Forfatter Emne: OT: Forsikring af kamera ??  (Læst 3957 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
OT: Forsikring af kamera ??
« Dato: Februar 14, 2012, 01:53:27 pm »
Hej ..

Er der nogen af jer herinde der har fået udbetalt forsikrings penge for jeres ødelagte kamera ?

Jeg er interesseret i om jeg overhovedet får noget fra forsikringen for mit Nikon D70, der kom ud for et uheld her i fredags.

det kostede i september 2004 - 10.000,-

Nogen der ved hvordan de udbetaler ? giver de penge til noget tilsvarende? eller giver de penge for hvad det er værd i brugtpris i dag ? eller en nedskrevet værdi i forhold til alderen af kameraet ??

(ka jeg sætte næsen op efter at få et nyt kamera eller er det bare sur røv og gået tabt !?!? )

Anyone !?!?

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #1 Dato: Februar 14, 2012, 02:00:34 pm »
Det er forskelligt om der er afskrivning på elektronik. Du får hvad et tilsvarende koster i dag - evt. Afskrivning , hvis skadeårsagen er dækket.

Det står i indbovilkår hvis du har afskrivning (kamera = særlige ejendele)
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #2 Dato: Februar 14, 2012, 02:06:36 pm »
Enig, skal være din indbo der dækker.

Med mindre uheldet er forudsaget af en person, så kan det være vedkommendes forsikring der dækker. (udgiften til et tilsvarende eller nedskrevet værdi da man måske ikke kan opdrive dit mere)

Som Søren siger, så er der afskrivning og check lige hvad din selvrisiko er, for kan måske dårlig betale sig?

Surt
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

Gregers

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 988
  • I ride naked...
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #3 Dato: Februar 14, 2012, 02:30:35 pm »
Hvis du har en særlig elektronik forsikring under din indbo, så kan man, afhængigt af selskab, være bedre stillet og få udbetalt det der svarer til et nyt.

Hvordan røg det i svinget?
Always be youself.
Unless you can be a Pirate...
Then always be a Pirate!!
SV1000NK6 på gaden... og på banen.

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #4 Dato: Februar 14, 2012, 04:43:48 pm »
Tak for input boys..

Søren eftersom du er i forsikringsbranchen , håber jeg du måske lige kan hjælpe mig med at afklare noget..

jeg har læst lidt rundt omkring og hørt forskellige historier..   f.eks hvis det er et "hændeligt uheld" så dækker forsikringen ikke.. men derimod at hvis det er uagtsomt , så dækker den !?!?

der var et eksempel på at en dame slår græs og græslåmaskinen slynger en sten ud der rammer en bilrude.. der dækker forsikringen ikke fordi det var et hændelig uheld.. havde hun derimod samlet en sten op og kastet den over skulderen, uden at se sig for, så er det uagtsomt og dermed dækker forsikringen!?!?!?!


Batman

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 479
OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #5 Dato: Februar 14, 2012, 06:12:04 pm »
Tror at afskrivninger på elektronik er på 10% pr år, så dit kamera er vel nedskrevet til lige under 4K :0(
- På Gaden: Honda CBR900RR Fireblade - Faceliftet
- På banen: Yamaha R1

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #6 Dato: Februar 15, 2012, 10:08:43 am »
Tror at afskrivninger på elektronik er på 10% pr år, så dit kamera er vel nedskrevet til lige under 4K :0(

jamen ka jeg få 4k så er jeg fint tilfreds, så kan jeg da købe noget der i dag som minimum svarede til det jeg har mistet :(

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #7 Dato: Februar 15, 2012, 10:33:08 am »
Er selv i skadesbranchen.... og vi laver privathjems elektronik....
Ja der er typisk afskrivninger på udstyret - de 10% pr år som Batman nævner er nok i underkanten ..... men det kan din forsikring oplyse dig om.

Når vi skal vurdere om en reparation er rentabel, kigger vi først på hvad udstyret er værd på markedet - alder samt afskrivning. Dette giver så en værdi af udstyret.
Dit kamera handles til ca 2000-3000 på DBA - hvis man kan udføre reparation til ca 70-80 % af denne pris laver man typisk udstyret - hvis ikke totalskades udstyret og kunden få en erstatning svarende til dagsværdien på udstyret eller til den nedskrevne værdi.

Dog kan man tegne elektronikforsikringer som dækker alt udstyr i op til 4-5 år med nyværdi ! Hvis en sådan er tegnet - og udstyret er totalskadet vil du få dækket hvad et tilsvarende nyt kamera koster - og der tages ikke højde for afskrivninger, alder  m.m - kun selvrisiko.

Håber at det hjalp dig lidt videre...held og lykke med det

Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #8 Dato: Februar 15, 2012, 05:48:28 pm »
Her er hvad der skete.

vi skal på tur i sverige.. jeg bliver hentet som sidste mand, inden vi kører afsted.


bilen er lille og vi har på den første del af turen en ekstra passager med samt en hund. Derfor skal den pakkes godt og vi skal sidde med al bagagen på ovenpå os. dvs min bagage bliver lagt på jorden, Føreren af bilen beder mig om at sætte mig ind i bilen og ind på bagsædet, hvorefter føreren af bilen så tager min bagage og fylder ind ovenpå mig (ja, så lidt plads var der i bilen, at vi skulle pakke meget tæt)

Føreren pakker min bagage ind ovenpå mig og ind i bilen hvor der er plads, men glemmer åbenbart min rygsæk som kameraet ligger i..     da vi så skal til at køre, bliver tasken kørt over af bilen.

Føreren af bilen er også ejer af bilen.

Hvordan ville i behandle sådan en sag? hvis forsikring skal dække? og hvilken type forsikring skal dække? 

håber i kan hjælpe :)

Andreas83

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 623
  • Aut viam inveniam aut faciam
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #9 Dato: Februar 15, 2012, 06:30:37 pm »
puha besværligt :) jeg ville bare sige det som det er. Han har lavet en fejl selvfølgelig ikke med vilje men det må være ham der dækker.  hvad sagde chaufføren selv?
Tidligere;
SV 650 S K6
"Winners never quit, quitters never win"

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #10 Dato: Februar 15, 2012, 08:49:31 pm »
Ja, check lige om ikke chaufføren har en ansvarsforsikring der dækker.
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #11 Dato: Februar 15, 2012, 09:04:08 pm »
eller hans ulykkesforsikring?
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #12 Dato: Februar 15, 2012, 09:26:08 pm »
Alt hvad bilen ødelægger, skal bilens ansvarsforsikring dække.

Så i min verden må det være den der dækker det...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #13 Dato: Februar 16, 2012, 12:45:32 am »
tak for input ..    gad vide om han vil få et hak i sin præmie hvis det er bilens ansvars forskikring der tager den.. !?  tror i at det vil blive betragtet som en skade ?


Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
OT: Forsikring af kamera ??
« Svar #14 Dato: Februar 16, 2012, 07:49:02 am »
Ja - det vil give et hak, hvis han har trinreguleret forsikring. Der er muligvis ingen selvrisiko, da nogle selskaber fortsat kun har SR på kasko.

Møgærgerligt uheld.
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3