Forfatter Emne: Nogle med forstand på mtb?  (Læst 2522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thilemann

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 207
Nogle med forstand på mtb?
« Dato: April 13, 2012, 10:11:26 am »
Nu er min kæde sprunget 2 gange  :thumbsdown:. Efter sidste skift er den virkelig begyndt at "hakke" over når jeg kører op ad bakke. Dette sker mest på de midterste tandhjul bagpå. Skyldes dette en slidt kassette? Eller skal gearskifteren bagpå indstilles? Jeg har dog prøvet at kæden er smuttet af det største tandhjul bagpå, og er hoppet af, derfor jeg måske vil give bagskifteren skylden. Men mærkeligt den kun hakker over i midterste tandhjul :S

Any suggestions?
Suzuki SV 650 S k3

LilleBenno

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 132
  • Vildere!
Sv: Nogle med forstand på mtb?
« Svar #1 Dato: April 13, 2012, 10:40:12 am »
Det lyder som slid af kassette. Kig på tandhjulene om de ser syge ud.
Skift kæde og kassette og juster bagskifteren, så er du kørende :thumbsup:
SuperVeloce Mille Nudo

LilleBenno

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 132
  • Vildere!
Sv: Nogle med forstand på mtb?
« Svar #2 Dato: April 13, 2012, 10:44:53 am »
Jeg har dog prøvet at kæden er smuttet af det største tandhjul bagpå, og er hoppet af, derfor jeg måske vil give bagskifteren skylden.


Du skal justere yderstillinger bag på bagskifteren. der sidder højst sandsynligt 2 små skruer med stjernekærv.

i øvrigt bruger man mest den midterste del af kassetten, derfor er den slidt der.
SuperVeloce Mille Nudo

V2 virgin

  • Gæst
Sv: Nogle med forstand på mtb?
« Svar #3 Dato: April 13, 2012, 10:49:55 am »
Som udgangspuntk skifter man altid kæde og kassette samtidig. Skifter du kun kæden vil den ofte ikke kunne "lægge sig ned" på tænderne på kassetten og det giver hakkende og dårlige gearskift, som er mere tydeligt på enkelte tandhjul - f.eks. det midterste som du beskriver.

Det med at kæden er hoppet af det store tandhjul på kassetten lyder derimod som en dårlig justeret bagskifter. Det kan også skyldes, at den simpelthen har fået et dask og ikke længere er parallel med kædelinien.

Der sidder to små skruer på bagskifteren, som justerer, hvor langt den kan vandre (og dermed holder kæden indenfor kassetten). Måske den er justeret skævt. Det kan også være kabelspændingen, men jeg tror mest på justering eller skæv bagskifter. Du kan google en manual til justering af dette ved at søge på bagskifterens modelbetegnelse, f.ek.s RD-M525, hvis det er en Shimano.

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Nogle med forstand på mtb?
« Svar #4 Dato: April 13, 2012, 10:54:36 am »
Sælg skidtet og kør noget mere på den med motor.   :D  :D  :D  :D  :D  :D
Trædecykler er for børn under 16... :-)
The ride is the objective... The destination is the excuse.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Nogle med forstand på mtb?
« Svar #5 Dato: April 13, 2012, 12:07:06 pm »
Sælg skidtet og kør noget mere på den med motor.   :D  :D  :D  :D  :D  :D
Trædecykler er for børn under 16... :-)

Vi ses i skoven, fætter Guf ;-)


Og ja, med mindre du ofte skifter kæde (evt imellem 2-3 stykker), skal du skifte kassetten når du skifter kæde.
Hvis det er den samme kæde der er sprunget to gange, må dete være en tydelig indikation på at den er skiftemoden, og så er kassetten det også! (Måske også den midterste klinge foran, men det finder du ud af når den ikke længere hakker over bagpå)
Når du har skiftet kassette kan der muligvis være behov for at justere en smule på gearskifteren og de to high/low skruer.

Hold gummiet nedad!  :mrgreen:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Vendelboen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 349
Sv: Nogle med forstand på mtb?
« Svar #6 Dato: April 13, 2012, 12:38:13 pm »
Så lugter det da lidt af motor..
Og Jonas, så er der ikke brug for kæde og tandhjul.. eller kassette. ( Hedder det ikke kassettebånd ?)
http://ekstrabladet.dk/kup/cykler_og_grej/article1741336.ece
The ride is the objective... The destination is the excuse.

thilemann

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 207
Sv: Nogle med forstand på mtb?
« Svar #7 Dato: April 13, 2012, 07:54:37 pm »
Tak for alle svar. Det var den originale som sprang først, derefter den nye, købte så en til ny, da jeg ikke lige kunne få et led. Men må nok få skiftet den kassette, var bare nærig første gang jeg skiftede den :) funny guy Per, men tror sgu ikke min bette hund på 6 kg kan klare at trække mig meget mere end en meter eller 2 :)
Suzuki SV 650 S k3