Forfatter Emne: bagfjedrestrammer  (Læst 4619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mr.Bean

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 146
bagfjedrestrammer
« Dato: September 24, 2010, 05:49:04 pm »
Hej efter at havde skiftet bagdæmper i weekenden
mangler jeg sådan et stykke værktøj til at stramme fjederen med
Hvad heder det og hvor købes det billigt

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #1 Dato: September 24, 2010, 06:20:26 pm »
Den hedder en "C Spanner". Har desværre ikke min hjemme - ellers var du velkommen. Bare af nysgerrighed, hvad skifter du til?
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Mr.Bean

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 146
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #2 Dato: September 24, 2010, 07:04:54 pm »
DEt var et svært valg
Først ville jeg have haft en zx10r   04-05
Men efter at have læst en del på  det tyske svforrum og især det tyske z1000forrum(de skifter også bagfjederen ud med zx bagdæmper)
Fandt jeg ud af at mange mente den var alt for hård (du skal veje over 110kg)
og zx10r 06-07 var for blød
Derfor foretrækker de fleste nu en fjeder fra zx6r
De er også en del billiger
gav 33eu for min 05-06er komplet  http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110570348472&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
og den passer lige over
I kan se her hvad jeg mener http://forums.sv650.org/showthread.php?t=139605
Jeg har så justeret den ind som den var  orginal http://www.kawamotor.de/Fahrwerkseinstellungen/Ninja_ZX6R_2005.pdf
Men da Svinet vejer lidt mere ,vil jeg lige prøve at stramme fjederen lidt mere

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #3 Dato: September 24, 2010, 07:20:23 pm »
Husk at preload (fjederforspænding) ikke decideret øger fjerderens hårdhed, men ”løfter” i stedet mc’en – og affjedringen arbejder i den øvre ende af vandringen. Ved mindre preload ”sænkes” mc’en og affjedringen arbejder i den nedre del af vandringen. Tænk på preload som en "kørehøjde justering". Det er grunden til, at mange får en tilpasset fjeder (enten hårdere eller blødere alt efter kørerens vægt).
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Mr.Bean

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 146
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #4 Dato: September 24, 2010, 07:56:29 pm »
ok
Jeg sku nok aligevel have været med til det der Skrue dag 2010 (opsætning af affjedring) :mrgreen:
Det var også i tankerne
Men konen mente ikke jeg havde tid :innocent:
Først havde jeg været 1 uge i Sorø (arbejde)
Så ugen efter 6-13/9 var vi 12 mcer nede og kører i Dollemitterne
Det var faneme sjovt (men lidt koldt Når man kørte over pas i 2km højde
Og hjem gennem Østrig og op til Grossklockner mm
og videre til Munchen og Autotog til hamborg
Det var årets drømmetur
Her nogle billeder http://5xb.dk/tirsdagsklubben/#home
Så hun havde planlagt noget andet den skrueweekend :mrgreen:

TOB

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 611
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #5 Dato: September 24, 2010, 08:39:31 pm »
ok
Jeg sku nok aligevel have været med til det der Skrue dag 2010 (opsætning af affjedring) :mrgreen:
Det var også i tankerne
Men konen mente ikke jeg havde tid :innocent:
Først havde jeg været 1 uge i Sorø (arbejde)
Så ugen efter 6-13/9 var vi 12 mcer nede og kører i Dollemitterne
Det var faneme sjovt (men lidt koldt Når man kørte over pas i 2km højde
Og hjem gennem Østrig og op til Grossklockner mm
og videre til Munchen og Autotog til hamborg
Det var årets drømmetur
Her nogle billeder http://5xb.dk/tirsdagsklubben/#home
Så hun havde planlagt noget andet den skrueweekend :mrgreen:
Hvor ville jeg gerne have været med!!! Det lyder som en feeed tur!
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #6 Dato: September 24, 2010, 11:15:50 pm »
køb en hagenøgle hos din lokale VVS mand :)
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #7 Dato: September 26, 2010, 08:06:20 am »
Kan det passe at jeg så Benny og Birthe(mener at hun hedder Birthe)  fra Sønderborg på billederne ?

Mvh Per
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Mr.Bean

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 146
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #8 Dato: September 26, 2010, 11:58:18 am »
Benny var med på Alpeturen
Hans kone Birthe var ikke med, men var med på vores forårstur som der også er bileder fra
Så det er nok der du har set hende
Og jo det var en super dejlig tur
1 milion hårnålesving
Det dejligste bikerhotel , Med spabad på værelserne
og  mad som man kun kan drømme om, 5-6 retters aftenmad

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #9 Dato: September 27, 2010, 04:13:12 pm »
Du hilser ham lige .... fra Per fra Djævleøen  :wink:

Kender dem via en fælles ven Claus Jørgensen.

Hygge og håber du finder værktøjet :-)

Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: bagfjedrestrammer
« Svar #10 Dato: September 27, 2010, 08:01:21 pm »
DEt var et svært valg
Først ville jeg have haft en zx10r   04-05
Men efter at have læst en del på  det tyske svforrum og især det tyske z1000forrum(de skifter også bagfjederen ud med zx bagdæmper)
Fandt jeg ud af at mange mente den var alt for hård (du skal veje over 110kg)
og zx10r 06-07 var for blød
Derfor foretrækker de fleste nu en fjeder fra zx6r
De er også en del billiger
gav 33eu for min 05-06er komplet  http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110570348472&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
og den passer lige over
I kan se her hvad jeg mener http://forums.sv650.org/showthread.php?t=139605
Jeg har så justeret den ind som den var  orginal http://www.kawamotor.de/Fahrwerkseinstellungen/Ninja_ZX6R_2005.pdf
Men da Svinet vejer lidt mere ,vil jeg lige prøve at stramme fjederen lidt mere

Jeg var med på affjedrings-kurset (læs: Hyperpro salgstalen :innocent:). Jeg synes det var en god og informativ eftermiddag, der gav lidt bedre forståelse for de mange just.muligheder. Dog savnede jeg nogle grundregler og mere uddybende forklaring af just af kompr./retur-dæmpning. Der var klart mest focus på fjederforspænding og dermed sag for og bag. Måske ikke underligt, når man tænker på, at kurset blev holdt af Hyperpro importøren, der selvfølgelig gerne vil sælge nogle fjederkit. Men ikke et ondt ord herfra, jeg synes som sagt, at det var en god dag.

Grunden til at jeg skriver nu, er at der blev talt om udskiftning af orig. SV-bagdæmper til f.eks. GSXR eller ZX10R dæmpere. Jeg skal ikke spille klog, og argumentere for om deres fjeder- og dæmper-karakteristik passer eller ej, men der blev talt om, at ofte havde disse dæmpere grundet et helt anderledes link en meget kortere vandring, og dermed selvfølgelig ville give en helt anderledes hjulvandring på en SV, ligesom fjederen naturligvis også skulle være meget anderledes. Måske det ville være en god ide, at måle dæmper-vandringen på begge støddæmpere mens de var afmonterede, (og uden fjeder), for at få en fornemmelse af, om det er et godt bytte i praksis også!?

Nogle der har haft målegrejet fremme?

Søren