Forfatter Emne: Hjælp til at stramme kæde.  (Læst 7826 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Hjælp til at stramme kæde.
« Svar #15 Dato: Juli 16, 2007, 10:11:42 am »
Stram den lige meget i begge sider. (Se på siden af baggaffelen hvor akslen går igennem, der er der nogle hakker og en markering af hvor langt akslen er trukket tilbage.)

Janniks beskrivelse er rigtig god, men vær også opmærksom på at de to plader med markeringer kan sidde lidt skævt og derfor ikke altid viser helt præcist.

Jeg giver den en kvart omgang ad gangen i hver side og tjekker så kæden.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Volpi

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Re: Hjælp til at stramme kæde.
« Svar #16 Dato: Juni 30, 2010, 09:16:31 pm »
Selvfølgelig vil vi svare dig.  :blink:

Du løsner akslen ved at løsne den store møtrik på venstre side.

Så strammer du de 2 unbracoskruer i enden af baggaflen i begge sider.

Stram den lige meget i begge sider. (Se på siden af baggaffelen hvor akslen går igennem, der er der nogle hakker og en markering af hvor langt akslen er trukket tilbage.)

Sørg for ikke at stramme kæden for meget. Hellere for løs end for stram, og husk at mål hvor stram kæden er når den er belastet af vægten af 1 person på den.

En god idé er at måle det med en person på, og derefter måle det uden belastning, så du ved det til næste gang, og derfor ikke behøver en til at sidde på cyklen.

Kæden bliver også lidt strammere når du spænder bagakslen, så vent med at måle justeringen til du har spændt akslen igen.

Stiller lige et forståelses spørgsmål. Jeg har fulgt guiden fra bogen støttet af den her. Men i bogen står der man stiller cyklen på sidestøttebenet og at der må være 20-30 mm løsgang på kæden. jeg har ca 22 nu efter at have strammet, men det er som den står på sidestøttebenet og alle skruer strammet. Er det helt hen i vejret? Har prøvekørt 2 km ca uden nogen specielle lyde eller lign..
Ride this motherfucker, till the wheels fall off.

SV wanna rider...

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 22
Sv: Re: Hjælp til at stramme kæde.
« Svar #17 Dato: Juni 30, 2010, 10:45:43 pm »
Stiller lige et forståelses spørgsmål. Jeg har fulgt guiden fra bogen støttet af den her. Men i bogen står der man stiller cyklen på sidestøttebenet og at der må være 20-30 mm løsgang på kæden. jeg har ca 22 nu efter at have strammet, men det er som den står på sidestøttebenet og alle skruer strammet. Er det helt hen i vejret? Har prøvekørt 2 km ca uden nogen specielle lyde eller lign..

Jeg vil mene det er fint. Det er også sådan jeg gør - på sidestøttebenet og 20mm løsgang.

MEN: Vær opmærksom på, at der kan være forskel på løsgangen forskellige steder på kæden. Så tril cyklen lidt og mål igen et andet sted på kæden. Hvis du har den stående på en baghjulsløfter kan man faktisk ofte se variansen i løsgangen på kæden, når man drejer baghjulet rundt. Og hvad så, hvis der er forskel på løsgangen? Jeg plejer at gå ud fra det strammeste sted på kæden - så jeg ikke overstrammer de andre dele af kæden.

Volpi

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Re: Hjælp til at stramme kæde.
« Svar #18 Dato: Juni 30, 2010, 11:05:39 pm »
Stiller lige et forståelses spørgsmål. Jeg har fulgt guiden fra bogen støttet af den her. Men i bogen står der man stiller cyklen på sidestøttebenet og at der må være 20-30 mm løsgang på kæden. jeg har ca 22 nu efter at have strammet, men det er som den står på sidestøttebenet og alle skruer strammet. Er det helt hen i vejret? Har prøvekørt 2 km ca uden nogen specielle lyde eller lign..

Jeg vil mene det er fint. Det er også sådan jeg gør - på sidestøttebenet og 20mm løsgang.

MEN: Vær opmærksom på, at der kan være forskel på løsgangen forskellige steder på kæden. Så tril cyklen lidt og mål igen et andet sted på kæden. Hvis du har den stående på en baghjulsløfter kan man faktisk ofte se variansen i løsgangen på kæden, når man drejer baghjulet rundt. Og hvad så, hvis der er forskel på løsgangen? Jeg plejer at gå ud fra det strammeste sted på kæden - så jeg ikke overstrammer de andre dele af kæden.

Ok super. Læste bare et andet sted herinde at man trak det skævt så?
Ride this motherfucker, till the wheels fall off.

SV wanna rider...

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 22
Sv: Hjælp til at stramme kæde.
« Svar #19 Dato: Juli 01, 2010, 09:36:42 am »
Så længe du husker at styre efter markeringerne på svingarmene kan jeg ikke se et problem.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(