Forfatter Emne: gnist i 4-takter  (Læst 1090 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Helge

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 28
gnist i 4-takter
« Dato: Juli 18, 2010, 03:05:09 pm »
efter at have justeret ventiler på min crf 450 og er igang med at samle det hele igen. (man skal hive hele knastaksel ud for at komme til shims) nu skal jeg så have det hele timet igen. ikke det store problem, der er mærker overalt man liner op. og her er det så jeg bliver i tvivl. når man tjekker ventiler skal man dreje motoren til top på kompressions takten. ikke noget problem man kan jo bare kigge på knasten når den drejer og se hvilken takt den er på.
men når man vil samle igen hvordan ved man så hvornår den er på kompressions takt eller udstødningstakt. der er et mærke på krumtap gearet der viser top dead center, men det gør den jo på begge takter.
så derfor spørger jeg nu tænder en fire takter på toppunkt hver gang stemplet er i top, eller kun på kompressions takt. og hvis den kun tænder hver anden gang den er i top hvordan finder man så ud af hvilket toppunkt den er på.
det ville jo være kedeligt at få det hele samlet og finde ud af den ikke vil starte fordi den tænder på udstødnings takt.
i Australien med cbr 600

SVinke

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 115
  • the devil rides with me
Sv: gnist i 4-takter
« Svar #1 Dato: Juli 19, 2010, 01:13:00 pm »
du skal se hvilken cylinder der er i ventiloverlapning og hvilken der står i kompression. mener dog at din model der tænder hver gang. altså både i komp. og i udstødningstakten.
Til vejen: Hmm ja når de skide forsikringsfolk får taget sig sammen til at smide nogle penge ind på min konto en SV 650 Oldschool

Tidligere cykler: GSR 600 K8
                         Husqvarna te 610. 1994

Helge

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 28
Sv: gnist i 4-takter
« Svar #2 Dato: Juli 19, 2010, 02:30:28 pm »
ja det ved jeg. det er bare herre svært at se når det er en cylindret og knasten ligger på bænken :?
i Australien med cbr 600

SVinke

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 115
  • the devil rides with me
Sv: gnist i 4-takter
« Svar #3 Dato: Juli 20, 2010, 07:21:19 pm »
ja det kan jeg godt se. jeg renoverede min husky 610 enstamper og der havde jeg vendt knasten en halv omgang forkert da der ikke var nogle mærker på og dem jeg havde tegnet var blevet slidt af da den lå i næsten et halvt år inden jeg samlede den. men der drejede jeg bare knasten en halv omgang og så kørte det. tror ikke der er så meget andet at gøre end "trial and error"
Til vejen: Hmm ja når de skide forsikringsfolk får taget sig sammen til at smide nogle penge ind på min konto en SV 650 Oldschool

Tidligere cykler: GSR 600 K8
                         Husqvarna te 610. 1994