For mig LYDER det meget som om at nogle af jer siger - hvis du bryder en regel kan du lige så godt bryde dem allesammen, for det gør ikke nogen forskel så... Lige så vel som man kan tolke det der bliver sagt som - hvis du bryder en regel er du ikke et hak bedre end alle de andre der bryder alle de andre regler...
Come on!
Jeg er enig i at det ikke er det faktum om du har et kørekort eller ej der afgør hvor erfaren/dygtig MC-fører du er - det siger jo sig selv... MEN kortet er nu en gang en af grundspillereglerne i det at føre MC og respekten for de paragraffer der omhandler førerretten er
grundlaget for sikker trafik!
I forhold til dem måde man sanktionerer folk som IKKE kan finde ud af at køre MC (uden at være til fare for sig selv eller andre) så svarer kørekortet til den brik man rykker rundt med i Matador. Det BURDE være sådan at hvis ikke man har en spillebrik, så spiller man ikke med i spillet. Og nej, man må ikke bruge en ølkapsel!
Det er jo det loven lægger op til... Man
burde kunne tage for givet at folk som fører MC har kørekort og politiet
burde kunne bruge deres tid på at fange tyveknægte, bandeledere og voldtægtsforbrydere. At sige det er deres job at checke om folk har kørekort er virkeligt kun en alternativ måde at sige man er enig i at politiet skal bruge deres ressourcer på sådan noget pjat... For det ER da på ALLE måder noget pjat!
Hvis man da siger - jamen den lov er latterlig, for den virker ikke - så siger man jo samtidigt også, at vi skal straffe synderne hårdere og bruge magtmidler til at sikre de ikke kører igen (konfiskation af køretøjer etc.). Kørekortsystemet er en at lægge ansvaret for sikker trafik over på befolkningen og hvis folk ikke kan være enige om at respektere det - så må vi jo bare indføre skrappere kontrol og hårdere straffe... JEG VED at ingen af os (mig selv inkl.) er interesseret i den udvikling!
Desuden...
Det kan godt være at ANSVARSFORSIKRINGEN dækker overfor modparten hvis man kører galt uden kørekort, fordi den er knyttet til køretøjet (IKKE FØREREN). Dog kan man være sikker på at KASKOFORSIKRINGENS dækning IKKE gælder hvis køretøjet føres af en klaphat uden kørekort. Forsikringsselskabet har desuden grundlag for at stævne dig for det beløb der er udbetalt fra ansvarsforsikringen hvis ikke du juridisk set burde have ført køretøjet på offentlig vej.
Det er muligt at der eksisterer et fåtal af garvede MC-rotter som af den ene eller den anden årsag ikke har MC kort .... (hrrr hrmmmmm... TÆNKEPAUSE
) .... Og de er sikkert meget erfarne og dygtige MC-førere (nogle måske "for" dygtige til at færdes på offentlig vej på en måde som er sikker for alle parter)... At de kører rundt uden kort skal dog ikke på nogen måde legetimere at andre gør det samme - så at bruge dem og deres evne til at vurdere deres egne evner som argument er i mine øjne ikke specielt konstruktivt.
Noget helt andet er at jeg synes det er forkert at forum bliver brugt til at diskutere om det er OK eller forkert at bryde loven (uagtet af hvad vi hver især gør og synes). Den generelle/officielle holdning fra forums side bør ALTID være at vi skal overholde loven!Jeg ser gerne at folk debaterer politiets evne til at forvalte den gældende lov eller om loven bidraget til trafiksikkerheden - men at diskutere om vi skal overholde den er virkeligt tåbeligt