Forfatter Emne: Justering af affjædring. GSX-R front / ZX10R dæmper  (Læst 2831 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

The-Rabbit

• Søndagskører
  • **
Justering af affjædring. GSX-R front / ZX10R dæmper
« Dato: August 03, 2010, 03:04:43 pm »
Hej.

Jeg har brug for lidt hjælp til at få min nye affjedring til at spille helt.
Som i sikkert ved, eller kan se i min "flash-tråd", har jeg (bla) fået ny affjedring på min SV1000N.

Dog har jeg brug for lidt hjælp til at indstille denne. Først vil jeg lige gøre det klart hvilke dele der er brugt:
Suzuki GSX-R 750 K7 forgaffel m. std. fjæder og olie
Kawasaki ZX10R bagdæmper m. std. fjæder og olie

Jeg vil blive meget glad hvis nogle kunne fortælle mig hvor man justerer hhv. fjederforspænding (giver sig selv på bagdæmperen), pre-load og compression på bagdæmperen, men især på forgaffelen.

Problemet er, at den meget gerne vil "wobble" ved høj fart. Har I nogle bud på hvordan dette kan justeres væk?
Derudover syntes jeg at den dykker meget i fronten når jeg bremser kraftigt.

Det skal siges at jeg vejer omkring 82 kg i fuld uniform.

Håber på et par tips og gode råd. :)

Mvh.
Emil Hansen
Larmende SV 1000 N Sort/Rød med alt det fede gejl og opgraderinger!
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35676&ipc=119373

TOB

• Sandt SVin
  • Live to Ride - Ride to Live
Sv: Justering af affjædring. GSX-R front / ZX10R dæmper
« Svar #1 Dato: August 03, 2010, 04:39:29 pm »
Hej Emil,

Tjek lige den vedhæftede fil, så du har en idé om, hvad det hele går ud på. Det vil gøre det noget nemmere at sætte dig ind i "The Black Art of Suspension Tuning" :mrgreen:

Ellers er der meget at finde online. Husk blot på, at der ikke er noget entydigt svar - kun retningslinjer - som derefter skal finpudses til din kørestil, vægt m.m.
http://www.google.dk/#hl=da&q=motorcycle+suspension+setup
You haven't lived until you've accelerated hard out of a corner on a Suzuki SV1000S

soldier

• Roadracer
« Svar #2 Dato: August 03, 2010, 06:03:51 pm »
Hej Emil,

Tjek lige den vedhæftede fil, så du har en idé om, hvad det hele går ud på. Det vil gøre det noget nemmere at sætte dig ind i "The Black Art of Suspension Tuning" :mrgreen:

Ellers er der meget at finde online. Husk blot på, at der ikke er noget entydigt svar - kun retningslinjer - som derefter skal finpudses til din kørestil, vægt m.m.
http://www.google.dk/#hl=da&q=motorcycle+suspension+setup

Der er ikke nogen som bor i nærheden af Fredericia som har forstand på det vel?

The-Rabbit

• Søndagskører
  • **
« Svar #3 Dato: August 03, 2010, 06:45:07 pm »
Så tror jeg, at jeg fandt fejlen. :(

Bagfjederen på den model dæmper jeg har købt, er åbenbart alt for hård. Samtidig er forfjedrene for bløde.

Så gaffelen og dæmperen bliver sendt til HyperPro på mandag. - Så smider de Progressive fjedre, ny olie og tjekker op på om alting er som det skal være. :)
 - Så må vi se om det hjælper.
Larmende SV 1000 N Sort/Rød med alt det fede gejl og opgraderinger!
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35676&ipc=119373

Damage

• Gæst
« Svar #4 Dato: August 03, 2010, 10:24:26 pm »
Du skal indstille "static sag" som grundindstilling. Det er et mål for hvor meget din affjedring "sætter sig" når DU sidder på motorcyklen. Denne indstilling er meget vigtig fordi vi vejer forskelligt. Hvis en mand på 70kg sætter sig på en mc som er indstillet efter standard fra fabrikken, så kører den på en måde, hvis en mand på 90kg sætter sig på samme mc med samme indstillinger, så kører den på en anden måde. Med andre ord, så skal du indstille din affjedring efter din vægt. Herefter kan du indstille på de andre muligheder alt efter kørestil.

Så prøvat læse lidt om static sag, du kommer langt med den indstilling.  :wink: