codeRubrique=8032005184616&codePage=KLEBER_PAG_CONSEIL0&lang=DK

Der findes ikke nogen officiel kur for kanterne - de fleste mennesker skifter dækket hvis det bliver FOR kantet og det ikke passer til deres kørestil. Man kan lave en brænder og trække den ned på siderne af dækket og dermed slibe kanten af, men det kan ikke just anbefales for en rookie  :wink:

Vær opmærksom på at når du skifter til et friskt dæk, så vil du opleve at cyklen bliver meget mere styrevillig og nærmest føles som om den falder ind i svinget sammenlignet med før.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

V2 virgin

• Gæst
« Svar #2 Dato: Juni 25, 2012, 01:29:56 pm »
Sådan en slidbane med skarp kant er møgtræls at køre med og cyklen styrer nok rigtig dårligt med tendens til at "falde ud over kanten", så mit råd er: Skift dem.

Når det tilmed er en model fra 2003, kan der sagtens sidde 4-5-6 år gamle dæk på den, så uanset slid bør du kontrollere datokoden på siden af dækket og kraftigt overveje et frisk sæt.

Dæk behøver ikke koste alverden og kan købes enten hos din lokale mc forhandler eller på nettet (www.mandp.co.uk bl.a.) og så få dem skiftet hos et dækcenter. Hvis du handler i UK og får dem monteret lokalt, kan du nok finde et sæt gode sportstouringdæk (Pirelli Diablo Strada, Michelin Roadpilot el.lign) til under 2.000 kr.

Tillykke med cyklen iøvrigt. Sejt nok, at du har kørt 1500 km allerede. jeg er stadig under 1000 km i år  :brok:

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #3 Dato: Juni 25, 2012, 01:44:53 pm »
Ja, og velkommen til!  :respekt:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Carsten101

• Scooterfjæs
  • *
« Svar #4 Dato: Juni 25, 2012, 05:05:52 pm »
skal man skifte begge dæk? mit fordæk fejler intet og heller ingen kant på.. der er massa af mønster på begge dæk men bagdækket har en lille kant, vil prøve at ligge den lidt mere ned og se om det kan tage lidt af kenterne..

men har kigget på dette dæk

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=61794142.123.10533&typ=R-106425&ranzahl=1&Breite=160&Quer=60&Felge=17&S_Z=ZR&Speed=W&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=123&m_s=1
er det ikke ok ?

haldo

• Roadracer
  • Lev stærkt, dø ung og efterlad et smukt lig.
« Svar #5 Dato: Juni 25, 2012, 05:12:30 pm »
Nej, det behøver man ikke - forhjulet er kun til at parkere med alligevel.

V2 virgin

• Gæst
« Svar #6 Dato: Juni 25, 2012, 08:36:44 pm »
Nej, man BEHØVER ikke. Jeg skifter dog altid begge to samtidig på min, både af mere irationelle grunde, som jeg ikke skal kede dig med, og fordi der kan komme noget med dækkets profil ind i billedet. Du kan nemlig pludselig have et fordæk og et bagdæk med hver sin profil (nogle dæk designes med en mere spids profil og andre med en mere flad).

Og så er der altså det med alderen, for du kan stå med et 5-6 år gammelt dæk og det er modent til udskiftning under alle omstændigheder.

Det BT014, du linker til, er sikkert et udmærket dæk. Men det er altså et sportsdæk (ultra high performance sport kalder Bridgestone det, for det ikke skal være løgn) og langt, langt(!) de fleste er bedre stillet med et sportstouringdæk. Det lyder knap så swank, men dels holder de ofte længere og dels har de et bredere temperaturspænd, hvor dækket fungerer optimalt.

Det lyder selvfølgelig frækt med et ultra high performance dæk, men det bør du ikke lade dig forblænde af. Hvis det skal være Bridgestone, så kig hellere på deres BT-021 eller det nye BT-023. Endelig er BT014 en udgået dækserie og det betyder, at det kan være gamle dæk, du køber. Som tommelfingerregel skal dæk skiftes efter ca. 5 år uanset slid.

Hvis du er i humør til at surfe lidt, så søg efter dæk test fra engelske og tyske mc magasiner. Der er masser af gode tip at hente.

God fornøjelse.