Forfatter Emne: Batteri og opladning ..  (Læst 1832 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MortenB

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 26
  • SV1000 .. almost naked :-)
Batteri og opladning ..
« Dato: Maj 29, 2010, 11:50:16 am »
--------------------------------------------------------------------------------

Jeg har haft lidt problemer med strøm. Min Suzuki SV1000's K4 batteri rakte ikke til at starte så jeg købte et nyt Yuasa (12 Ampere). Pga. forsinkelse og at motorcyklen SKULLE ud at køre lånte jeg et 5 ampere batteri, idet min hjælper mente det nok kunne række til den smule kørsel jeg lige skulle forrette. Men jeg fik ikke engang lys i displayet. Har en SV virkelig brug for såmeget power at et 5 ampere ikke kan starte cyklen ?

Eller har jeg mon et elektrisk problem på cyklen ?


Det nye batteri (Yuasa) skal tilsyneladende oplades med mindst 1,4 ampere/6 timer eller 6 ampere i knap 1½ time. Kan man så tilslutte en lille mc-oplader med en effekt på 0,5 ampere eller brænder opladeren mon sammen ? Det gamle havde havde såvidt jeg husker et betydeligt mindre ladeeffekt behov.

Hmm ... ?    :huh:
Yoshimura titanpotter, sølvspoiler, Givi styrkåbe - Kawa 636 banecykel 2005.

ThySen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 60
  • Forbyd muskelkatte
Sv: Batteri og opladning ..
« Svar #1 Dato: Maj 29, 2010, 11:11:24 pm »
Du kan ikke brænde den lille lader af, den skal bare bruge noget mere tid.
1,4A X 6 timer = 8,4 A/h (amperetimer)
6A X 1,5 timer = 9 A/h

Du skal altså have ca. 8,5-9 A/h oveni den ladning batteriet har fået fra fabrikken, så du i alt kommer op på de 12 A/h.
Med en 0,5 A lader skal du bruge ca. 9(A/h) / 0,5(A) = 18 timer for at få batteriet klar.
Gert fra Thy
Til gaden: SV 650 S K4
Til banen: Philips 32PFL7404H 32"

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Batteri og opladning ..
« Svar #2 Dato: Maj 30, 2010, 12:28:51 am »
Ladespændingen falder løbende, så regn med 24 timer....   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

ThySen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 60
  • Forbyd muskelkatte
Sv: Batteri og opladning ..
« Svar #3 Dato: Maj 30, 2010, 01:00:48 am »
Ladespændingen falder løbende, så regn med 24 timer....   :mrgreen:
Ikke spændingen, men strømmen falder fordi batteriets spænding efterhånden nærmer sig laderens max.
Her taler vi om hvornår batteriet er brugbart for at starte svinet op, men ellers er jeg enig i de 24 timer og gerne mere da en del af energien bliver brændt af som varme.
Alle batterier burde i øvrigt starte deres liv med en laaaang opladning med en svag ladestrøm. Dette sikrer at alle celler i batteriet bliver udlignet til samme spænding og derfor ikke efterfølgende skal forsøge at lade hinanden op når batteriet indsættes i et kredsløb.
Gert fra Thy
Til gaden: SV 650 S K4
Til banen: Philips 32PFL7404H 32"

MortenB

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 26
  • SV1000 .. almost naked :-)
Sv: Batteri og opladning ..
« Svar #4 Dato: Maj 30, 2010, 06:56:02 am »
Tak for hjælpen gutter. Nu kører bassen som den skal.

Og tak for tippet med lavampere opladningen og hvorfor ! Det vil jeg så lige praktisere på mit Kawa 636 banejern, der også trængte til nyt batteri. Det gamle holdt kun en sæson, formodentlig pga. dårlig vedligehold .. hmm !    :innocent:
 
« Senest Redigeret: Maj 30, 2010, 09:46:40 pm af MortenB »
Yoshimura titanpotter, sølvspoiler, Givi styrkåbe - Kawa 636 banecykel 2005.