Ey, gutter!
Hvis der ikke længer er noget væske i bægeret er det nok desværre en lidt større operatione end bare at hælde væske på Det er der to grunde til...
1:
Det er et lukket system, så der forsvinder ikke bare koblingsvæske uden at der er en utæthed i systemet. Mit bedste gæt er at du skal have en ny koblingsslave - eller i det mindste nye pakninger i samme (utæthed i komlingsslavecylinderen er en kendt fejl på ældre SV1000ere).
2:
Hvis du har kørt bægeret helt tør for væske er der med stor sikkerhed kommet luft i systemet, hvorfor det er nødvendigt at bløde det ud. I modsætningen til væsken kan luft komprimeres, hvorfor at du føler at den er sværere at skifte gear på ( simpelthen fordi den ikke kobler ordentligt ud).
Du kan følge slangen fra koblingsmasteren (håndtaget) ned til slaven som sidder fast med to umbracobolte. Den kan du skrue ud (bare roligt, der løber ikke olie ud) og se om der er noget væske som ligger inde bagved. Det er der muligvis ikke da det fordamper - men hvis der er, så er du HELT sikker på at det er det der er galt. Man kan sagtens køre rundt med en utæt koblingsslave, selvom det frarådes - så længe at væsken i glasset ikke kommer under min og man dermed risikerer at der kommer luft ned i slangen.
Det koster kun et par 100 kr at købe nye pakninger, og der er garanteret nogle herindefra der kan hjælpe med at skifte dem. Efter pakningerne er skiftet eller som en nødløsning frem til reparationen så skal du bløde luft ud af systemet ved at sætte en lille gennemsigtig slange på den studs (ligner en cykelventil) der sidder nede på slaven. Du skal løsne ventilen lige som en møtrik før der kan komme væske igennem.
Du skal herefter fylde glasset helt op med bremsevæske og pumpe med koblingshåndtaget helt i bund så der kommer bremsevæske ud i den klare slange du har sat på studsen. Du skal sikre dig at væsken i glasset ikke kommer under min og blive ved til der ikke komme bobler ud af slangen (det kan godt tage noget tid afhængigt af hvor boblerne sidder i koblingsslangen som man ikke kan se igennem.
Husk at spænd studsen når du er færdig og sæt prop på den og glasset!
Pas på - bremsevæske må IKKE komme på din lak da det har nogle egenskaber som ødelægger den. Så vær forsigtig og få evt. hjælp fra en buddy...